کد خبر: ۶۱۴۴۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
 

رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز بیان کرد: باتوجه به بحث واکسیناسیون و پوشش ایمنی که از ابتدای سال تاکنون انجام شده است، در حال حاضر در شهرستان کانونی از بیماری های واگیردار و گروه یک اخطار  نداریم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صبح توس، «دکتر علیرضا قدرتی» با اشاره به اینکه از ابتدای سال واکسیناسیون آبله و شاربن در جمعیت گوسفند و بز، تب مالت در دام سبک و سنگین در دامداری های صنعتی و سنتی شهرستان انجام شده است، تصریح کرد: در طول ماه گذشته مجموعه دامداری سوران شاندیز به طور کامل تحت پوشش قرار گرفته است، واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان کوچک(PPR) نیز در سطح روستاهای شهرستان انجام شده است.

قدرتی با بیان اینکه در واکسن های دامی رایگان در طرقبه شاندیز کمبودی نداریم و فقط بعضی واکسن ها هزینه بردار شده اند، تاکید کرد: اگر دامداری به شبکه دامپزشکی مراجعه کرده قطعا درخواست او بدون پاسخ نمانده و در اکثر موارد واکسیناتورها به روستاها، واحدهای صنعتی، نیمه صنعتی و سنتی مراجعه می کنند که متاسفانه گاهی نیز با عدم استقبال از طرف دامداران به دلایلی از جمله: کمبود نیروی کارگری در دامداری جهت تزریق واکسن، آبستنی دام ها و سایر موارد که از طرف دامداران مطرح می شود،  مواجه می‌شویم.

وی افزود: واکسن تب برفکی در گذشته برای جمعیت دام های سنگین در ۳ نوبت و در جمعیت دام سبک در بهمن ماه به صورت رایگان و در قالب طرح خرید خدمات توسط بخش خصوصی و دولتی انجام شده است، ولی از سال ۹۸ باتوجه به مسائل روز کشور و مباحث افزایش قیمت ارز و صعود تعرفه های خرید واکسن های وارداتی تا حدودی سازمان دامپزشکی کشور با مشکل مواجه شده است، امسال واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دام سنگین به صورت کامل بهادار و پرداخت هزینه از طرف دامدار انجام شده است، که تا حدودی گلایه مندی و نارضایتی دامداران را در پی داشته است.

رییس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز، با تاکید بر اینکه دامداران حق دارند گلایه مند باشند و مطالبه آنها به حق است، چون برای واکسنی که قبلا رایگان تزریق شده است، هم اکنون باید هزینه پرداخت کنند، تصریح کرد: واکسن تب برفکی تا سال ۹۸ نزدیک به ۳۰ سال بود که به صورت رایگان انجام شده است ولی در حال حاضر به دلیل مشکلاتی که در بخش اعتبارات ارزی برای تامین واردات واکسن و نهاده های اولیه تولید واکسن داریم، با مشکل مواجه هستیم.

وی، اظهار کرد: در طرقبه شاندیز علاوه بر اکیپ های بخش دولتی، ۳ مرکز مایه کوبی بخش خصوصی با دکتر دامپزشک و نیروی مایه کوب فعال داریم و در حال حاضر تمام واکسن های مورد نیاز دامداران در این مراکز موجود است.

قدرتی با اشاره به اینکه در بحث تامین واکسن های گروه یک هیچ محدودیتی در شهرستان نیست، بیان کرد: در زمینه سطح پوشش واکسیناسیون و ایمنی گله ای در برابر بیماری های آبله و شاربن نسبت به جمعیت دامی شهرستان و باتوجه به توان و ظرفیتی که طرقبه شاندیز دارد بالاترین سطح ایمنی را در بین شهرستان های خراسان رضوی دارد.

وی با اشاره به اینکه واکسن هایی هست که از قدیم این موارد بهادار بودند، گفت: باتوجه به نرخ تورم و افزایش قیمت ها در کشور، قیمت این واکسن ها هم چند برابر افزایش یافته است که از آن جمله واکسن: قانقاریا، آنتروتوکسمی و آکالاکسی که البته این افزایش قیمت به این معنا نیست که بازار سیاه وجود دارد بلکه به دلیل بالا رفتن هزینه تامین مواد اولیه و تولید در چند سال اخیر است.

 رییس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز با اشاره به واکسیناسیون های انجام شده در ۸ ماهه گذشته در سطح شهرستان، بیان کرد: واکسیناسیون دام های شهرستان در ۲ حوزه دام سبک و سنگین در حال انجام است و از ابتدای سال تاکنون   ۹۴ هزار و ۷۴۵  نوبت سر در دام سبک (گوسفند و بز) و ۷ هزار و ۲۵۱  نوبت سر در دام سنگین واکسن های: شاربن، آبله، تب برفکی، آنتروتوکسمی، قانقاریا، آگالاکسی، تب مالت و همچنین ۷۳۶ مورد واکسیناسیون هاری در سگ های صاحب دار انجام شده است.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
3
7
دکترجان اگه واکسن رایگان باشه پس گوشت هم باید کیلویی50هزار تومن باشه.شما و امثال شما دامدارو پر رو میکنن
ناشناس
|
France
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
1
7
با احترام موافق نیستم.اینکه دامدار هزینه خوراک دامش چند برابرپارسال شده و هزینه میکنه فقط در بحث واکسن و سلامتی دامش اون هم هرچند ماه مفلس و فقیر و معترض میشه به دلیل فرهنگ غلطیه که سازمان دامپزشکی در طی سالهای طولانی در فکر دامدار القا کرده که کلا واکسن و واکسیناسیون و حتی عملیات واکسیناسیون دامپزشکی رایگانه.همین فرهنگ سازی غلط موجب بی توجهی دامدار به واکسیناسیون شده به نحوی که حتی زمانی که رایگان هم بود بسیاری از دامداران جهت واکسیناسیون ناز میکردند و اجازه نمیدادند.
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| United Arab Emirates |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
با احترام موافق و هم نظر شما هستم، درست میفرمایید
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
1
0
تو این وضعیت بد اقتصادی مردم روستایی چاره ای برای گذران زندگی نیافتن جز دامداری،انشالله به خواست دشمن و حول قوه مسوولین کم کم داریم به جایی میرسیم که دامدارها رو هم به طور کلی ریشه کن کنیم.
نظر شما
ادامه