کد خبر: ۶۱۵۴۴
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با رئیس نظام دامپزشکی استان آذربایجان شرقی:
«دکتر رضا دادخواه» می‌گوید: ایشان احتمالا می‌خواهند برای دانشگاه دوره دکترا بیاورند که این تصمیم هم مورد اعتراض جامعه دامپزشکی و خود ماست؛ شهرستان سراب نیازی به رشته دکترای دامپزشکی ندارد ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: چند روز پیش سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب واقع در استان آذربایجان شرقی طی یک اظهارنظر عجیب، با یادآوری موقعیت سراب در کشاورزی و دامپروری، از نبود کلینیک دامپزشکی در این شهر خبر داد و گفت: «با توجه به اینکه سراب قطب دام سبک و سنگین است و ظرفیت خوبی در این زمینه دارد، پیگیری اخذ مجوز راه‌اندازی و فعالیت کلینیک دامپزشکی را آغاز کرده‌ایم.»

 «دکتر جعفر نهری‌اقدم» همچنین از هماهنگی با دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر به منظور تقبل وسایل و کادر درمانی کلینیک دامپزشکی خبر داده و تصریح کرده بود: «به‌دنبال اخذ مجوز راه‌اندازی مقطع دکتری رشته دامپزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب هستیم که امیدوارم سازمان مرکزی نیز در این راستا ما را یاری کند.»

هر دو بخش این اظهار نظر واکنش منتقدان را برانگیخت و آنها را به پاسخگویی ترغیب کرد. رئیس نظام دامپزشکی استان آذربایجان شرقی که اتفاقا به مدت ۱۸ سال رئیس اداره دامپزشکی سراب هم بوده است، یکی از این منتقدان است که به حکیم مهر می‌گوید: ما در شهرستان سراب ۱۳ درمانگاه دامپزشکی، ۱۲ داروخانه دامپزشکی و کلی متخصص با تجربه داریم و هیچ علاقه‌ای هم برای راه‌اندازی رشته دامپزشکی در دانشگاه آزاد سراب نداریم.

 «دکتر رضا دادخواه» تصریح می‌کند: «سرپرست دانشگاه آزاد احتمالا می‌خواهند برای دانشگاه دوره دکترا بیاورند که این تصمیم هم مورد اعتراض جامعه دامپزشکی و خود ماست. کمااینکه شهرستان سراب نیازی به رشته دکترای دامپزشکی ندارد و ما با این تصمیم مخالف هستیم.»

حکیم مهر: آقای دکتر، واقعا طبق اظهارات سرپرست دانشگاه آزاد سراب، در این شهرستان کلینیک دامپزشکی نداریم؟

بنده نزدیک به ۱۸ سال و تا همین آبان ماه امسال رئیس اداره دامپزشکی سراب بودم. نزدیک ۲ سال هم هست که رئیس نظام دامپزشکی استان آذربایجان شرقی هستم. در سراب نزدیک به ۱۳ درمانگاه و دفتر اشتغال داریم که حدود ۸ تا از آنها تمام‌وقت هستند. ۲ مرکز مایه‌کوبی مستقل و ۲ مرکز مایه‌کوبی وابسته به درمانگاه و حدود ۱۲ داروخانه هم داریم.

حکیم مهر:‌ پس علت این سخنان چیست؟

ایشان احتمالا می‌خواهند برای دانشگاه دوره دکترا بیاورند که این تصمیم هم مورد اعتراض جامعه دامپزشکی و خود ماست. کمااینکه شهرستان سراب نیازی به رشته دکترای دامپزشکی ندارد و ما با این تصمیم مخالف هستیم. اگر قرار باشد در مورد این مسائل سیاه‌نمایی کرده و مسائل غیرواقعی بیان کنند، ما هم پاسخ می‌دهیم.

جالب است همین الان که در خدمت شما هستیم، ۲ نفر از متخصصین خود دانشگاه، مشغول درمان هستند و کار کلینیکی می‌کنند. خود دکتر داودی هم قبل از اینکه به مجلس بروند، سال‌ها در سراب درمانگاه داشتند. در واقع چند نفر از افرادی که در سراب درمانگاه دارند، متخصص هستند از جمله یک متخصص آناتومی، یک متخصص دام کوچک، یک متخصص بهداشت مواد غذایی و... در بخش خصوصی فعال هستند و کار درمانگاهی می‌کنند. ایشان می‌خواسته منتی هم سر جامعه دامپروری سراب بگذارد که مثلا می‌خواهیم خدمتی کنیم!

حکیم مهر:‌ اما به نظر می‌رسد استفاده از امکانات دانشگاه برای راه‌اندازی کلینیک دامپزشکی به نوعی ایجاد یک رقابت نابرابر با بخش خصوصی شهرستان است.

دقیقا. این کار برای بخش خصوصی و همکاران دامپزشک ما یک تهدید به حساب می‌آید و در آینده، بازار کار این عزیزان هم خراب می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد بخش خصوصی ما شدیداً متضرر می‌شود، لذا باید از این کار جلوگیری کرده و مدیریت کنیم که این مسائل به نفع جامعه دامپزشکی تمام شود.

