کد خبر: ۶۱۰۸

حکیم مهر - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بیماری تب شالیزار تنها کشاورزان را درگیر نمی‌کند و کسانی که بدون رعایت مسائل بهداشتی با حیوانات در تماس هستند نیز در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

دکتر فرهنگ بابا محمودی شایع‌ترین راه ابتلای بیماری تب شالیزار در کشاورزان را انتقال غیرمستقیم این بیماری از خراش پوستی در حین انجام کارعنوان کرد و گفت: با ایجاد خراش در پوست این بیماری از طریق سیستم گردش خون وارد بدن و به تمام اعضای بدن سرایت می‌کند.

وی علائم بیماری تب شالیزار را تب شدید همراه با درد تمام بدن، خستگی، کوفتگی، ضعف و بی‌حالی شبیه آنفلونزا عنوان کرد و افزود: 90 درصد علائم این بیماری به این صورت بروز پیدا می‌کند.

دکتر بابا محمودی ادامه داد: بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مانند بیماری تب شالیزار به دلیل تاثیرگذاری بر سلامت انسان و اثر نامطلوب آن بر اقتصاد کشورها باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به قرار داشتن در فصل کشاورزی در مازندران اظهار داشت: تب شالیزار یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی مشترک بین انسان و دام است.

وی افزود: در سال‌های اخیر تمام ملت‌های دنیا به مفهوم بسیار پراهمیت بیماری مشترک بین انسان و دام و قدرت جهانگیر شدن این بیماری مانند آنفلونزای فوق حاد پرندگان پی ‌بردند.

وی ادامه داد: تب شالیزار، بیماری مشترک بین انسان و دام است که از سال 1377 در گیلان شروع شد وبه تدریج به سمت استان مازندران و گلستان سرایت پیدا کرد. عامل این بیماری در بدن تمام پستانداران وجود دارد که مهم‌ترین آنها موش، گاو، سگ و خوک است که در تمامی این حیوانات تکثیر و از طریق ادرار به محیط بیرون راه پیدا می‌کند.

وی علائم شدیدتر بیماری تب شالیزار را تب، زردی التهاب کبد و اختلال در عملکرد کلیه‌ها عنوان و اظهار داشت: متاسفانه درصد قابل توجهی ازاین بیماری موجب مرگ انسان می‌شود.

بابا محمودی ادامه داد: از سال 81 تاکنون در اوخر فصل بهار مواردی از این بیماری در بیمارستان آموزشی رازی قائمشهر مراجعه شد واز آن سال تاکنون 4 نفر مبتلا به این بیماری فوت کرده اند.

وی خواستار مراقبت کسانی که به نوعی با آب، خاک وحیوانات در تماس‌هستند شد و افزود: کشاورزان، صیادان، دامداران، قصابان، معدنچیان، شناگران و اسکی بازان از جمله کسانی هستند که باید به شدت مراقب سلامت پوست خود باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه در سال 90 میزان ابتلاء به بیماری تب شالیزار در مازندران به طور چشمگیری کاهش یافت، افزود: رسانه‌ها نقش موثری برای کاهش بیماری‌ها واگیر دارند که نیاز است از ظرفیت آنها استفاده شود.

 

 

نظر شما
ادامه