کد خبر: ۶۱۱۳۶

تا کنون از انتشار شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان به انسان اعلام نشده و گزارشی مبنی بر انتشار این بیماری در حال بررسی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از میزان، «رضا میرزایی» مدیر کل محیط زیست استان مرکزی در خصوص مرگ پرندگان مهاجر در تالاب میقان، گفت: بر اساس مصوبات مدیر کل بحران استان مقرر شده است که دامپزشکی استان در خصوص مرگ پرندگان در تالاب میقان بررسی‌های لازم و گزارش مربوطه را ارائه دهد.

میرزایی ادامه داد: در خصوص وظیفه محیط زیست استان، این است که در منطقه حضور پیدا کرده و لاشه پرندگان را در تالاب جمع آوری می‌کند و سپس ضدعفونی و دفن لاشه پرندگان را بر عهده دارد.

وی در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته در مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اظهار کرد: با توجه به احتمال شیوع بیماری آنفلوانزا در زیستگاه‌های پرندگان مهاجر استان اقدامات و هماهنگی‌های لازم انجام شده است و الویت اول محیط زیست استان جلوگیری از انتشار این بیماری در بین پرندگان دیگر است.

میرزایی تاکید کرد: جزییات کامل و تخصصی در خصوص علت مرگ ناگهانی پرندگان مهاجر در تالاب میقان به عهده دامپزشکی است، و اکنون در دامپزشکی محیط زیست پیگیری و در حال بررسی هستند.

وی ادامه داد: تا امروز به تعداد ۴۰۱ لاشه پرنده مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از سطح تالاب میقان اراک جمع آوری شده است و هنوز از درگیری واحد‌های صنعتی، خانگی و مرغداری‌ها با این بیماری خبری نیست، محیط زیست مسیر‌های منتهی به این تالاب را بسته است تا کسی وارد این منطقه نشود.

مدیر کل محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: با توجه به پایین بودن سطح آب و لجن زار شدن حاشیه تالاب کار برای جمع آوری لاشه پرندگان مهاجر بسیار دشوار شده است، برای پایش وضعیت تالاب از لحاظ بیماری آنفلوانزا چند کیلومتر باید داخل آب و لجن زار تردد کرد و امکان استفاده از قایق نیست.

میرزایی در خصوص اینکه آیا امکان دارد که آنفلوانزای پرندگان به انسان‌ها انتشار پیدا کند، گفت: هنوز بطور دقیق مشخص نیست و در حال پیگیری از دامپزشکی هستیم، ولی تا کنون از انتشار شیوع این بیماری از پرندگان به انسان، گزارشی مبنی بر انتشار این بیماری هنوز دریافت نکردیم.

 

خبرهای مرتبط
نظر شما
ادامه