حکیم مهر:‌ آیا شما اقدامی برای جلوگیری از این مساله انجام دادید؟

تا این لحظه از طرف دانشگاه آزاد سراب یا شبستر در خواستی مبنی بر احداث یا تاسیس درمانگاه به ما نرسیده است. اگر هم بیاید باید آن را بررسی و به کمیته دارو و درمان استان و اداره کل ببریم و ببینیم آیا واقعا این به صلاح جامعه دامپزشکی هست یا باید به نحوی از آن جلوگیری کنیم.

حکیم مهر: گذشته از این مساله، در استان آذربایجان شرقی با چه مشکلاتی در حوزه دامپزشکی مواجه هستید؟

به طور کلی مهمترین چالش ما در جامعه دامپزشکی این است که باید با نماینده‌های مجلس در مورد سختی کار همکاران دامپزشک تعامل کنیم. کمااینکه واقعا کار آنها سخت و طاقت‌فرساست و عموما با بیماری دست به گریبان هستند. مخصوصا بیماری‌هایی مثل بروسلوز که اکثر همکاران ما مدتی بعد از اینکه در درمانگاه فعالیت می‌کنند، فرسوده می‌شوند.

یکی دیگر از چالش‌ها همین تلاش آقایان در راستای افزایش رشته‌ها و دوره‌های دکترا و پذیرش دانشجوی خارج از رویه و بدون موافقت و هماهنگی سازمان دامپزشکی و  نظام دامپزشکی است. اینها مهمترین چالش‌هاست که اگر فکری به حال آن نکنیم، آینده شغلی دامپزشکان واقعا به خطر می‌افتد.

حکیم مهر:‌ اتفاقا شما که دکتر داودی را در مجلس شورای اسلامی دارید.

بله. اما متاسفانه مسائل مربوط به کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمی برای ما محدودیت ایجاد کرده است. ما برای جلسات مشترک با کل نماینده‌ها برنامه داشتیم تا از سازمان و نظام هم دعوت کنیم که بیایند و تعامل و هم‌فکری کنیم و از نماینده‌ها بخواهیم که یک اقدام اساسی در این مورد انجام شود. انشاءالله در برنامه داریم که این کار را بکنیم و اگر فرصتی شد و مسائل کرونا کمی فروکش کرد، این کار را می‌کنیم.

حکیم مهر: وضعیت اجرای ماده ۱۹ در استان آذربایجان شرقی چگونه است؟

درخصوص ماده ۱۹ همفکری‌هایی با اداره کل دامپزشکی استان صورت داده و جلسات آن را شروع کردیم. البته این کار را در واحدهای صنعتی انجام داده و قراردادهایی را که خارج از تعرفه باشد، نه نظام قبول می‌کند و نه اداره کل. انشاءالله بتوانیم این طرح را که در واحدهای صنعتی شروع شده، به مزارع، مسئولین فنی، مرغداری‌ها و دامدرای‌ها نیز تعمیم دهیم.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

