کد خبر: ۶۱۰۹۴
تعداد نظرات: ۲۳ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی سازمان نظام دامپزشکی:
«دکتر بهمن جاوید لامعی» اظهار داشت: بر اساس شنیده‌ها، در اصفهان نظارت ۷۰ واحد دامپروری به یک دامپزشک واگذار شده است که همان امضافروشی و کار صوری رخ داده است ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: چند روز پیش بود که رئیس انجمن صنفی درمانگاه‌های دامپزشکی استان اصفهان در نامه‌ای خطاب به رئیس شورای نظام دامپزشکی این استان نوشت: «هرگونه صدور فعالیت درمانی یا بهداشتی دام زنده طبق تعریف نظام دامداری و درمانگاه در حیطه وظیفه درمانگران است، لذا خواهشمند است از صدور هرگونه مجوز تحت عنوان مسئول فنی بهداشتی، در دامداری‌ها و مرغداری‌ها و تعاونی‌هایی که خلاف قوانین فوق است، جلوگیری به عمل آید»؛ این نامه واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی به دنبال داشت.

معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی سازمان نظام دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر، درخصوص این نامه گفت: «ما یک آیین‌نامه نظارت بهداشتی داریم که در آن مراکز دامپروری و... تعریف و حکم شده که اینها باید برای تولید و نظارت بر تولید سالم، مسئول فنی بهداشتی دامپزشک داشته باشند. آیین‌نامه اگرچه خوب است اما به هر حال مثل خیلی از مسائل دیگر مقداری غیر واقع‌بینانه نوشته شده است؛ کمااینکه طبق آیین‌نامه، قایق‌های ماهیگیری نیز باید مسئول فنی بهداشتی داشته باشند و این کاملاً غیر عملیاتی است.»

دامپروری‌های کوچک و متوسط زیر بار داشتن دو نفر (کلینیسین و مسئول فنی بهداشتی) نمی‌روند

 «دکتر بهمن جاوید لامعی» با یادآوری اینکه همواره مواد ۱۸ و ۱۹ آیین‌نامه‌ که به اصطلاح مربوط به دستمزد مسئول فنی است، بحث‌برانگیز بوده است، تصریح کرد: «بر اساس آیین‌نامه، مراکز باید مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی داشته باشند و پروانه‌ی آنها را هم سازمان دامپزشکی صادر می‌کند. از طرف دیگر این مراکز نیازمند راهنمایی و دستورات دامپزشکی در جهت پیشگیری و درمان هستند که این مهم کار کلینیسین است. در اینجا ما با ۲ حکم قانونی مواجه هستیم؛ یکی که می‌گوید پیشگیری و درمان را باید کلینیسین دارای پروانه و واجد صلاحیت انجام دهد. حکم دیگر می‌گوید همه مراکز باید مسئول فنی بهداشتی دامپزشک داشته باشند. مراکز کوچک و متوسط زیر بار داشتن ۲ نفر نمی‌روند و این طبیعی است که بگویند وقتی یک دامپزشک دارم، چرا باید یک نفر دیگر را هم بگیرم که یک نفر بخواهد نسخه دهد و نفر دوم گزارش دهد که جوجه‌ریزی و بارگیری و ... چه زمانی انجام شده است؟ بنابراین طبیعتا مراکز دنبال ۲ نفر آدم نمی‌روند.»

انتظار ما این است که پدیده‌ی «امضافروشی» اتفاق نیفتد

وی افزود: «از طرف دیگر بسیاری از مراکز دامپروری به لحاظ سایز اقتصادی به‌شکلی هستند که برای آنها بی‌معنی است که بخواهند کسی را به صورت تمام‌وقت استخدام کنند و در اختیار داشته باشند. مثالی که می‌توان زد، واحدهای کوچک دامداری و مرغداری است که این موضوع برای آنها اقتصادی و عملیاتی نیست. از طرف دیگر عهده‌دار شدن مسئولیت تعداد زیادی واحد کوچک منطبق با ضوابط و مقررات بهداشتی نیست. چون از یک طرف انتظار ما این است که پدیده‌ای که به آن امضا فروشی می‌گویند اتفاق نیفتد و مسئول فنی بهداشتی واقعا حضور داشته باشد و نظارت کند که مثلا برای مرغداری گوشتی هفته‌ای یک بازدید از سوی دوستان ما در سازمان دامپزشکی تعریف شده است. اگر قرار باشد هفته‌ای یک بازدید با رعایت ضوابط بهداشتی انجام شود، طبیعتا یک نفر آدم با توجه به بعد مسافت و مباحث رعایت مسائل قرنطینه‌ای و... از عهده این کار بر نمی‌آید. مگر در یک روز توانایی نظارت بر چند واحد را می‌تواند داشته باشد؟ قطعاً تعداد واحدهای محدودی خواهد بود.»

