کد خبر: ۶۱۳۳۴

تست آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در نمونه برداری از قوهای تلف شده در تالاب فریدونکنار، مثبت اعلام شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «کوروس ربیعی» رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت قو‌ها به تالاب‌های مازندران، گفت: در طی برنامه‌های پایش و بررسی تالاب قو‌های سرخرود در تاریخ ۱۵ آذرماه امسال یک قطعه قوی بیمار مشاهده و با کمک کارشناسان دامپزشکی از آن نمونه گیری شد که در تاریخ ۱۷ آذرماه تست آنفلوانزای این پرنده تلف شده، مثبت اعلام شد.

او افزود: با پایش دقیق‌تر و بررسی بیشتر تالاب سرخرود، دیروز مجدداً دو قطعه قوی فریادکش تلف شده مشاهده شد که این موضوع نگرانی بابت ادامه دار شدن و در گیری بیماری و تلفات را در گونه‌های پرندگان مهاجر بیشتر کرده است.

ربیعی با اشاره به اینکه مبداء اصلی زیستگاهی پرندگان مهاجر به تالاب‌های فریدونکنار، میانکاله و سایر آببندان‌ها و سواحل استان، مشترک می‌باشد، گفت: احتمال آلودگی و بیماری در تمامی پرندگان مهاجر وجود داشته و توصیه می‌شود شیوه نامه های  بهداشتی در تمامی محیط‌های تالابی در برخورد با پرندگان وحشی رعایت شود.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران از همه هم استانی‌ها خواست تا از هرگونه شکار و صید، خرید، فروش و مصرف پرندگان وحشی، همچنین از فرستادن طیور بومی (غاز و اردک پرورشی) به زیستگاه‌های تالابی خودداری کنند.

او افزود:افراد در صورت مشاهده هرگونه پرنده بیمار و لاشه تلف شده پرندگان، ضمن خودداری از دست زدن و لمس کرن لاشه، مراتب را در سریعترین زمان ممکن، به ادارات محیط زیست و دامپزشکی اعلام کنند.

ربیعی گفت: تمهیدات لازم برای اقدام به موقع در کنترل و پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان انجام و این اداره کل آمادگی لازم را جهت همکاری با دستگاه‌های ذیربط در صورت گسترش بیماری دارد.

سه گونه از انواع قو‌ها به تالاب‌های مازندران مهاجرت و زمستان گذرانی می‌کنند که تالاب قو‌های سرخرود، زیستگاه اصلی قو‌های فریادکش و تعدادی قوی کوچک (تندرا) بوده که همه ساله از اواسط آبان ماه لغایت اواسط بهمن ماه، مهمان تالاب بین المللی فریدونکنار و سرخرود هستند.

قو‌ها پرنده‌هایی حساس به بیماری ویروسی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بوده و زودتر از سایر گونه‌های وحشی علائم این بیماری را بروز می‌دهند.

 

نظر شما
ادامه