کد خبر: ۶۱۱۳۵
تعداد نظرات: ۲ نظر

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: هر گونه تلفات پرندگان در محیط وحش مورد نمونه گیری قرار می گیرد، تا این زمان تاییدیه سه کانون در استان های مازندارن، مرکزی و اردبیل صرفاً در حیات وحش اتفاق افتاده است و در استان اصفهان هیچ کانونی نداریم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صاحب نیوز، «دکتر شهرام موحدی» اظهار کرد: در استان اصفهان بیش از دو هزار واحد مرغ گوشتی و بیش از 300 واحد پرورش مرغ تخمگذار و پولت وجود دارد و همچنین نزدیک به 130 واحد بوقلمون و 100 واحد پرورش شترمرغ و 30 واحد پرورش بلدرچین  نیز در استان در حال فعالیت هستند.

اصفهان رتبه اول واحدهای تولیدی طیور در کشور را دارد

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: در استان اصفهان بیش از دو هزار 600 واحد پرورش طیور مختلف وجود دارد که این مقدار باعث شده است که استان اصفهان رتبه اول را در این زمینه در کشور داشته باشد.

موحدی عنوان کرد: در استان اصفهان در مدت یکسال ظرفیت تولید بیش از 57 میلیون قطعه انواع طیور وجود دارد؛ اصفهان رتبه اول تا سوم پرورش شتر مرغ، بوقلمون، مرغ گوشتی و تخم مرغ را در کشور دارد که این میزان تولید بیان گر یک تراکم بسیار زیاد در اصفهان است و این تراکم بسیار زیاد آسیب پذیری و حساسیت  را در بیماری آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان به شدت در استان اصفهان بالا می برد.

کنترل بیماری آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان یک کار فوق العاده بود

وی در ادامه افزود: در سال 95 که استان اصفهان درگیر آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان بود، کنترل این بیماری ویروسی و سختی ها و مشقت های کار برای بسیاری قابل درک نبود اما امروز با آمدن ویروسی بنام کرونا همه درک کردیم که کنترل و پیشگیری از بیماری های ویروسی چقدر سخت است.

شهرام موحدی بیان کرد: از این رو در آن زمان اقدامی که دام پزشکی کشور در مقابله و کنترل با این بیماری انجام داد، کار بسیار بزرگی و فوق العاده ای بود، که از چشم ها دورماند، چرا که کنترل بیماری ویروسی بسیار سخت بود.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: تراکم واحدهای تولیدی طیور در استان اصفهان باعث می شود که به شدت مواظب باشیم و اعتقاد داریم که پیشگیری بهتر از درمان است، بنابراین چندین سال است که بازسازی ساختار مرغداری ها را از نظر امنیت زیستی در دستور کار داشته و همچنین واکسیناسیون های هدفمند نیز در دستور کار قرار دارد.

660 میلیون دز انواع واکسن برای طیور در استان اصفهان مورد استفاده قرار می گیرد

موحدی در ادامه گفت: بیش از 22 میلیون واکسن آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان تزریق شده و در سال بیش از 660 میلیون دز انواع واکسن ها در حوزه طیور در استان مورد استفاده قرار می گیرد و اقدامات و جلسات آموزشی برای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا حاد پرندگان نیز یکی دیگر از اقدامات در این زمینه است.

شهرام موحدی با بیان اینکه در حال حاضر کنترل آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان اتفاق افتاده است، ادامه داد: بعد از سال 96 و 97 کانونی از این بیماری در استان اصفهان نداشته ایم، اما این ویروس در طبیعت وجود دارد؛ با سرد شدن هوا در نیم کره شمالی معمولا پرندگان مهاجر از کشورهای همسایه شمالی ما به سمت خط استوا مهاجرت می کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اذعان کرد: این پرندگان برای مهاجرت از راه های هوایی شناخته شده مهاجرت می کنند که برخی از این راه ها از کشور ما می گذرد، این پرندگان در مسیر عبور در آبگیرها، رودخانه ها، دریاچه ها، حوضچه های کشاورزی و تصفیه آب توقف می کنند و  می توانند ویروس آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان را پخش کنند.