کلینیسین‌های طیور به نوعی وظیفه مسئول فنی را نیز عهده‌دار شوند

لامعی خاطرنشان کرد: «مسئولین سازمان دامپزشکی کشور به ویژه آقای دکتر اکبرشاهی مدیرکل پیشین طیور سابقه بررسی و نگاه به این موضوع را از زمان حضور در قزوین داشتند. ایشان متوجه شدند که این مغایرت قانونی وجود دارد و فی‌الواقع اتفاق درستی که باید بیفتد این است که کلینیسین‌های طیور باید به نوعی وظیفه مسئول فنی را عهده‌دار شوند. خوشبختانه این موضوع را ایشان با تکیه بر تجربه‌ای که در استان به دست آورده بودند، در سطح ملی هم جا انداختند و زمان رئیس سابق سازمان دامپزشکی کشور ابلاغ هم شد.»

چون مسئول فنی بهداشتی اجازه تجویز دارو واکسن ندارد، فقط می‌تواند یک گزارشگر باشد

لامعی ادامه داد: «این مساله هم‌اکنون نیز به شکل موردی در بعضی استان‌ها اجرا می‌شود، اما خیلی از استان‌ها زیر بار اجرای آن نرفته و چند استان هستند که مطلقاً زیر بار نرفتند و معتقد بودند که یک دامپزشک جدا باید بیاید و مسئول فنی بهداشتی شود. به این دلیل که آن دامپزشک به لحاظ قانونی اجازه تجویز دارو واکسن نخواهد داشت. ایشان فقط می‌تواند یک گزارشگر باشد که گزارش بدهد جوجه‌ریزی و واکسیناسیون انجام شد و برای تجویز واکسن و دارو از خدمات فرد واجد صلاحیت و مجاز دیگری استفاده کنند.»

معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی سازمان نظام دامپزشکی کشور گفت: «راه حلی که دکتر اکبرشاهی به آن رسید و ابلاغ شد این بود که در مورد واحدهای طیور، کلینیسن‌ها عهده‌دار وظایف مسئولین فنی بهداشتی شوند و همان واقعیتی که الان وجود دارد، شکل قانونی به خود گیرد. کلینیسینی که کار مرغداری انجام می‌دهد، وظایف مسئول فنی از جمله نظارت بر ورود و... را هم انجام دهد؛ حتی می‌دانم که در چند استان هم جنبه عملیاتی و اجرایی به خود گرفته است.»

بر اساس شنیده‌ها، در اصفهان همان امضافروشی و کار صوری رخ داده است

وی افزود: «اتفاقی که در اصفهان افتاده، بر اساس آن چیزی که به من منتقل شده این است که مثلا به شرکت‌های تعاونی اجازه دادند یک دامپزشک برای ۷۰ واحد بگیرند. اگر چنین چیزی باشد که همان امضا فروشی و کار صوری می‌شود که سال‌ها سازمان دامپزشکی خودش از آن شاکی و گریزان بود. اگر قرار باشد یک دامپزشک بگذاریم که فقط گواهی جوجه‌ریزی امضا کند، اگر واقعا بازدید کند که خلاف همه موازین بهداشتی یک دامپزشک است که همزمان ۷۰ واحد را هم بازدید کند و هم کنترل.»

لامعی در پایان توضیح داد: «دوم اینکه اصلا امکان‌پذیر نیست. مگر یک شبانه‌روز چند ساعت است؟ بنابراین مسلما اگر قرار باشد ما به یک تشکل دامپروری بگوییم که یک دکتر آنجا بنشان که فقط برای تو مهر بزند، به راحتی به آنچه امضافروشی نام دارد، جنبه قانونی داده‌ایم. البته این فقط بر اساس شنیده‌های من است و امیدوارم این طور نباشد.»

