کد خبر: ۶۱۵۴۷
 

دیوان دادگستری اتحادیه اروپا روز پنجشنبه با صدور حکمی از قانون بلژیک برای ممنوعیت ذیح شرعی حیوانات بدون بیهوشی آنها دفاع کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از یورونیوز، سازمان‌های یهودی و مسلمان در بلژیک خواستار توقف اجرای قانونی شده‌ بودند که ذبح شرعی حیوانات را بدون بیهوشی ممنوع کرده است. این قانون ابتدا در هفتم ژوئیه سال ۲۱۰۷ در منطقه فلمیش  (Flemish Region) یا فلاندر تصویب شد و از ابتدای سال ۲۰۱۹ به اجرا گذاشته شد.

حامیان حقوق حیوانات معتقدند که شيوه‌های ذبح حلال و كوشر نقض آشکار حقوق حيوانات است با این حال، سازمان‌های یهودی و مسلمان خطاب به دادگاه قانون اساسی بلژیک اعلام کرده‌‌اند که تحمیل روش ذبح جدید که خارج از چارچوب سنتی اسلام و یهودیت است، پیروان این دو آیین را از عمل دقیق به مناسک آیینی خود باز می‌دارد.

در چنین شرایطی دادگاه قانون اساسی بلژیک از دیوان دادگستری اتحادیه اروپا خواست تا با ورود به این مساله روشن کند که آیا قانون اتحادیه مانع از قانون‌گذاری یک کشور عضو در زمینه شیوه ذبح شرعی می‌شود یا خیر؛ شیوه‌ای که بیهوشی مانع مرگ حیوانات را تجویز کرده است.

 ۴۵  درصد جوانان یهودی اروپا از حضور در جامعه با لباس و نماد مذهبی می‌ترسند

دیوان دادگستری اتحادیه اروپا روز پنجشنبه با صدور حکمی اعلام کرد که این قانون تعادل را بین آزادی مذهب که در ماده ۱۰ منشور حقوق اساسی اتحادیه اروپا تصریح شده و حمایت از حقوق حیوانات که در ماده ۱۳ قانون مصوب سال ۲۰۰۹ حفظ کرده است.

دیوان دادگستری اتحادیه اروپا در حکم خود همچنین تصریح کرده که قوانین اتحادیه به خودی خود تعادل لازم بین رعایت حقوق حیوانات و آزادی مذهب را برقرار نمی‌کند و از همین روی کشورهای عضو حق دارند تحت این چارچوب برای رعایت این دو ارزش اقدام کنند.

 

نظر شما
ادامه