کد خبر: ۶۱۶۲۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

فرماندار گناوه گفت: به منظور تولید میگوی پرورشی عاری از بیماری، باید با برنامه‌ریزی مناسب و کار کارشناسی دقیق برای ریشه کنی همیشگی ویروس لکه سفید در سایت‌های پرورش این آبزی اقدام شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل ازایرنا، «غلامرضا مهرجو» روز دوشنبه در دیدار با مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر افزود: چندین سال است این بیماری در سایت‌های پرورش میگوی شهرستان گناوه باعث تلفات می‌شود و به پرورش دهندگان خسارت می‌زند که باید برای حل این دغدغه برای سال‌های آینده اقداماتی نظیر علل شناسایی و برنامه‌های آموزشی و ترویجی صورت گیرد و در نقاطی نیز اگر موفقیتی حاصل شده‌است، به عنوان الگو مدنظر قرار گیرد.

وی اظهارکرد: زمان زیادی از ورود بیماری لکه سفید در حوزه آبزی پروری کشور می‌گذرد و  هنوز موفقیتی دربرطرف کردن آن حاصل نشده‌است.

مهرجو گفت: آبزی‌پروری یکی از مزیت‌های مهم و اصلی استان بوشهر بویژه شهرستان گناوه است و باید بیشترین توان تخصصی و مالی و عمرانی روی این موضوع متمرکز شود و اگر نیاز به بودجه هم باشد باید به این سمت سوق داده و تقویت شود.

وی اظهارداشت: پرورش دهندگان میگوی شهرستان گناوه برای حل مشکل لکه سفید باید ایفای نقش کنند و با کسب تجربه از دیگران و مراقبت‌های لازم برای این بیماری همانند کرونا مقابله کنند.

فرماندارگناوه بیان کرد: همچنین برای حل این مشکل به عنوان یک موضوع مهم در قالب پروژه اقتصاد مقاومتی در استان بوشهر مطرح شود و با کارهای کارشناسی و دقیق، اعتبار لازم در این زمینه اختصاص یابد.

وی گفت:  کشتارگاه این شهر وضعیت خوبی ندارد که باید شهرداری و دامپزشکی با نظارت مستمر ازطریق اعمال قانون  ورود کنند.

لکه سفید جدی‌ترین و سخت‌ترین بیماری ویروسی تاثیرگذار در انواع گونه‌های میگو و  عامل آن بیماری باکولوویروس است،

این ویروس به شکل تخم مرغی تا میله‌ای متغیر است و دارای یک زائده دم مانند در یکی از انتهای خود بوده و طیف وسیعی داشته و از طریق افقی و عمودی قابل انتقال است.

میگوهای آلوده به این ویروس، ‌پلاک‌های سفید رنگی را در قسمت کاراپاس میگو از خود به جای می‌گذارند و به‌ همین دلیل بیماری را به علت رسوب و جذب نشدن کلسیم، ‌لکه سفید می‌نامند.

مجتمع‌های پرورش میگوی شهرستان گناوه شامل بندرریگ، رودشور جنوبی و حله در زمینه تولید میگو دارای جایگاه خاصی است و هر ساله بخش عمده‌ای از نیاز بازارهای داخلی و خارجی  را تامین می‌کنند.

 


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
0
1
ریشه کنی! مگ داریم . بیماری بومی شد رفت .
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
0
0
از این تاکید ها زیاده دادا، خیلی چیزا تو خیلی جاها ۴۰ ساله قراره ریشه کن شه
نظر شما
ادامه