 

انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
0
2
.................... پیگیری کنید بررسی کنید و اگر اتفاق افتاده و به تعاونی مسئول فنی دادند که امضا صوری کند ، جلوی آنرا بگیرید
.........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
2
4
مگه کلینیسین که فقط برای درمان میاد میتونه تمام امور فنی بهداشتی یه دامداری رو نظارت کنه این امضا فروشی نیست!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
0
4
پروانه دامداری ها دست نظام دامپزشکیه. نظام دامپزشکی باید در موقع صدور پروانه باید پروانه رو تمدید نکنه ................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
3
4
اگه کلینیسین ها سرشان شلوغ شه بگن من دامداری ها رو نمیرم یا تا اینقدر نگیرم نمیرم یا بگه من دوست ندارم برم یا وقتش ندارم چی میشه
همکار
|
France
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
2
3
اگه مسولین فنی بهداشتی واحدها رتبه بندی شوند و ظرفیت واحدها را براساس رتبه دامپزشک جهت عقد قرارداد صورت بپذیرد قطعا با نظارت شورای نظام دامپزشکی استان اجازه بسیاری از تخلفهایی که از قدیم بدعت انرا ادارات کل قرارداده اند را جلوگیری به عمل خواهد آمد انشااله
پاسخ ها
دامپزشک
| Denmark |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
تنها راه منطقی همین هست.سازمان یک همچین چیزی در مورد شرکت های دارویی شروع کرد که متاسفانه با شروع کرونا فعلا متوقف شده.طبق این پروتکل فقط کسانیکه دوره های خاصی رو گذرانده باشند می توانند امتیاز لازم برای دریافت پست مسئول فنی شرکت های دارویی را بدست اورند.در حال حاضر چالش سازمان دامپزشکی اشتغال زایی برای دامپزشکان تازه فارغ التحصیل هست.
مسول فنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
2
3
عزیز اشتباه عرض شده خدمت جنابعالی اصفهان کلینیسین امضا فروشی میکنه یک نفر ۷۰۰ مرغداری هم امضا کرده مسول فنی
پاسخ ها
جواد رضایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
توی استان ......... یه مسول فنی برای چندین فارم ودرچندشهرستان امضا میزنه
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
3
0
لطفا اختیارات مسولین مراکز مایه کوبی را افزایش دهید و انها هم بتوانند همچون کلینیسین نسخه بنویسند چون واقعا مراکز واکسیناسیون از کلینیسن های بار علمی بالاتری دارند در زمینه واکسیناسیون.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
1
2
چرا سازمان نظام دامپزشکی بر اساس فرمایش آقای دکتر لامعی عمل نمیکنه و شاید در دستورات کتبی غیر از فرمایش ایشون هست یا بین علما اختلاف نظر وجود داره ؟
در اینگونه موارد ضعف و نقص در اجرا و تفسیر قانون به نفع و ضرر کیه ؟
انتظار داریم که این نکات در دستورالعمل های ابلاغی سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی اجرا بشه و سیاست یک بام و دو هوا برای دامپزشکان ایجاد مشکل نکنه
سپاس از پیگیری و طرح این مسئله توسط حکیم مهر
۰۰۷
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
3
4
..........................
کلیات مباحث عنوان شده از طرف ایشون تناقض داشت. مسئول فنی میشه امضا فروش اما کلنسین از یه دنیای دیگه اومده و نمیشه امضا فروش.
..........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
1
4
سازمان محترم دامپزشکی
چرا همش در قوانین و شیوه نامه ها، استخوان در زخم گذاشته شده است؟
جناب آقای دکتر ماکنعلی بزرگوار
لطفا مرحمت فرمائید دستور فرمائید تا کمیته ای جهت رفع این نواقص و سردرگمی ها تشکیل شود.
ظاهرا در دستگاه بزرگ و وزین سازمان دامپزشکی باید یکی پیدا شود و غیر از مسائل کلان و بهداشتی ،نظری هم به مشکلات خانواده بیندازد.
ناشناس
|
Germany
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
0
همون کلینیسین دامداری ومرغداری بباید فقط درآن واحد وی زیت کنند ولب یرون ویزیت میکنند وکسی دنبال آنها نیست مصداق درمان غیرمجاز همین برادران بزرگوار قشنگ امضا فروشی میکنند نسخه کشتاروجوجه ریزی میدن معلوم نیست اینهمه نسخه یک روزه چطور امضا میشه .نظارت که نباشه هردامپزشکی میتونه امضا فروشی کنه فرقی نداره که اسمش کلینیسین هست یا مسئول فنی همانطورکه داروخانه ها داروبدون نسخه میفروشن بدون حضور مسئول فنی .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
0
