کد خبر: ۶۱۶۰۵
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
 

حکیم مهر: پس از آن که پلنگ گرفتار شده در تله دام در سندرک میناب پس از 3 روز زنده‌گیری شد، اما محرومیت هرمزگان و نبود دارت بیهوشی و عذاب 72 ساعته این حیوان موجب گشت تا اعزامش به تهران نیز افاقه نکند و دستش را قطع کردند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس،  هنوز زمان زیادی از مرگ توله خرس سیاه بشاگردی در هرمزگان بدلیل سهل انگاری صاحبان باغ پرندگان شهر بندرعباس نمی‌گذرد که حالا خبر رسیده که پلنگ کمیاب ایرانی که چند روز قبل در میناب در تله افتاده بود، قطع عضو شد.

ماجرا از آن جا آغاز می‌شود که مردم محلی روز سه شنبه هفته گذشته از به تله افتادن پلنگ کمیاب ایرانی در منطقه سندرک میناب خبر می‌دهند. همان تله‌هایی که برای رهایی از چنگال خونین شغال‌هایی که به گله‌های گوسفند و بز اهالی خسارات زیادی وارد می‌کنند، توسط روستاییان در طبیعت کار گذاشته می‌شود.

پلنگ نگون بخت 3 روز تمام در تله دام گرفتار می‌شود و هر بار که یکی از اهالی و یا نیروهای محیط زیست هرمزگان که دارت بیهوشی نیز به همراه نداشتند برای نجات حیوان به آن نزدیک می‌شدند، حیوان با تقلایی شدید در تله‌ای که دستش را گرفته بوده، آسیب بیشتری به خود می‌زند.

بالاخره پس از 3 روز دارت بیهوشی به میناب می‌رسد و اگر چه محیط زیست علت را شلوغی و عدم امکان زنده‌گیری و ... عنوان می‌کند اما در نهایت پس از بیهوش ساختن پلنگ، او را از بند تله نجات داده و به بندرعباس منتقل می‌کنند.

اقدامات تشخیصی و درمانی به گفته مرزی‌زاده مدیرروابط عمومی محیط زیست هرمزگان در بندرعباس برای این پلنگ انجام و در نهایت این حیوان به تهران اعزام می‌شود اما نیمه شب یلدا، خبر تلخ قطع عضو این پلنگ کمیاب ایرانی توسط شهاب الدین منتظمی مدیر کل حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست کشور به رسانه‌ها اعلام می‌شود.

دست چپ پلنگ قطع شد

وی گفت: پس از بررسی‌های رادیو گرافی مشخص شد که شکستگی در استخوان دیده شده و رباط‌های دست آسیب دیده اند.

 «دکتر شهاب الدین منتظمی» ادامه داد: صبح روز یکشنبه این پلنگ با رعایت پروتکل‌های انتقال حیوانات وحشی و با هواپیما به تهران منتقل و به بیمارستان دکتر فتاحیان برای ادامه روند درمان انتقال یافت.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: این پلنگ پس از بررسی رادیوگرافی و سی تی اسکن، متاسفانه علی رغم تلاش تمام نیرو‌های محیط زیست و دامپزشکان بر اثر نکروز استخوان‌های دست چپ که به دلیل فشار تله باعث عفونت و از بین رفتن بافت‌های دست شده و قابلیت جراحی و ترمیم را نداشت که این ماده پلنگ به اتاق عمل انتقال و دست حیوان به دلیل از بین رفتن بافت عصبی و استخوان‌ها قطع شد.

حیوان به پارک پردیسان منتقل شد

منتظمی اظهار داشت: پس از ریکاوری و به هوش آمدن حیوان اقدامات برای انتقال به کلینیک حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست انجام و این ماده پلنگ چهارساله در کلینیک حیات وحش پردیسان تحت مراقبت قرار دارد.

مدیرکل حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست از تلاش‌های همکاران محیط زیست استان هرمزگان، تیم دامپزشکی بیمارستان دکتر فتاحیان و هواپیمایی ماهان برای نجات جان این پلنگ، تشکر و قدردانی کرد.

به گزارش فارس، این پلنگ نیز قربانی محرومیت‌های هرمزگان شد و آن طور که مدیر کل حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست گفته، اگر دارت بیهوشی در استان موجود بود و این حیوان سریع‌تر از چنگ آن تله فلزی قوی نجات می‌یافت، اکنون شاید دیگر مجبور نبود بخاطر معلولیت، تهران نشین شود و تا پایان عمرش گرفتار بماند.

