کد خبر: ۶۱۰۹۳
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
نگاه شما:
به یاد داشته باشید که بهداشت و سلامت جامعه قطع نظر از جامعه انسانی یا حیوانی یا گیاهی که همه به هم پیوسته‌اند، نیازمند برنامه‌ریزی‌های اصولی و منطقی خارج از تفکرات اقتصادی است ...
 

سخنی با وزیر محترم بهداشت و آموزش پزشکی جناب آقای دکتر نمکی

نگاهی اجمالی بر آنچه بر کووید-۱۹ میرود

دکتر وحید عطارد

دامپزشک - اپیدمیولوژیست

وقوع کووید-19 و گسترش جهانی آن از پاندمیهایی است که جمعیت بشری را با مشکلات عدیدهای روبرو ساخته است. شاید بتوان گفت مهمترین و زیانبارترین پاندمی در طول تاریخ بشریت بوده است زیرا که هرگز علم و دانش بشری به این اندازه پیشرفت نداشته است و قطعا در پاندمیهای گذشته نه درمانی اینگونه گسترده و نه تجهیزاتی برای تولید واکسن به این اندازه پیشرفت داشته است. طاعون سیاه یکی از این پاندمیهای است که تلفات بسیار زیادی را به جامعه انسانی تحمیل نمود اما به‌خاطر داشته باشیم که عدم وجود آنتیبیوتیک دلیل آنهمه تلفات بوده است، حال آنکه عامل بیماری هماکنون وجود دارد و گهگاه مواردی از بیماری هم دیده میشود ولی هرگز پاندمی نخواهد شد. عجب آنکه با این همه پیشرفت در علوم پزشکی، بشریت باز هم گرفتار اینچنین وضعیت دهشتناکی میگردد.

غرض از این نگارش گذری بر تاریخ نیست بلکه تنها یادآوری این موضوع است که اشتباهاتی که در خصوص کووید-19رخ داد شاید بتوان گفت در نوع خود نمونه است و باز هم پا را فراتر گذاشت و گفت جای تعجب دارد که سازمانهای بهداشتی مطرح دنیا از جمله سازمان جهانی بهداشت نیز نتوانستند نسبت به آن پیشبینی واقعبینانهای داشته باشند و به عبارت بهتر جامعه علمی دنیا را چنان در دام خود گرفتار کرد که در مقایسه با گذشته تفاوت چندانی ندارد.

اینکه بسیاری از بیماریهای مطرح در انسان منشاء حیوانی دارند، جای هیچ شک و شبههای نیست اما اینکه منشاء این بیماری از کجاست در این نوشته مورد نظر نیست؛ گرچه به عقیده اینحانب موضوع بیوتروریسم را نباید از خاطر برد. اما به عنوان یک اپیدمیولوژیست حق اظهار نظر در مورد گسترش آن و عدم توانایی در کنترل اولیه آن را برای خود محفوظ میدارم و باید بگویم که نه تنها در کشور ایران، که در تمامی کشورها در بهکار بردن و استفاده از مفاهیم علمی دچار اشتباهات فاحش گردیدهاند.

ابتدا در مورد ایمنی جمعی و یا ایمنی گلهای بد نیست شرحی داده شود. بنا به تعریف اگر 75 درصد از جمعیتی ایمن باشد، آن جمعیت از دستبرد عامل بیماری در امان خواهد بود و عامل نمیتواند در آن جمعیت گردش کند و بنابراین متوقف خواهد شد (اصل شارل نیکول) و از بین خواهد رفت و این به آن معنی است که اگر بتوانیم جمعیت را ایمن کنیم، بیماری حادث نخواهد شد و قطعاً به این معنی نخواهد بود که جمعیت را در اختیار عاملی کاملا حاد و مسری و کشنده قرار دهیم که از وضعیت آن اطلاعی در دست نیست و معلوم نیست که با موارد بیماری چه رفتاری میکند، به این امید که جمعیت ایمن گردد که همانطور که مشاهده میشود باعث تلفات انسانی بسیار زیادی گردیده است و دقیقا به مصداق آن است که گله را برای امنیت در دسترس گرگان قرار دهیم. معلوم نیست این برداشت احمقانه از ذهن کدام نادانی تراوش کرده و عجب آنکه هنوز هم که پیداست این تفکر دنبال میشود. از عملکردها میتوان اینطور برداشت کرد که شاید از قایده تعادل میزبان – عامل استفاده شده است، به این معنی که عامل آنقدر جمعیت را از بین ببرد تا دیگر کسی برای اینکه مورد تهاجم واقع شود نباشد که در اینصورت خود عامل نیز از بین خواهد رفت، همانطور که در جریان طاعون گاوی در آفریقا اتفاق افتاد. موقعی که میزبانی نباشد، عاملی نخواهد بود. بدیهی است تعدادی از افراد به طور طبیعی ایمن خواهند شد اما در برخورد با بیماریهای نوپدید و یا بازپدید آنچه اهمیت ویژه دارد موضوع early warning است که میبایست مدنظر قرار میگرفت که در این مورد محاسبه خطر بیماری از اهمیت زیادی برخوردار است (risk assessment ) و میتوان گفت که سازمان جهانی بهداشت هم یا قصوری در این زمینه داشته است و یا به طور کلی با سادهنگری از موضوع گذشته است.

