کد خبر: ۶۱۳۹۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

شیوع سل گاوی در گربه‌ها و صاحبین آنها ناشی از مصرف گوشت گوزن آلوده

مترجم: دکتر کامبیز امجدی گلپایگانی

معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان

در بریتانیا شیوع سل در بین صاحبین گربه‌ها دیده شد، که ممکن است منشاء آن از رژیم غذایی گوشت خام مرسوم از یک بچ گوشت گوزن آلوده که به گربه ها داده شده است، باشد.

محققان ادینبرگ بر روی چهل و هفت گربه که دارای عفونت مشکوک یا قطعی به مایکوباکتریوم بویس (باکتری مسبب سل گاوی) تحقیق کردند.

در بین گربه های دارای مایکوباکتریوم بویس علائمی نظیر ضایعات پوستی، گره های لنفاوی متورم، مشکلات تنفسی، بی حالی، کم‌اشتهایی و کاهش وزن یافت شد.

این تیم دریافت هشتاد و سه گربه دیگر که درگیر بیماری بودند هیچگونه علائمی نداشتند. در حالیکه مایکوباکتریوم بویس گاوها را بیشتر از حیوانات خانگی که در داخل خانه از آنها نگهداری می شود درگیر می کند.

عامل مشترک که در بین گربه های آلوده یافت شد داشتن رژیم غذایی گوشت گوزن یک کمپانی تولید غذای حیوانات خانگی به نام Natural Instinct که تخصص آن تولید غذاهای خام می باشد، بود.

زمانی‌که این شیوع رخداد گوشت آلوده از قفسه های فروشگاهها به تامین کننده آن واحد مرجوع گردید. از آن زمان Natural Instinct گوشت گوزن خام نفروخته است.

شیوع سل بین صاحبین گربه های بریتانیا ممکن است از یک سری تولید (بچ) آلوده رژیم گوشت خام مرسوم که به گربه ها داده شده نشات گرفته باشد.

عفونت نهفته در بین چهار نفر از صاحبین حیوانات و یک دامپزشک یافت شد که یکی از صاحبین برای رفع عفونت نیاز به درمان داشت.

محققان اظهار نمودند که موارد انسانی می تواند نمایانگر انتقال زئونوتیک از این گربه ها یا آلودگی بوسیله تماس با غذای آلوده باشد . هرچند آنها هشدار دادند که ممکن است علائم سل نهفته از یک عفونت قبلی باشد و فقط در نتیجه تحقیقات مشخص شده باشد.

یافته ها می افزاید غذای خام حیوانات خانگی که معمولا به دلیل طبیعی بودن آن توصیه می شود گاهی ممکن است حاوی عوامل بیماری زای خطرناک باشد.

این مطالعه بوسیله کانر اوهالوران متخصص دامپزشکی دانشگاه ادینبرگ و همکارانش انجام پذیرفته است.

محققان نوشته اند نتایج ما، شواهد متقاعد کننده ای را مبنی بر اینکه رژیم غذایی خام تجاری این گربه ها، راه معمول ایجاد عفونت در این همه گیری است را ارائه می دهد.

تحقیقات فاش نمود گربه های مبتلا که عموماً داخل خانه زندگی می کنند تنها یک غذای حیوانات خانگی تجاری مشابه که حداقل به عنوان بخشی از رژیم غذایی آنها استفاده شده است، تغذیه کرده اند. این غذاها بوسیله تولید کننده به علت نقص در بازرسی بهداشتی قانونی گوشت گوزن برگردانده شد.

سخنگوی فروشنده غذای خام حیوانات خانگی مستقر در Surrey  (مترجم – نام یک شهر) به میل آنلاین گفت: همه کارهای ما در Natural Instinct در جهت حفظ منافع مشتریان و حیونات خانگی آنها با تلاش کامل انجام شده است.

کمپانی Natural Instinct هیچگونه محصولی از گوشت گوزن (وحشی یا پرورشی) نزدیک به دو سال تولید نکرده است و از هفتم دسامبر 2018 هیچکدام از محصولات مذکور را نفروخته است.

آژانس استانداردهای غذایی اعلام می نماید که تولیدکننده از پروتکلهای بازرسی اتحادیه اروپا پیروی نکرده و می بایست کل محصول مسترد گردد.

این مطالعه توسط دانشگاه ادینبرگ انجام شده و در اوایل این ماه (دسامبر2020) منتشر شده است. هیچگونه از علائم آلودگی سل در هیچ یک از محصولات غذایی آزمایش شده کمپانی Natural Instinctیافت نشده بنابراین هیچ دلیلی مبنی بر اثبات این مورد موجود نیست.

تنها شش مورد ثبت شده از درگیری انسان به سل از دوستان گربه اش قبلا ثبت شده است و سلامت عمومی انگلستان گزارش نموده که خطر انتقال بیماری از گربه ها به انسانها بسیار کم است.

ارزش محصولات غذایی خام گربه ها در بازار انگلستان نود و یک میلیون پوند بریتانیا ( صد و بیست و یک میلیون دلار آمریکا) تخمین زده می شود.

یافته های مطالعات حاضر که در سال 2018 منتشر شد نشان داد که غذای خام حیوانات خانگی می تواند پناهگاهی برای باکتری و انگلها ایجاد نماید که سلامت انسان و حیوان را به خطر می اندازد.

محققان دانشگاه اوترخت و موسسه ملی سلامت عمومی و محیط زیست هلند سی و پنج محصول تجاری غذایی خام حیوانات خانگی را آزمایش نموده است . آنها در هشتاد درصد محصولات آزمایش شده E.Coli یافتند، در حالیکه پنجاه و چهار درصد لیستریا منوسیتوژنز پیدا شده است و بیست درصد به سالمونلا آلوده بوده اند و چهار محصول به انگل سارکوسیست کروزی و چهار محصول دیگر به سارکوسیست تنلا آلوده بودند و توکسوپلاسما گندی در دو غذا یافت شد.

یافته‌های کامل این مطالعه در مجله «بیماری‌های فرامرزی و نوظهور» منتشر شده است.
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مصطفی قلاوند
|
Serbia
|
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
0
2
جالب بود، FSA وقتی به شرکتشون خبر میده این شرکت هم ریکال کرده محصول هاشون رو ولی اینکه چطور بازرسیشون به درستی اجرا نشده جای سوال داره، در این نقطه است که باید ضعف پروتکل هاشون بررسی بشه کما اینکه سیستم بازرسیشون استاندارد خوبی داره و به خاطر این حوادث هست که میتونیم ضعف های قوانین رو در بیاریم

به نظرم هنوز محصولات خام و نیمه اماده غذای پت تهدیه کامل برای سلامت پت و انسان نیست ولی مطالعه گسترده تری لازمه است
کامیاب قیصربیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
0
2
سلام.سپاس برای مطالب ارایه شده.
نظر شما
ادامه