کد خبر: ۶۱۲۱۱

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران گفت: خوشبختانه تاکنون گزارشی از تلفات غیر عادی یا وقوع این بیماری ویروسی در واحدهای صنعتی استان نداشتیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، فصل سرد سال که می‌شود نگرانی در ارتباط با بیماری‌های این فصل از سال نیز باتوجه به حضور پردگان مهاجر نگرانی‌هایی به دنبال دارد.

از ابتدای پاییز باتوجه به حضور پرندگان مهاجر هشدارها و توصیه‌های لازم در ارتباط با پیشگیری از بیماری‌های فصل سرما به‌ویژه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان داده شده که طی هفته گذشته استان مازندران به عنوان یکی از کانون‌های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور معرفی شد و در این زمینه از مردم خواسته شده تا پرندگان ‌مهاجر آبزی را شکار نکنند.

درواقع پرندگان وحشی مهاجر که هم اکنون در تالاب‌های استان مازندران زمستان گذارنی می‌کنند، به‌عنوان مخزن و ناقل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان می‌توانند باشند که در این زمینه و باتوجه به شرایط استان هشدارهای لازم داده شده تا مردم برای حفظ سلامتی خود و خانواده از شکار و یا خرید و فروش آنان جدا پرهیز کنند.

«دکتر سیدحسین رضوانی» مدیرکل دامپزشکی مازندران درباره آخرین وضعیت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مازندران در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: رصد و پایش پرندگان مهاجر آبزی در زیستگاه‌های حیات وحش مازندران به‌صورت مستمر درحال انجام است.

وی از سلامت صنعت پرورش مرغ در مازندران خبر داد و افزود: کارشناسان دامپزشکی مازندران به‌صورت مداوم آب‌بندان‌ها و تالاب‌هایی را که زیستگاه پرندگان مهاجر آبزی زمستان‌گذران است را با همکاری ماموران حفاظت محیط زیست رصد و پایش می‌کنند تا در صورت مشاهده تلفات غیر عادی با انجام نمونه‌برداری و آزمایش‌ها و بررسی‌های لازم از خطر شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان جلوگیری به عمل آورند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران بیان کرد: به جزء تلف شدن دو مورد پرنده‌ای که پیش از این توسط سازمان دامپزشکی کشور طی اطلاعیه‌ای مثبت اعلام شد خوشبختانه گزارش دیگری مبنی بر تلفات غیرعادی در این جمعیت نداشتیم، اما تاکید می‌کنیم همچنان مردم از شکار، خرید و یا فروش این پرندگان خودداری کنند.

این مسؤول تصریح کرد: با جدی گرفتن هشدارهای بهداشتی دامپزشکی توسط متصدیان صنعت پرورش مرغ در استان خوشبختانه تاکنون گزارشی از تلفات غیر عادی یا وقوع این بیماری ویروسی در واحدهای صنعتی نداشتیم.

رضوانی یادآور شد: شهروندان مازندرانی با اطمینان می‌توانند از مرغ‌هایی که در بازار وجود دارد و از کشتارگاه‌های صنعتی استان استحصال و دارای برچسب مشخصات است، استفاده کنند و نگران این موضوع نباشند.

وی ادامه داد: همچنین هم استانی‌ها به‌ویژه روستاییان و ماموران محیط زیست لازم است هرگونه تلفات غیرطبیعی پرندگان وحشی و یا بومی را در صورت مشاهده حتی در تعداد کم به دامپزشکی اعلام کنند تا اقدامات لازم توسط دامپزشکی به عمل آید.

مدیرکل دامپزشکی مازندران تصریح کرد: واکسیناسیون و تشدید ضوابط بهداشتی، قرنطینه‌ای در طیور صنعتی و  حصارکشی، مسقف کردن مکان نگهداری طیور بومی و عدم تماس مستقیم افراد با پرندگان مهاجر آبزی از جمله مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه برای بروز و انتشار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای صنعتی و بومی و همچنین پرندگان وحشی مهاجر محسوب می‌شود.

رضوانی با تاکید بر اینکه همچنین خرید و فروش انواع ماکیان از افراد دوره‌گرد و دست‌فروش ممنوع است، گفت: امیدواریم با رعایت ضوابط بهداشتی سالی بدون آنفلوآنزا را همچون سال گذشته سپری کنیم.

 

نظر شما
ادامه