کد خبر: ۶۱۳۷۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی:
«دکتر سید بهمن نقیبی» افزود: از تمامی دامداران واحدهای صنعتی و روستایی می‌خواهیم که نسبت به انجام واکسیناسیون به موقع اقدام و اقدامات ایمنی زیستی را در ارتباط با واحدها و محل‌های نگهداری دام ارتقاء بخشند ...

حکیم مهر: با واکسیناسیون بیش از 4 میلیون و 600 هزار راس دام سنگین و بیش از 22 میلیون و 500 هزار راس دام سبک از ابتدای سال جاری تاکنون، کانون‌های بیماری تب برفکی در کشور در پاییز امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال‌های 98 و 97 کاهش قابل توجه یافته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر سید بهمن نقیبی»، معاون بهداشتی و پیشگیری این سازمان اعلام کرد: با وجود تمام محدودیت‌های موجود، با انجام اقدامات لازم از جمله واکسیناسیون بیش از 4 میلیون و 600 هزار راس دام سنگین و بیش از 22 میلیون و 500 هزار راس دام سبک از ابتدای سال جاری تا کنون، شاهد کاهش قابل توجه کانون‌های بیماری تب برفکی در کشور در پاییز امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال‌های 98 و 97 هستیم.

وی افزود: از ابتدای فصل پاییز تا کنون در کشور 80 مورد رخداد بیماری تب برفکی در دام سنگین و 17 مورد رخداد بیماری در دام سبک گزارش گردیده و این در حالی است که رخدادهای ثبت شده در مدت مشابه در سال‌های 98 و 97 به ترتیب 159 و 140 در دام سنگین و 24 و 35 مورد در دام سبک بوده است.

نقیبی همچنین اعلام کرد: با توجه به اینکه وضعیت گردش ویروس عامل بیماری تب برفکی در کشور به صورت مستمر رصد می‌شود، اخیرا و به صورت بسیار محدود از چند واحد اپیدیمیولوژیک در 4 استان مواردی از تحت سویه جدید FAR 11 که از سویه‌های A05  است، جداسازی گردیده و اطلاع‌رسانی به ادارات کل دامپزشکی استان‌ها جهت آمادگی لازم و تقویت ایمنی دام‌ها از طریق توصیه به واکسیناسیون توسط دامداران صورت پذیرفت.

این مقام مسئول در پایان از تمامی دامداران واحدهای صنعتی و روستایی خواست تا با توجه به ارزش بسیار بالای دام و قیمت ناچیز واکسن در مقابل آن، نسبت به انجام واکسیناسیون به موقع اقدام و شرایط بهداشتی و اقدامات ایمنی زیستی را در ارتباط با واحدها و محل‌های نگهداری دام ارتقاء بخشند.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
0
9
حکیم مهرجان ؛ زحمت بکش یک گزارش از وضعیت رقت بار و شرم آور اکیپ های صحرایی تهییه کن که چطور مجبورند وجه نقد واکسن تب برفکی رو جمع کنند انگار سازمان دامپزشکی به کلی از داستان کرونا بیخبر است.
این خیلی تلخ وسخته که بعد از یک جنگ و گریز در طویله ای در روستایی موفق میشوی گاو را واکسن بزنی و بعدش در حالی که تا گردن آغشته به پهن مایع شدی باید منتظر شوی تا پول واکسن را بیاورند و اضافه پول را برگردانی و گاهی هم عزیزی بارت کند که کارمند که حق گرفتن پول دستی ندارد و این پولها خوردن ندارد و حرام است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
وقتی بهاداره چرا باید یخش دولتی دخالت کنه ،متاسفانه این مدیریت نادرست هست .................
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
0
0
سلام چرا در خراسان رضوی پروانه مرکز مایه کوبی وابسته عمومی (دام و طیور) رو نمیدن؟ میگن یا باید دامی باشین یا طیوری
رضا شیبانی اداره کل دامپزشکی هرمزگان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
0
0
با سلام خدمت همه همکاران فرهیخته و به ویژه جناب آقای دکتر نقیبی.
در این که تلاش و کوشش همکاران عزیزمان در سراسر کشور سبب مهار بیماری های دامی می شود هیچ بحثی نیست و تنها بحث که همیشه مطرح بوده و گویا خواهدبود وضعیت معیشت همکاران است.
اما ضمن ادای احترام به شما جناب دکتر نقیبی که جایگاه علمی،فنی و پیش کسوتی شما برای بنده بسیار محترم است،لازم می بینم عرض کنم به نظر اینجانب دلیل عمده کاهش کانون های تب برفکی(البته اگر این کاهش مستند به آمار واقعی باشد و نه موارد ثبت GIS)توقف محسوس روند قاچاق دام به کشور طی دو سال گذشته به دلیل افت بسیار محسوس تر ارزش پول ملی بوده است.در این رابطه انسان متحیر می ماند که بعد از این خبر و تحلیل آن،گفته شود خوشبختانه یا متاسفانه؟!
خوشبختانه بیماری کم شده یا متاسفانه ریال به نابودی گراییده!؟
باید پیگیری کنیم ببینیم که وضعیت بیماری در کشورهای همسایه که از کشور ما به مقصد آنها دام قاچاق می شود آیا آمار کانون های تب برفکی افزایش داشته یا خیر؟
از این بابت عرض کردم که در مباحث اپیدمیولوژی نمی توان تاثیرات اجتماعی،اقتصادی و سایر فاکتورهای اثرگذار بر شاخص مورد مطالعه را نادیده گرفت.
باز هم سپاسگزار تلاش همه همکاران به ویژه اکیپ های مظلوم مبارزه و واکسیناسیون در استان ها هستم و امیدوارم مسئولین محترم سازمان
به استناد همین آمار کاهش بیماری و ضرب و تقسیم ساده برای مدیران ارشد کشور که این کاهش کانون تب برفکی چه سود اقتصادی برای کشور داشته ، برای سال 1400 تلاش بیشتری کنند تا سهم ویژه ای از بودجه پرحاشیه سال آینده را جذب نمایند.
نظر شما
ادامه