دردامپزشک از زمان دکتر میمندی نژاد ودکتر رفبعی خدا بیا مرز که هر دو هم استاد بودن اختلاف سر لاف ملا نصردین‌ بود حالا هم حساب در آمد یکدیگررا دارند وچوب لای چرخ فعالیت هم‌میگذ ارند از نظز حقوقی هرکس دانشنامه دکترای خود را گرفته حق نوشتن نسخه‌دارد پروانه یک چیز مضاعف است که برای تحت کنترل در آورد ن پزشک ودامپزشک مد شده است هر شخصی که دامداری میکند لازم‌است یا متخص در آن امر با مدر ک دانشگاهی باشد مانند دکتر دامپزشک همراه با مهدس دامپرور که دبگر نیازی به مسول فنی نخواهد داشت در غیر اینصورت چون‌در عصر حاضر کارها باید با یدبامدر دانشگاهی انجام‌شود اگر متخص نبودن لازم است تحت نظر یک دکتر دامپزشک کارشان نظارت شود وآن دکتر دامپزشک از نظر حقوقی جوابگو واسلام‌
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
0
............................
قطعا مسئول فنی بهداشتی مجاز به انجام اقدامات درمانی در مرکز تحت نظارت خود می باشد و این موضوع با عنوان کنترل بهداشتی کاملا قانونی می باشد
ناشناس
|
Poland
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
0
لطف کنید همه مسئولیت دامپزشکی (درمان مسئولیت بهداشتی ،مایه کوبی، فروش واکسن ،فروش دارو،پت شاپ و.‌‌‌‌....) را به کلینسین های عزیز واگذار کنید تا رضایت دوستان حاصل شود !!بقیه همکاران هم .....
عضو نظام دامپزشکی ...........
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
0
1-جناب دکتر دقیقا در استان ............ نیز همین طور است چند نفر هستند که با پر تعدادترین واحد طیور و دامداری قرار داد بسته اند ... ظاهرا قانونی وجود ندارد که کلنسین ها چند درصد از واحدهای طیور ، دام میتوانند قرارداد ببندند .................... و ظاهرا یک نفر یا دو نفر کارهای بازدید صدور پروانه را انجام می دهند
2- بازدید از واحدهای جهت تمدید ، صدور پروانه بهداشتی و بهره وری واحدهای طیور ، روستایی و صنعتی و غیره انجام میشود ، تابع قانون مانند نوبت و سهمیه کارشناس نیست در سایر دفتر مهندسی مانند شهر و ساختمان هر کارشناس میتونه تعدادی بازدید داشته باشد و این موضوع تعریف شده است .اما در نظام دامپزشکی متاسفانه یک یا دو نفر مشغول به بازدید و جمع کردن پول حاصل از نظارت واحدها ، ایاب و ذهاب و غیره از واحدها و دامداریهای مباشند و به سایر افراد اجازه نمی دهند ..... جناب دکتر لامعی معاون برنامه ریزی و پشتیبانی سازمان نظام دامپزشکی ، لطف می کنید دستور فرمایید در سایت نظام دامپزشکی گزارش بازدیدهای واحدها انجام شده و تعداد کارشناساسان بازدید کننده را منتشر کنید شاید من عضو نظام دامپزشکی کشور که فقط هزینه سالانه نظام دامپزشکی را پرداخت میکنم و هیچ گونه امتیازی از نظام نگرفته ام و ضمناً درخواست جهت بازدید کارشناسی واحدها را نیز داشته ام ، اعلام فرمایید شاید اشتباه از طرف بنده می باشد نه نظام
3.................................
4-لطفا وضعیت نظام دامپزشکی استان ها را بررسی نمایید و امتیاز دهید براساس کارکرد ، گزارشات ، تخلفات ، کمک های رفاهی و ...
پاسخ ها
عضو نظام دامپزشکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
لطفا وضعیت روحی و روانی اعضای شورا رو برسی کنید ،در استانی هست که طرف به خاطر اینکه استخدامیش در اداره کل قطعی بشه و مدیر راضی بشه حاضر شده کل شورا رو بهم بزنه ابرو برای نظام نزاره
این هارو لطفا برسی بفرمایید
کسانی که برای اینکه انتقالی خودرا به خانواده و محل زندگی درست بکنن حاضرند هر حقی را ناحق و اعضای نظام استان رو بازیچه خود بکنن
اینها دستشان رو میشود و حق به حقدار میرسه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
1
0
خدا رو شکر معاون نظام تایید کردن دامداری مسئول فنی دامپزشکی نمی خواد
همون علوم دامی کافی هست
مسول فنی 8
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
0
لطفا فیش حقوق مسول فنی ها رو ببینیم و سپس کلینیسین ها درآمد و حساب بانکی هاشون چک بشه سپس قضاوت کنیم مسول فنی
حججی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
0
اصفهان نصف جهان است
مسول فنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
0
انجمن صنفی مسولین فنی اصفهان و جناب دکتر حکیمانه پاسخ قاطع لطفا بدین
مسول فنی اصفهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
0
دکتر حکیمانه پاسخ بدین
نظر شما
ادامه