بهطور کلی داشتن روشهای هشیاری اپیدمیولوژیک (epidemiovigilance ) و مراقبت اپیدمیولوژیک (Epidemiosurveillance ) از اهمیت زیادی برخوردار است. با استفاده از این روشها همراه با مدلسازی عمدتا ریاضی (modeling ) زمینههای لازم برای برخورد مناسب با پدیده مخاطرهآمیز فراهم میگردد. شکی نیست که بستر این اقدامات دادههایی است که از بیماری حاصل میشود. داشتن دادههای صحیح و درست بهترین وسیله برای تدوین روشهای کنترل بیماری است. به طور مثال پیدا کردن نقاط تجمع بیماری (accumulation points ) در بدو شروع بیماری میتواند نقش اساسی در کنترل بیماری داشته باشد. 

اما با این تفاصیل لازم است تقاوت علم سیاسی و سیاست علمی را مدنظر داشت، به این معنی که هرگاه سیاست در علم دخالت نماید، نتیجهای جز عقبماندگی نخواهد داشت زیرا که سیاست عملکرد بر صلاحدید است و علم عملکردی واقعگرایانه دارد. در کشورهایی که در آنها علم سیاسی است، پیشرفتی ایجاد نمیشود و در کشورهایی که سیاستشان هم بر پایه علم استوار است، مترقیترین کشورهای جهان خواهند بود. پنهان کردن وقوع بیماریها، عدم ارایه دادههای درست و اطلاعات درست، عدم وجود برنامهریزی مدون و عدم استفاده از متخصصین فن، منجر به وقوع گسترده بیماری و لاجرم عدم توانایی کنترل بیماری خواهد شد. هیچ دلیلی پنهانکاری در زمینه سلامت مردم را توجیه نمیکند و لذا از آنجا که برای توجیه موضوع نیاز به گناهکاری هست تا او را مقصر بدانند، مرتباً دنبال گناهکاران میگردند تا شاید شر موضوع را از سر خود کم کنند و هنوز هم برنامه کنترل بیماری برنامه نمایش اظهارنظرهای شفاهی است بدون اقدامی قاطعانه؛ برنامهای از این هفته و بازهم از این هفته. تنها قربانیان این اقدامات ضعیف مردم بیپناه خواهند بود.

آقای وزیر، به یاد داشته باشید که بهداشت و سلامت جامعه قطع نظر از جامعه انسانی یا حیوانی یا گیاهی که همه به هم پیوستهاند، نیازمند برنامهریزیهای اصولی و منطقی خارج از تفکرات اقتصادی است. اگر مبنای تفکری این رشته از علوم سرمایهاندوزی گردد که در حال حاضر چنین است، هیچ یک از بیماریها کنترل نخواهند شد و وابستگی مطلق به کشورهای دیگر همچنان بر این کشور سایه خواهد افکند و بجای مطالعه و اندیشه، رقابت بر سر سرمایه منجر به همان برداشت احمقانه از ایمنی جمعی خواهد گردید و به‌جای پیشرفت در علوم مربوطه، سعی به کپیبرداری از دانش دیگران میگردد که مثالهای آن فراوان است و همچنان محتاج واردات مواد اولیه و بدانید: برای جلوگیری از اپیدمیها که قطعا مورد درمانی رایج نیست، الگوبرداری از کشورها و جمعیتهای دیگر نیز کارساز نیست زیرا که هر جمعیتی دارای خصوصیات منحصر به خود است که لازم است بر اساس آن خصوصیات اقدامات را برنامهریزی کرد و قطعا رفتارهای اجتماعی، روانی، اقتصادی، جمعیت کشور ما متفاوت با سایر کشورهاست که باید بر اساس این خصوصیات برنامهریزی کرد و اینکه دیگران را به دلیل ضعف مدیریت علمی و منطقی مقصر ندانید.

