کد خبر: ۶۱۵۷۵

در پی تخلفات دامدارانی که به منظور تعلیف غیرقانونی احشام به زیستگاه‌های حیات وحش وارد شده و برای حفاظت از احشام، حتی در ارتفاعات هم تله نصب می‌کنند، یک ماده پلنگ جوان از ناحیه دست در تله‌ آهنی گرفتار شد. پلنگی که زنده‌گیری شده و بناست برای درمان به تهران منتقل شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از  میزان، پلنگی که در ارتفاعات منطقه سندرک میناب، به مدت ستکم سه شبانه‌روز از ناحیه دست راست در تله آهنی گرفتار شده بود برای درمان به یکی از بیمارستان‌های دامپزشکی تهران منتقل می‌شود.

سه‌شنبه هفته گذشته در پی اعلام گزارشی مبنی بر به دام افتادن یک پلنگ در شهرستان بشاگرد تیمی متشکل از کارشناسان، دامپزشکان و محیط‌بانان اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان عازم منطقه شدند. اما ازدحام بومیان در منطقه و خطرات احتمالی، نجات این حیوان از تله  را به تعویق انداخت.

این پلنگ، سرانجام روز پنجشنبه با استفاده از داروی بیهوشی، زنده‌گیری و به منظور معاینه و تعیین تکلیف به بندرعباس منتقل شد.

با توجه به آسیب شدیدی که در اثر گرفتار شدن دست این پلنگ در تله آهنی به دست حیوان وارد شده، مسئولان حفاظت محیط زیست هرمزگان، اکنون در حال انجام هماهنگی‌های لازم برای انتقال این جانور ارزشمند به یکی از بیمارستان‌های تخصصی دامپزشکی در تهران هستند.

به گفته «حبیب مسیحی تازیانی»، مدیرکل محیط زیست هرمزگان، این پلنگ ماده، که حدودا ۵ ساله است و ۴۲ کیلوگرم وزن دارد در تله‌ای گرفتار شده که بومیان برای جلوگیری از حمله گرگ و شغال به دام‌هایشان نصب می‌کنند.

به گزارش میزان، تله‌های سیمی و تله‌های آهنی، یکی از آفت‌های حیات وحش کشورمان هستند و هر از گاه یکی از گونه‌های ارزشمند جانوری از جمله پلنگ، خرس، کفتار، گرگ، شغال، روباه، سیاهگوش، وشق و گربه جنگلی را قربانی می‌گیرند. این در حالی است که طبق قانون شکار و صید، شکار، استفاده از ادوات مختلف شکار از جمله تله، تخلف محسوب شده و باید با مرتکبان برابر قانون برخورد شود. اما متاسفانه در پی انفعال سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به ورود غیرقانونی گله‌های دام به زیستگاه‌های حیات وحش، متخلفان به منظور تامین امنیت احشام، حتی در ارتفاعات هم تله نصب می‌کنند تا حیات وحش کشور را قربانی تخلفات سودجویانه خود کنند.

 
نظر شما
ادامه