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
0
10
آقای منتظمی لطفا به سوالات زیر پاسخ بدید :
۱-چه اموزشهایی به نیروهای خود در برخورد با این حوادث می دهید و یا اصلا هیچ آموزشی وجود دارد ؟
۲- روز سه شنبه مردم محلی پلنگ رو گرفتار می بینند ، سه روز بعد دارت بیهوشی بدست مامورین میرسه و روز یکشنبه هفته بعد پلنگ به تهران ارسال میشه و نیمه شب خبر قطع شدن دستش ؟
این چه بازییه ، سه روز تفنگ دارت بیهوشی با شتر ارسال شده بوده ؟ یا مسله ضعف مدیریت بوده ؟
۳- چرا پس از بیهوشی سریعا پلنگ به تهران انتقال پیدا نکرده منتظر هماهنگی و اجازه شرکت هواپیمایی ماهان بودید ؟
۴- چرا مامورین شما بدون داشتن دارت بیهوشی چند بار به پلنگ نزدیک شدند که تقلای پلنگ آسیب بیشتری به دستش وارد کنه ؟
۵- چه اقدامات درمانی از زمان اطلاع تا انتقال پلنگ به تهران شده آیا برای کم شدن میزان عفونت هیچ اقدامی شده ؟
۶- آیا شجاعت و شهامت لازم رو در قبول مسوولیت این فاجعه و کوتاهی مدیریت رو دارید ؟
..............................
۷- آیا در اقدامات لازم برای انتقال یک دامپزشک متبحر به بندر عباس کوتاهی نشده ؟
۸- چند بار شاهد ........ مسوولین در برخورد و مدیریت حفظ گونه های حیوانی و خصوصا نادر و در شرف انقراض باشیم ؟
لختی تفکر ............
دکتر فتاحیان گرامی میدانیم که حجم اطلاعات و زحماتی که بر اساس کوتاهی مسوولین در ارتباط با اینگونه حوادث متقبل می‌گوید بسیار است ، با سپاس خواهشمندیم در آموزش امور مربوطه توصیه های لازم را به مدیران بی مسوولیت بفرمایید
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
3
1
وقتی بودجه های کشور در چند استان خاص بخصوص تهران و اصفهان و شیراز مصرف می شود کسی درد دل مردم هرمزگان را نمی شنود .
سبکرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
1
2
واقعا جای تاسف داره . دارت بیهوشی به وفور در همه جا هست و هزینه ای هم نداره . سال گذشته تعداد زیادی دارت برای شهرداری ها خریداری شد . اگر محیط زیست اعلام میکرد بودند افرادی که دارت دراختیارشون بذارن . لااقل یه سر به مراکز درمانی استان میزدند و از اونها کمک میخواستن . تا اونجایی که من میدونم محیط زیست دارت داشت . یکی دوسال پیش این دارت رو من دیده بودم . کاش این اتفاقات تحربه ای بشه که متاسفانه نمیشه . به هر حال این حیوون هم بجای زندگی طبیعی اسیر زندان باغ وحش های کثیف ایران میشه.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
2
3
شخص قطع کننده دست باید توضیح دهد آیا نوار عصب-عضله گرفته است که تصمیم به قطع دست گرفته یا در حالت بیهوشی تست عصبی انجام داد(!!!) که تصمیم گرفته دست را قطع کند چون در حالت هوشیاری قطعا یک پلنگ رحم نمیکند!!!
ناشناس
|
Singapore
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
2
2
در چندسال اخیرمتاسفانه یکی از دلایل نقص عضو و کشته شدن حیوانات حیات وحش، عدم ارجاع این حیوانات به دانشکده ها و بهره گیری از اساتید حاذق بوده است.
ناشناس
|
Singapore
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
2
4
چرا بخش خصوصی؟
دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران پس چیست؟؟؟؟
چرا ................ یک موجود در معرض انقراض ناقص شود؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
2
2
........................... بیمارستان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران که دارای اساتید مجرب و حاذق است پس چه کاره‌ست؟!
.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
0
0
تخصص حیات وحش تو ایران نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
1
1
یک سوال خیلی ساده:
نمیشد با چند پزشک خوب ارتوپدی مشورت نمود و ازشون مشورت خواست که شما در موارد مشابه در انسان چیکار میکنید آنگاه تصمیم نهایی گرفت؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
1
2
کامنت های 4 و 5 و 6 و 7؛
دقیقا مشخصه همه رو یه نفر نوشته و جالبه به قدری بیسوادانه و محلی و بدور از دانش و علم نوشته شده که صرفا قصد تخریب بخش خصوصی رو داشته!
آخه ........ منتقد، دکتر فتاحیان رو زیر سوال می بری و صحبت از تست عصب و عضله می کنی؟
این نوع نگارش مخصوص .......ییه که اگه گوشیه دامپزشکی رو دستشون بدی و بگی برو یه ..... رو معاینه کن، میذارن و در میرن چه برسه به معاینه پلنگ و حیات وحش!
فقط نشستن و میگن لنگش کن.
نظر شما
ادامه