از رسانه وزین حکیم مهر که تا این اندازه از دامپزشکی حمایت و دفاع می‌کند تشکر می‌کنم. فعالیت‌های شما خیلی برای ما دلگرمکننده است و انشاءلله که مستمر باشد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
دانشجو دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
0
9
چطور واحد بافت و شوشتر و شبستر رو اینجوری ارزیابی نکردید مگه بافت نیاز به دانشکده دامپزشکی داشت ؟! دریغ از یک کیس حتی یک کلینیک مجهزم نداره
اسدی
|
Germany
|
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
0
4
درود به حکیم مهر عزیز جهت چلنج موضوع که دست اندرکاران مربوطه را در راس کار قرار داده. قطعا جهت رفع تشویش اذهان جامعه دامپزشکی و آینده غیرقابل پیش بینی آن مفید است. به قول معروف مسئولین فعلا همین دوصد من گندمو آرد کنن تا برسه به خرمن بعدی. نه اینکه همه روی هم دپو شه تا آفت بزنه.
شما از یه طریق دیگه که باعث اشتغال زایی مفید میشه و کار دامپزشکا رو کم میکنه تاسیس هنرستان های کشاورزی و دامی هست جهت کم شدن کار دامپزشکا و جلوگیری ار هدر رفت تولید و سرمایه مملکته عزیران. دامدار با علم و تکنولوژی قطعا تولید بیشتر و بهتر با کمترین هزینه را در بر خواهد داشت.
البته ما امروز نیاز به پزشک بیشتر داریم با توجه به اوضاع نه دامپزشک.
زیر ساخت رشته پزشکی که تبدیل به مافیا شده رو اصلاح کنید مسئولین عزیز و در دانشگاهها تاسیس کنید اگه میتونین
پاسخ ها
مجید
| Germany |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
تاسیس هنرستان کشاورزی هزینه گزاف میخواهد ، اینها دنبال نجات دانشگاه ورشکسته آزاد هستند فکر میکنید شوق خدمت به دامداران و کشاورزان را دارند ؟ نه عزیز برادر سراب کلی متخصص و دکتر دارد نیازی به درمانگاه ندارد در مورد رشته پزشکی هم اینها جرات مدرک فروشی ندارند پزشکی که سهل است رشته هایی مثل فیزیوتراپی رادیولوژی شنوایی سنجی و رشته های دسته دوم پزشکی را از ترس مافیای قدرتمند وزارت بهداشت نمیتوانند تاسیس کنند فقط زورشان به دامپزشکی میرسد که یتیم و بی صاحب است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
0
7
دانشکده های دامپزشکی قدیمی دانشگاه آزاد، هیات علمی، تجهیزات و امکانات، بیمارستان استاندارد و در کل کیفیت مطلوب ندارد. حالا ایشان به چه دلیل و منطقی میخواهد دانشکده جدید تاسیس کند، جواب روشن است، جذب دانشجوی دکترا که حداقل ۶ سال به دانشگاه آزاد پول بدهد و در قبال آن کمترین هزینه را برای دانشگاه آزاد ورشکسته داشته باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
3
2
خیلی جالبه! متخصص آناتومی و بهداشت مواد غذایی داره کار تخصصی کلینیک میکنه! .......................... من تا حال نمیدونستم متخصص آناتومی یا متخصص بهداشت مواد غذایی قادر به ارائه خدمات تخصصی درمانی به دامداران است؟! متخصص آناتومی که کارش تشریح دام در زمان postmortem هست و متخصص بهداشت مواد غذایی که کارش در کارخانجات شیر و لبنیات و سوسیس و کالباس هست، از کی سر و کله شون به فیلد و کار بالینی پیدا شد که ما بی اطلاع بودیم؟!
پاسخ ها
مجید
| Germany |
۰۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
دوست عزیز فکر میکنید در اروپا یا آمریکای شمالی زندگی میکنید کاش فقط متخصصین دامپزشکی کار بالینی میکردند آنقدر کاردان و کارشناس دامپروری و تلقیح طبابت میکنند که جا برای متخصصین نمانده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
اولا کار متخصص آناتومی کالبدگشایی نیست بلکه کار آسیب شناسه و آناتومی به درد تدریس میخوره دوم ببین کار به کجا رسیده فرد اونهمه زحمت کشیده بهداشت مواد غذایی phd گرفته کار نبوده دوباره برگشته کار دامپزشک عمومی را انجام میده یعنی ۵ سال بهدر رفته با کلی هزینه
مجید
|
Germany
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
0
4
به عنوان یک دامپزشک یک پیشنهاد دارم اگر ایشان اینقدر علاقمند به خدمت به دامداران و اقتصاد شهرستان سراب هستند ، ترتیبی اتخاذ فرمایند که دانشکده دامپزشکی آزاد تبریز را قطع مقطع کرده و به سراب انتقال دهند تبریز نه جمعیت دامی دارد نه نیاز به دامپزشک همین الان هم یک لشکر دامپزشک بیکار دارد ! یک دانشکده دولتی هم دارد که کفایت میکند . در اینصورت دانشگاه ایشان میتواند از ورشکستگی نجات یابد و تراکم دامپزشک هم در تبریز کم میشود .
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
0
4
دکتر صفری و دکتر محبی هم اگر واکنش جدی نشون بدن بسیار عالی میشه.
از حکیم مهر هم تقاضا میکنم شرایطی رو فراهم کنه نسبت به جمع آوری امضاء الکترونیکی در جهت مخالفت با این اقدام غیر حرفه ای و بدون کارشناسی و ارسال برای هیئت دولت و مجلس
یک دامپزشک
|
Ireland
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
1
2
درود بر دکتر دادخواه عزیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
0
5
در دورافتاده ترین و صعب العبور ترین نقاط کشور که احتمال کمبود پزشک و معلم هست ولی غیر ممکن دامپزشک نداشته باشند. دامپزشکان در جائی از کشور فعال هستند چه رسد به سراب
ناشناس
|
Luxembourg
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
1
4
با این جمعیت بیکار دامپزشکان تاسیس دانشکده دامپزشکی در هر جای ایران صحیح نیست، سراب درسته دامپزشک ومراکز خدمات درمانی تا حدودی دارد ولی با اون همه روستا وجمعیت دامی کافی نمی‌باشد مهمتر از همه هیچ کدوم از این مرکز حتی ده درصد امکانات یه درمانگاه دامپزشکی استاندارد را ندارند
دانشجوی دامپزشکی دولتی شهر کرد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
0
0
سلام. باید این دانشگاه های آزاد به اندازه‌ی مهیار بهکار گرفته شوند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
0
3
یا خدا مگه سراب شهر بزرگیه که دوازده تا داروخانه و ۱۳ تا دفتر اشتغال دامپزشکی داره. واقعا که جای تاسف داره
نظر شما
ادامه