کد خبر: ۶۱۱۶۷
تعداد نظرات: ۳ نظر

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت داروسازی باریج اسانس از تولید نخستین داروی دامپزشکی گیاهی ضد کوکسیدیوز طیور با نام «کوکسی میسین باریج» در این شرکت دانش‌بنیان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «سارا حجازی» در رابطه با تولید داروی گیاهی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: محققان این شرکت در راستای حمایت از تولید داخلی و جلوگیری خروج ارز از کشور نخستین داروی دامپزشکی گیاهی ضد کوکسیدیوز طیور بانام کوکسی میسین باریج در این شرکت دانش‌بنیان تولید کردند.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت داروسازی باریج اسانس با بیان اینکه این داروی گیاهی مورد استفاده طیور را روانه بازار کردند، گفت: کوکسی میسین باریج از گیاه درمنه خزری یا گواندواش از خانواده کاسنی‌ و جنس درمنه ساخته‌شده است.

وی با اشاره به اینکه داروهای ضد کوکسیدیوز محدودیت‌هایی را برای استفاده طیور ایجاد می‌کند، اظهار داشت: کوکسی میسین باریج هیچ‌گونه محدودیتی ندارد، برای انواع طیور قابل‌استفاده است و هیچ‌گونه عوارضی در گوشت و تخم‌مرغ برای انسان ایجاد نمی‌کند.

«دکتر فاطمه عندلیب» دامپزشک مرکز تحقیقات شرکت داروسازی باریج اسانس نیز در این زمینه گفت: داروهای ضدکوکسیدیوز بطور معمول مقاومت دارویی ایجاد می‌کنند و نمی‌توان در دوره بعدی برای گله طیور از آن استفاده کرد درحالی‌که مرغدار می‌تواند کوکسی میسین باریج را در دوره‌های متوالی و در هنگام بروز بیماری استفاده کند.

دامپزشک مرکز تحقیقات شرکت داروسازی باریج اسانس افزود: بیشتر داروهای ضدکوکسیدیوز موجود در بازار با آنتی‌بیوتیک‌ها و سایر ضد کوکسیدیوزها تداخل دارویی دارد و در صورت استفاده همزمان می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت در سطح گله ‌شود درصورتی‌که کوکسی میسین باریج هیچ‌گونه محدودیت و منع مصرف ندارد.

وی تصریح کرد: در تحقیقات انجام‌شده نیز مشخص شد کوکسی میسین باریج موجب افزایش سطح سیستم ایمنی سلولی می‌شود.

مسئول فنی تولید شرکت دانش‌بنیان داروسازی باریج اسانس با اشاره به اینکه در میان بیماری‌های انگلی طیور کوکسیدیوز یکی از مهم‌ترین‌ بیماری‌ها محسوب می‌شود و می‌تواند خسارت زیادی به پرورش‌دهندگان طیور وارد کند، گفت: کوکسی میسین کامل گیاهی است و برای پیشگیری و کنترل کوکسیدیوز طیور ناشی از گونه‌های مختلف ایمریا مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی بابیان اینکه، گیاه درمنه خزری در شمال ایران وجود دارد، در فصل پاییز برداشت می‌شود و دارای خاصیت اووسیت کشی بالابر است، گفت: همین علت موجب کاهش شمار اووسیت ها و درنتیجه افزایش وزن گله، بهبود وضعیت فیزیولوژیکی گله و کاهش چشمگیر شمار تلفات گله می‌شود.

عندلیب در خصوص مکانیسم درمان این داروی گیاهی توضیح داد: آرتمیزینین ماده مؤثره این داروی گیاهی دامپزشکی است که باعث افزایش فعالیت آندوپراکسیدازی سلول می‌شود که به‌نوبه خود موجب افزایش رادیکال‌های آزاد در سطح عامل ایجادکننده بیماری است.

مسئول فنی تولید شرکت دانش‌بنیان داروسازی باریج عطرمایه یادآور شد: رادیکال‌های آزاد در القای استرس اکسیداتیو مؤثر بوده و موجب آلکیله کردن پروتئین‌ها در تک‌یاخته شده و درنهایت موجب جلوگیری از رشد و تکثیر آن می‌شود.

 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار پاتوبیولوژیست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
0
0
جالب است. آیا این دارو به تایید مراجع دارویی مربوط در داخل و یا خارج کشور هم رسیده است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
سلام تمامی داروهایی دامپزشکی پس از اخذ مجوز از سازمان دامپزشکی و سایر سازمان های مرتبط، تولید و وارد بازار می شود
ناشناس
|
Russian Federation
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
0
0
از شر يكي دو تا شركت انحصاري كوسيدوستات ها خلاص شديم... البته اگر اين محصول اثر كند و ............ زينتي نباشد...
نظر شما
ادامه