گناه را به گردن دیگران انداختن، بهترین راه برای گذر از مشکلات است.

 

انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
2
1
وقتی شما از مرض مردم پول دربیارید دوست دارید امار تون بالا برود
زنی که تازه زایمان کرده و خونریزی داره و فوت میکنه علت مرگ کرونا میزنن
قصور پزشکی پای کرونا میزارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
دوست گرامی خبر داریم غیر اینه یکی از عوارض کرونا انعقاد خون در رگ بعلت آسیب عروقی هستش بعد از ابتلا به کرونا عده ایی سکته مغزی یا قلبی میکنن اینها رو خبر داریم بنام کرونا نمی نویسن و سکته مغزی و قلبی گزارش میکنن یا انفارکتوس کلیه و کبد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
یک متخصص بیاد بگه تست پی سی ار درسته یا نه چقد میشه به قدرت تفکیک اعتماد کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
2
3
آقای دکتر مطلب نگارش شده موضوعی تقریبا کلی و تکراری بود که بزرگان دیگر نیز قبلا بیان کرده بودند و بار علمی موثر در حال حاضر که بتواند راه گشا و کمک کننده باشد نداشت ، خواهشا مطالب به نحوی علمی موثر و کاربردی بیان شود مخصوصا با وزیر که باعث افتخار و غرور علمی ما دامپزشکان دیگر شود.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
0
0
یک کلام ‌چون از اول به عنوان یک دکتر دامپزشک که در همه‌گیری بیماری برونشیت و آنفلوانزا تحربه داشتم تظرات خود را به کسانی که دست اندر کار بودن و پزشک معالج کرونا در ایران بودن ولی متاسفانه در دنیای پیشگیری از معضلات بهداشتی و درمانی در انسان و در الگوبرداری در دام و طیور حتی یک عالم پزشکی بدون داشتن رفرنس معتبر و ثبت شده نظر نمیدهند و اگر کسی هم جرات کرد با اتکا به تجربه علمی خودش نظری بدهد از کنار آن میگذرند در پایان باید گفت مبارزه با بیماریهای همه گیری انسانی و حتی دامی مسئله اقتصادی و سیاسی و حتی انتخاباتی چنانچه شاهد بودیم‌ حتی در دنیا پیشرفته مدعی لحاظ میگرد و آنچه مهم به نظر نمی آید جان مردم است ففط تبلیغ و نامبر وان بودن مانند آرتیستها بیشتر مدنظر است اگر بیشتر بای معضل توجه شود بیشتر متوجه خواهیم شد چون علم و عالم آن علم تجاری و سیاسی در حرف اول قرار دارد نه جان انسانها‌
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
0
0
خوب بود
کارشناس سازمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
0
4
در کشورهای جهان سوم همه چیز سیاسی و اقتصادی است حتی همین علم موجود
حججی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
0
0
ما هنوز در فکر بنزین و گرانی کاغذ و غیره هستیم کووید 19 پیشکش
صدرا مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
0
3
باسلام و تشکر از استاد ارجمندجناب دکتر عطارد عزیز.
مثل همیشه مطالبتان علمی و ارزشمند بیان شده و از حکیم مهر بابت بازنشر این مطالب کمال تشکر وقدردانی را دارد.اگر گوش شنوایی در بین مسئولین کشور باشدحتماً ازنظرات گهر بار علمی شما استفاده خواهند کرد.
دکتر راغب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
0
0
با عرض ادب محضر حضرت استاد
شب اول که موارد مثبت کرونا در کشور قبل از رویت و ویزیت فوت کردند! در برنامه تیتر امشب شبکه خبر رئیس کمیته اپیدمیولوژی کرونا گفت:
این ویروس هم مثل پاتوژن های قبلی باید بیاید و کار خود را انجام بدهد و برود و ما باید با این ویروس درگیر شویم!
البته ایشان هم الان استعفا دادند و رفتند(ایشون هم با نظریه ایمنی گله ای کار خود را انجام دادند و رفتند)
سوال بنده از جناب دکتر عطارد اینست:
