کد خبر: ۶۱۳۴۳

مدیر کل دامپزشکی استان مازندران از شناسایی کانون دیگری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مازندران خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی دامپزشکی مازندران، «دکتر سید حسین رضوانی» مدیر کل دامپزشکی استان با اعلام این خبر افزود: با انجام نموه برداری از یک بال قوی تلف شده در تالاب شهرستان محمودآباد توسط کارشناسان دامپزشکی استان و ارسال آن به مرکز تشخیص بیماریهای سازمان دامپزشکی کشور متاسفانه با انجام آزمایشات تکمیلی علت مرگ این پرنده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تشخیص داده شد.

وی در ادامه اظهار داشت، کارشناسان دامپزشکی با همکاری ماموران محیط زیست هم اکنون در منطقه حضور دارند و اقدامات پیشگیرانه ای را بر حسب دستورالعمل ستاد مبارزه با این بیماری در دستور کار قرار دادند.

ایشان با اشاره به مشترک بودن این بیماری بین انسان و پرندگان تاکید کرد، هم استانیهای عزیز خصوصاً ساکنین اطراف تالاب ها و آب بندان ها که زیستگاه اصلی پرندگان مهاجر آبزی به شمار می رود، از نزدیک شدن به این اماکن، تماس مستقیم و یا غیر مستقیم با این پرندگان و بویژه شکار و یا خرید و فروش این پرندگان جداً پرهیز کنند و در صورت نگهداری پرندگان بومی در منازل مسکونی آنان را در فضایی محصور شده و مسقف نگهداری و از رها کردن انواع ماکیان اهلی در باغات و یا زمین های شالیزار و آیش خودداری نمایند.

رضوانی با تائید وجود آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در پرندگان مهاجر آبزی تصریح کرد، هم استانیهای عزیز در مصرف گوشت مرغ هیچگونه نگران نباشند و فقط مرغ های مصرفی خود را از طریق مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی و بصورت بسته بندی که دارای مشخصات می باشد تهیه کنند و در صورت مشاهده هر گونه تلفات غیر عادی پرندگان، مراتب را به ادارات دامپزشکی گزارش دهند.

روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان مازندران در ادامه این خبر از مردم خواست تا اخبار مربوط به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را از طریق سایت رسمی دامپزشکی مازندران به نشانی https://mazandaran.ivo.ir   دنبال کنند و از شکار پرندگان مهاجر تا اطلاع ثانوی خودداری نمایند.

گفتنی است پیش از این یک مورد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تالاب فریدونکنار تشخیص داده شده که توسط دامپزشکی بعنوان دستگاه مسئول و متولی، اطلاع رسانی لازم انجام گرفت.

 
نظر شما
ادامه