کد خبر: ۶۱۱۷۲

فرماندار اردستان گفت: کشتارگاه مشترک دام اردستان و زواره با توجه به وضعیتی که دارد تهدید جدی علیه بهداشت عمومی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «حمیدرضا تأملی» امروز (سه‌شنبه-۱۱ آذر) در کارگروه بررسی مشکلات کشتارگاه‌های شهرستان اردستان، اظهار کرد: با توجه به وضعیتی که از کشتارگاه‌های شهرستان گزارش شده است، بازرسان شبکه دامپزشکی موظف هستند هر کدام از قصابی‌هایی را که گوشت غیربهداشتی و تأیید نشده دامپزشکی به مردم عرضه می‌کنند را پلمب کنند.

وی با بیان اینکه شبکه دامپزشکی به همراه اداره صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه قصابان شهرستان تا پایان آذر ماه مهلت دارد برای وضعیت توزیع گوشت و کشتارگاه‌های شهرستان راهکار ارائه کند، افزود: با توجه به وضعیت و گزارش‌هایی که دامپزشکی در خصوص وضعیت کشتارگاه دام شهرستان ارائه می‌دهد کشتارگاه مشترک دام اردستان و زواره تهدیدی علیه بهداشت عمومی است.

به گزارش ایسنا، فرماندار اردستان با تأکید بر اینکه مردم شهرستان باید گوشت بهداشتی و با کیفیتی را مصرف کنند، گفت: با توجه به اعلام زمان بندی، اگر وضعیت کشتارگاه مشترک دام اردستان و زواره از ابتدای دی‌ ماه امسال تغییر نکند تعطیل خواهد شد و به شهروندان خدمات نمی‌دهد.

ذبح دام در کشتارگاه اردستان اصولی انجام نمی‌شود 

همچنین رئیس شبکه دامپزشکی اردستان گفت: با بازدیدی که از کشتارگاه مهاباد انجام شد متأسفانه به دلیل سرقت‌هایی که در آن مکان انجام شده و مشکلات عمرانی و کمبودهایی که دارد عملاً آن مکان تعطیل شده و دیگر قابل استفاده نیست و همین موضوع باعث شده در شهر مهاباد شاهد کشتار غیرمجاز و مشکلاتی باشیم.

«سعید راعی» در خصوص کشتارگاه دام مشترک اردستان و زواره گفت: اگر بخواهیم واقعیت‌ها را بگوییم این کشتارگاه با توجه به وضعیتی که دارد تهدید جدی علیه بهداشت عمومی است و به هیچ وجه ذبح دام در این مکان توصیه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه کشتارگاه دام مشترک اردستان و زواره هیچ دیوارکشی ندارد و احشام وحشی می‌توانند به راحتی وارد محیط کشتارگاه شوند، گفت: نبود سرویس بهداشتی، سیستم ضدعفونی و شست وشو از دیگر مشکلات این واحد است. متأسفانه ذبح دام در این مکان به هیچ وجه اصولی انجام نمی‌شود و از نظر بهداشتی مشکلاتی دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی اردستان کمبود اتاق پیش سرد را یکی از مشکلات اساسی کشتارگاه عنوان کرد و گفت: اگر گوشت دام بعد از کشتار وارد اتاق پیش سرد نشود آلودگی آن برطرف نمی‌شود و خود زمینه بیماری خواهد بود. همچنین در کشتارگاه دام اردستان هیچ‌گونه خط کشتار وجود ندارد و هیچ نظارتی بر کسانی که در آن مکان اقدام به قصابی می‌کنند نیست.

راعی تصریح کرد: هر قسمت از کشتارگاه مشترک اردستان را که نگاه می‌کنیم دارای اشکال است و با توجه به هزینه‌هایی که باید انجام شود و تعداد کشتار کمی که در این مکان اتفاق می‌افتد اصلاً به صرفه اقتصادی نیست. به همه قصاب‌های شهرستان پیشنهاد می‌دهیم که گوشت قرمز را با ماشین‌های مجهز از کشتارگاه‌های شهرهای اطراف منتقل کنند و کشتارگاه مشترک برای موارد استفاده اضطراری شهرستان باقی بماند.

وی در خصوص گلایه مردم شهرستان در خصوص کمبود کشتارگاه مرغ با توجه به اینکه شهرستان اردستان قطب تولید گوشت سفید استان اصفهان است، گفت: برای احداث کشتارگاه صنعتی در شهرستان اردستان باید بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه شود که توجیه اقتصادی ندارد.

 

نظر شما
ادامه