کد خبر: ۶۱۶۲۲

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان گفت: احتمال انتقال آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در صورت خرید کود مرغی از استان‌های شمالی و انتقال و دپوی آن در این شهر وجود دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «مجید شعبانلو» روز دوشنبه افزود: با توجه به اینکه برخی از دلالان اقدام به خرید کودمرغی از استان های شمالی و انتقال آن به همدان می کنند احتمال انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام از این طریق به ویژه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان زیاد است.

وی با بیان اینکه دپوی کود در اراضی تخلف است اظهار داشت: به تازگی ۲ متخلف که اقدام به دپوی غیرمجاز کودمرغی کرده بودند به پرداخت ۷۲ میلیون ریال جزای نقدی بدل از یکسال حبس محکوم شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اضافه کرد: متهمان به جرم تهدید علیه بهداشت عمومی به علت دپوی غیرمجاز کود مرغی به دستگاه قضایی معرفی شدند که هر یک از آنها به پرداخت ۳۶ میلیون ریال جزای نقدی بدل از ۶ ماه حبس محکوم شدند.

شعبانلو خاطرنشان کرد: برخی از افراد به منظور خرید و فروش کود، اقدام به خرید و دپوی کود مرغی می کنند در حالیکه دپوی کود مرغی موجب انتشار بوی نامطبوع و نارضایتی مردم و سرازیر شدن شیرابه تولیدی به سمت منابع زیر زمینی می‌شود.

وی افزود: آلوده کردن آب به ویژه هنگام ریزش باران و افزایش آلودگی خاک از دیگر آثار منفی دپوی کود مرغی برای محیط زیست است.

پیشتر مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری طیور اداره کل دامپزشکی استان همدان در گفت و گویی با ایرنا گفت: براساس آزمایش های «پی.سی.آر» انجام شده از پرندگان، تاکنون هیچ موردی از وجود بیماری آنفلوآنزا در سطح استان مشاهده نشده است.

دکتر محمد علی بهرامی افزود: تاکنون ۲ سری نمونه برداری از چندین لاشه پرنده و چند پرنده نیمه جان صورت گرفته که نتایج به دست آمده گویای این است که آزمایش مولکولی پی.سی.آر آنها منفی است.

وی اضافه کرد: آزمایش‌هایی شامل نمونه‌برداری از خون و آزمایش اچ.آی به همراه آزمایش «پی.سی.آر» بوده که «سوآپ» را از نای و «کلوآک» پرنده گرفته و آزمایش مولکولی از دقت بالایی برخوردار است.

 

نظر شما
ادامه