وی ادامه داد: با آمدن این پرندگان مهاجر تعداد ویروس آنفلوآنزا به شدت افزایش می یابد و باعث می شود پرندگان آزاد پرواز بومی آلوده شوند و این پرندگان بومی در مناطق ویروس را پخش می کنند؛  باید روستائیان مواظب باشند که پرندگان آزاد پرواز بومی دسترسی به طیوری که آن ها نگهدارای می کنند نداشته باشند و حتما هر گونه تلفات غیر عادی را به دهیار و یا شورای روستا اطلاع دهند.

سه کانون در آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان صرفاً در حیات وحش شناسایی شده است

موحدی با بیان اینکه کوچکترین اشتباه در این زمینه باعث یک فاجعه می شود، عنوان کرد: همچنین نباید طیور تلف شده در محیط رها شود و همچنین نباید دوره گردها که طیور را می فروشند به روستا راه داده شوند؛ کسانی که در پرورش طیور صنعتی فعالیت می کنند تجربه بسیار زیادی در این زمینه دارند اما بازهم تاکید می کنم هیچ راه نفوذی نباید پرندگان آزاد پرواز به داخل سالن و یا انبارها داشته باشند و کامیونت های حمل فراورده ها باید ضدعفونی شده و رانندگان این خودروها بدون ضدعفونی اجازه خارج شدن از ماشین را نباید داشته باشند.

وی با اشاره به بایدها و مراقبت هایی که تمام تولیدی ها باید مد نظر قرار دهند، خاطرنشان کرد: همچنین هر گونه تلفات پرندگان در محیط وحش مورد نمونه گیری قرار می گیرد، تا این زمان تاییدیه سه کانون در استان های مازندارن مرکزی و اردبیل صرفاً در حیات وحش اتفاق افتاده است و در استان اصفهان هیچ کانونی نداریم.

شهرام موحدی ادامه داد: البته نداشتن کانون به معنی نبود ویروس نیست، ویروس منتظر کوچکترین اشتباه از سوی ماست؛ در حوزه پیشگیری از آنفلوآنزا پرندگان ستادی تشکیل می شود که در استان ریاست آن به عهده استاندار و دبیری آن به عهده اداره کل دامپزشکی استان اصفهان است و بیش از 15 دستگاه در این زمینه خدمات رسانی خواهند کرد

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اظهار کرد: یکی از این دستگاه ها پلیس راهور است که مراقبت می کند که هیچ خودرو حامل پرندگان زنده و یا فراورده های خام دامی  بدون مجوز های حمل و نقل دامپزشکی تردد نکند.

وی با اشاره به  خدمات نیروهای دامپزشکی که باعث شد هیچگونه مشکلی در تامین فرآورده های دامی در حین کرونا اتفاق نیفتد، گفت: نیروهای دامپزشکی تعطیلی ندارند و در این مدت نیز با تمام توان به فعالیت خود ادامه دادند تا مشکلی پیش نیاید و برخی از پرسنل نیز به کرونا مبتلا شدند و متاسفانه چند تن را نیز در این میان از دست دادیم که باید قدر شناس این خدمات باشیم.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر نا امید بی تدبیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
0
7
این شعر وصف حال همکاران متوفی و مبتلا در برابر عزم جناب مدیرکل و مدیران سازمان در قدر شناسی از ایشان است :
تا که بودیم نبودیم کسی،

کشت ما را غم بی همنفسی

تا که رفتیم همه یار شدند،

خفته ایم و همه بیدار شدند

قدر آئینه بدانیم چو هست

نه در آن وقت که افتاد و شکست

در حیرتم از مرام این مردم پست

این طایفه ی زنده کش مرده پرست

تا هست به ذلت بکشندش به جفا

تا رفت به عزت ببرندش سر دست
متوفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
0
0
آقا مرغ گرم ۱۸ تومان کجا توزیع میشه؟؟
نظر شما
ادامه