کد خبر: ۶۱۱۸۵

سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن با اشاره به کاهش ۲۵ درصدی تولید تخم مرغ، گفت: دولت به مرغداران برای تهیه واکسن انفلوانزای فوق حاد پرندگان کمک کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر ناصر نبی پور» با اشاره به افزایش قیمت تخم مرغ در بازار گفت: میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری به حداکثر ۱۵ هزار تومان رسیده که البته این قیمت هنوز با قیمت تمام شده تولید فاصله دارد.

به گفته وی، قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم مرغ در حال حاضر برای تولیدکننده ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان و با احتساب سود ۱۷ درصدی برای خرده فروشی، ۱۹ هزار تومان در هر کیلو (هر شانه حدود دو کیلویی، حدود ۴۰ هزارتومان) بدست مصرف کننده می‌رسد؛ که معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار نیز این نرخ را قبول دارند.

نبی پور با اشاره به اینکه صادرات تخم مرغ مشروط به موافقت وزارت جهاد کشاورزی است و با تعرفه انجام می‌شود، گفت: با این شرایط می‌توانیم بگوییم که تقریباً مجوزی برای صادرات صادر نمی‌شود و در حال حاضر روزانه کل صادرات ما حدود ۲۰ تن است، این در حالی است که قبلاً تا ۴۰۰ هزار تن صادرات در روز نیز داشتیم و همین امسال در برخی از ماه‌ها صادرات تا ۱۴ هزار تن نیز رسیده بود.

تولید تخم مرغ ۲۵ درصد کاهش یافت

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر عملاً صادراتی نداریم، افزود: با شرایط فعلی و افزایش قیمتی که رقم خورده، به نظر می‌رسد تولید بین ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته است.

نبی پور، افزایش قیمت نهاده‌های دامی را در کاهش تولید تأثیرگذار دانست و عنوان کرد: سازمان دامپزشکی نیز اخیراً در بخشنامه‌ای خواستار حذف گله‌های مرغ تخمگذار با سن بالای ۷۰ هفته شده و دلیل این مسئله شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در برخی از نقاط کشور بوده است.

وی با بیان اینکه در بخشنامه سازمان دامپزشکی، استان‌هایی مانند تهران، البرز، قم، آذربایجان شرقی و اصفهان در اولویت اجرای طرح مذکور هستند، گفت: ۷۰ درصد تولید تخم مرغ در این استان‌ها انجام می‌شود و اگر قرار باشد که این اتفاق بیفتد و گله‌ها حذف شوند، تخم مرغ به شدت گران می‌شود.

نبی پور با اشاره به اینکه بخشنامه سازمان دامپزشکی از نظر علمی درست است، افزود: با این حال این بخشنامه از نظر ابعاد اقتصادی و اجتماعی پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت، ضمن اینکه سازمان دامپزشکی دلیل این خواسته خود را کاهش ایمنی گله‌ها عنوان کرده است و ما معتقدیم بهتر است اول از گله‌ها آزمایش انجام شود و بعد از مشخص شدن نتیجه آزمایش، اقدام به حذف کنند.

دولت در تهیه واکسن آنفلوانزا به مرغداران کمک کند

سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی اعلام کرده اگر تولیدکنندگان می‌خواهند این مرغ‌ها را نگه دارند باید واکسن سوم را به طیور بزنند، گفت: قیمت واکسن طی ماه‌های اخیر هفت برابر شده و برای خیلی از مرغداران امکان دریافت واکسن سوم وجود ندارد. به اعتقاد ما اگر سازمان دامپزشکی بر این دستورالعمل اصرار دارد باید دولت برای خرید واکسن به مرغداران کمک کند.

نبی پور تصریح کرد: در صورتی که گله‌های تخم گذار حذف شوند تا چند سال آینده نیز نمی‌توان بازار تخم مرغ را ساماندهی کرد، چرا که تولیدکنندگان در شرایطی که نهاده‌های دامی و سایر هزینه‌های تولید پایین بوده، اقدام به ایجاد واحدهای تولیدی و جوجه ریزی کرده اند و حذف آنها به راحتی قابل جبران نیست.

وی درباره شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور نیز گفت: این بیماری در استان‌های اردبیل، مازندران و اراک در جمعیت غاز و اردک‌های وحشی دیده شده است.


نظر شما
ادامه