آمار تلفات کرونا در ایران نسبت به کشوری مثل ایالات متحده تقریبا 3 برابر است. یعنی در ایران بیش از دوبرابر نسبت به ایالات متحده از مبتلایان ما فوت می کنند
ایالات متحده 13برابر ایران مبتلا دارد ولی تلفات آن حدود 5یا6 برابر تلفات ایران است
حضرتعالی علت را چه میدانید؟
پروسه درمان در ایران فلج است یا ویژگیهای نژادی و .... موثر است؟
پاسخ ها
وحید عطارد
| United States of America |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
با سلام ،. پروسه درمان بدلیل مشکلاتی که فعلا کشور با ان روبروست فلج است جای خود .. دیر رسیدن به بیماران و نبود امکانات کافی برای بستری کردن مبتلایان ،، اطلاعات غیر واقع در اختیار عموم قرار دادن بطوری که گروههای زیادی از مردم از جمله جوانان خود را اسیب پذیر نمی دانند ..عدم انجام تست غربالگری برای ردیابی و پیگیری مبتلایان و رسیدگی مدام به انها .. و عدم اجرای پروتکلهای پیگیری توسط مسئولین ذیربط از جمله نیروهای انتظامی .. اکتفا کردن به جریمه انهم ناقص .. و عدم تمایل به تعطیلی شهرها به مدت حداقل بکماه.. رواج ساده اندیشی در مورد بیماری
دکتر راغب
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
سپاس و درود فراوان
وحید عطارد
|
United States of America
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
0
1
عدم غربالگری منجر به حرکت ازادانه تعداد زیادی الوده بدون علامت در جمعیت و پخش گسترده بیماری میشود .. انجام تست باید در سطح گسترده و مجانی باشد .. مبتلایان بدون علامت حتما باید به مدت چهارده روز از چرخه حضور در جمعیت منع شوند ..
طرق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
0
0
با سلام .خدمتتان عرض نمایم با توجه به تجربه اینجانب از ابتلاء چند تن از اقوام نزدیکم و نحوه برخورد تشکیلات بهداشتی با آنها به این نتیجه رسیدم که از اول تا کنون هیچ تغییری در سیاست وزارت بهداشت رخ نداده و با فرض درگیری و ایمنی گله ای رفتار می نماید و بقیه اش بیشتر به یک شوی تبلیغاتی و نمایشی شبیه است ( آنهم برای خالی نبودن عریضه). بعنوان مثال 2 نفر از اقوام نزدیکم با مراجعه به بیمارستان و تشخیص کوید19 صرفاً با یک نسخه در جامعه رهاشدند، طبیعتاً آنها سوار بر اتومبیل به حداقل 5 داروخانه مراجعه کردند تا دارو را جور نمایند و یحتمل ( برای ایندونفر قطعاً ) برای تامین پول از سپرده شخصاً به بانک هم مراجعه کردند.سپس به منزل مراجعه و برای تزریقات از کسی استفاده می کردند که هرروز به این منزل مراجعه میکرد و بعد از آن به بیمارستان فوق تخصصی ( محل کارش ) میرفت. لازم بذکر اینکه این بیمارستان از پذیرش بیماران کرونایی بشدت خودداری میکرد.ضمناً در طول مدت بیماری چندین نفر در حال تدارکات( پخت و پز غذا و تهیه مایحتاج ) آنها بودند و مرتب به منزل ایشان رفت و آمد داشتند. اینکه این روش فقط به قصد اشاعه بیماری و ایجاد ایمنی گله ای طراحی شده هیچ علم اپیدمی نمیخواهد و هر عقل بی علمی نیز به این نتیجه خواهد رسید.
در دامپزشکی به اکیپها تکلیف می شود که برای هر عملیاتی به دامداری مراجعه میشود ، یادداشت گردد که مثلاً این دامداری چند دام واجد شرایط واکسیناسیون تب مالت دارد تا بعداً اکیپ مربوطه در سن خاصش به آنجا مراجه کند تا گوساله ای از قلم نیفتد .ولی وزارت بهداشت این کار را برای بیماری مهمی مثل کوید انجام نمیدهد( اکیپی تشکیل دهد که با تجهیزات کامل و رعایت پروتکل ها به همه منازلی که بیمار دارند ، مراجعه و تزریقاتشان را انجام دهند )
آیا بهتر نیست بمحض اینکه تشخیص مثبت بودن شخصی را دادند اورا قرنطینه کنند و از تماسش با دیگران جلوگیری کنند بهتر نیست تا اورا رها کنند و بعداً در جمعیت میلیونی دنبالش بگردند.لپ کلام اینکه مسئولین وزارت بهداشت این مطالب را بهتر میدانند ولی قصدشان همان سیاستی است که در ظاهر با آن مخالفت میکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
