کد خبر: ۶۱۵۱۱

پژوهشگران دریافته اند که سگ های تعلیم داده شده می توانند با حس بویایی خود ویروس کرونا را بسیار زود کشف کنند. سگ چگونه به موجودیت ویروس کرونا پی می برد؟

به گزارش حکیم مهر به نقل از علم و فناوری، با تمرین مناسب و جلب انگیزه، برخی از باهوش‌ترین سگ‌ها قادرند، 40 نوع بمب مختلف را با بو کشیدن برخی مواد شناسایی کنند. حال مشخص شده که ممکن است این حیوانات باهوش بتوانند از عرق ما انسان‌ها ویروس سارس-کووید-2 را نیز تشخیص دهند.

پژوهش جدیدی که در اینباره انجام شده است، برای اثبات این موضوع از 6 سگ تشخیص دهنده در کشورهای لبنان و فرانسه استفاده کرد تا ببیند آیا آنان قادرند افراد مبتلا را شناسایی کنند یا خیر؟ در کمال تعجب آنها توانستند اینکار با موفقیت انجام دهند.

شواهدی جدید از توانایی سگ‌ها در شناسایی کووید-۱۹

برخی از شواهد نشان می‌دهند که سگ‌ها به شکل قابل اعتمادی می‌توانند، ویروس کووید-19 را شناسایی کنند. سگ‌ها پیش از انجام شناسایی، کمتر از یک روز قبل بوی خاصی را به خاطر سپرند. همچنین پیشتر از آن در طی چند هفته به این سگها آموزش داده شده بود که مشخص کنند کدام نمونه از عرق‌ها برای بیماران علامت دار کووید-19 و کدام یک از آنها متعلق به بی‌علامت هاست.

در آزمایش نهایی، موفقیت برخی از سگ‌ها تا 76 درصد بود. بقیه نیز صد در صد درست تشخیص داده بودند. اگرچه این تحقیقات محدود و نتایج آن مقدماتی است، اما شواهد جمع‌آوری شده نشان می‌دهد که سگ‌های آموزش دیده می‌توانند روشی سریع، مطئمن و ارزان را برای غربالگری ویروس کووید-19 ارائه دهند.

نویسندگان این پژوهش در مقاله خود در اینباره نوشتند: « نتایج پژوهش ما، نشان داده است که سگ‌های تشیخص دهنده ممکن است بتوانند بین نمونه‌های عرق افراد مبتلا به کووید-19، افرادی که مبتلا نیستند و کسانی که بی‌علامت هستند، تفاوت قائل شوند.»

قدرت بویایی سگها حداقل بین ۱۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ برابر حساس تر از انسان است. ما انسانها حدود ۶ میلیون گیرنده بویایی داریم در حالی که تعداد این گیرنده ها در سگها به ۳۰۰ میلیون میرسد. پس میتوان متوجه حس بویایی سگ ها و شگفتی آن شد. بخاطر تعداد زیاد این گیرنده ها سگها قادر به تشخیص روایح پیچیده ای هستند که ما آنها را دریافت نمیکنیم.

بطور مثال شما میتوانید بوی بیسکوییت شکلاتی را استشمام کنید‌ اما سگ شما قادر است بوی آرد، تخم مرغ، تکه های شکلات و سایر مواد موجود در بیسکوییت را بصورت جداگانه تشخیص دهد. اهمیت قدرت بویایی سگها برای ما انسان ها بسیار زیاد است.

منبع: ساینس الرت


 
نظر شما
ادامه