خوب اگه وزارت بهداشت بر مبنای فرمایشات شما کار کنه یه وقت خدای نکرده زبانم لال بیماری ریشه کن میشه باز باید بریم چین بیاریم حرفایی میگی دکتر طرق عزیز
.........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
1
والا اداره ما درست درزمانی که محدودیت ها حداکثر شده پرازارباب رجوع است وتفکر مسولین هم خدمت رسانی هرچه بیشتر است دراتاق ۳متری ۴کارمند با چندین ارباب رجوع جا برای نفس کشیدن نیست کرونا کیلویی چنده اتفاقا مدیران ارشد استان همگی دکتری تخصصی دارند ولی پست ومقام مهمتر است .....................
کامیاب قیصربیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
0
0
سلام.استاد گرامی جناب آقای دکتر عطارد،درگذشت مادر گرامیتان را به شما و خانوده محترمتان،تسلیت عرض می نماییم.
سلیمانی کارشناس سازمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
0
0
سلام ، با تشکر از اقای دکتر عطارد و نوشتار شجاعانه ایشان ،متاسفانه کرونا در حال حاضر جدای از همه زحماتی که کادر درمان متحمل می شوند برای وزارت بهداشت بخصوص در سطوح تراز اول ان کسب و کار پررونقی را رقم زده است ، و چنین به نظر می رسد که واقعا عزم جدی و عاقلانه ای برای مقابله با این بیماری وجود داشته باشد ،در حال حاضر ویزیت ۶۰۰ هزارتومانی پزشکان متخصص در خانه به بهانه بیمارستان گریزی و تزریقات و فروش ۳۰ میلیونی دارو در خارج از بیمارستان و تزریقات ۱۰۰ هزار تومانی در هر نوبت بد بازاری نیست ،واردات دارو و مقاله های علمی و موش های ازمایشگاهی مجانی هم که در بیمارستانها براحتی در دسترس قرار گرفته که دیگر این سفره را رنگین تر نموده است ، بطور یقین سیاست های کاسب کارانه نتیجه ای جزء این نخواهد داشت ، تلفات در ایران بسیار فراتر از ان چیزی است که اعلام می کنند ،و همه مطالبی که عنوان گردید بدرستی ناظر بر نتیجه است ،بهداشت پایبن بیمارستانها و وحضور همراه در کنار تخت بیمار کرونایی ، عدم وجود یک برنامه منظم آموزش در رسانه ملی در ساعات پر طرفدار بجای تبلیغ بایا در مراحل پیشگیری در مان ،تغذیه ،مراقبت و اشتراک مباحث علمی برای مخاطبین تخصصی بطور روز مره و ..ووو علاوه بر مواردی بود که ذکر شد ،خیلی از بیماران بیمارستانی به دلیل کمبود تخت در مرحله حاد بستری می شوند که امکان بهبودی به شدت پایبن می اید ،مرحله رسیدگی و شروع درمان بسیار مهم است ،و اگر سیاست واقعانه علمی و دلسوزانه ای در پیش رو بود با در اختیار گرفتن مکانهای و امکانات عمومی مانند هتل ها و بیمارستانهای صحرایی حداقل بیماران را در شروع با امکانات مختصر تحت مراقبت قرار می دادند تا به مرحله حاد نرسد ،اکنون برای بستری شدن باید بیمار در مرحله حاد و با سطح اکسیژن بسیار خطرناک باشد والا راوانه خانه اش می کنند ای کاش مبلغی از اختلاس ها برای کمک و مبارزه به این بیماری اختصاص می یافت
وحید عطارد
|
United States of America
|
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
0
0
جناب اقای دکتر سلیمانی : با سلام :
از اینکه شما را سلامت می بینم و از دست کرونا نجات پیدا کردید بسیار بسیار خوشحالم .. سلامتی شما را ارزومندم .. و قطعا بدلیل اینکه در جریان بیماریتان بودم می دانم چقدر بر شما و خانواده گرامتان سخت گذشته است .. من که خود نیز مادرم را بر اثر این بیماری از دست داده ام بدرستی گفته های شما را لمس می کنم .. و می دانم که سخنانتان کاملا درست و منطقی است . امیدوارم همیشه سلامت و موفق باشید..
نظر شما
ادامه