کد خبر: ۶۱۶۸۵
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
 

آن‌طور که مدیر انجمن حمایت از حیوانات سیرجان می‌گوید تعداد سگ‌های پناهگاه سگ‌های بلاصاحب پناهگاه سیرجان بالا رفته و در تأمین غذا و عقیم‌سازی به مشکل برخورده‌اند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از کرمان نو، چند ماه قبل بود که فیلم‌های از وضعیت نامناسب پناهگاه سگ‌های بلاصاحب شهر کرمان منتشر شد؛ فیلم‌هایی که حجم بسیار زیاد سگ‌های گرسنه را در محیطی کوچک نشان می داد.

این مشکل پس از شهر کرمان حالا به سیرجان رسیده است . به گفته «امیر فیروزآبادی» مدیر انجمن حمایت از حیوانات سیرجان وضعیت پناهگاه این شهرستان افتضاح است.

آن طور که فیروزآبادی می گوید ۶۰۰  قلاده سگ در این پناهگاه وجود دارد . تامین غذا در حال حاضر مهم ترین مشکل این پناهگاه است.

مدیر انجمن حمایت از حیوانات سیرجان می گوید: توانایی تامین هزینه غذارسانی را نداریم؛ کمترین غذا یعنی نان خالی روزانه بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان هزینه دارد. یعنی ماهی ۲۱ میلیون تومان.

فیروزآبادی افزود: سگ‌ها از گرسنگی همدیگر را می خورند. کل نانی که ما توانستیم تامین کنیم ۳۰۰ نان است.

او عنوان کرد: شهرداری همکاری‌هایی دارد اما هم به طور مستقیم در غذارسانی کمکی نمی‌کند .  نیاز به همکاری دامپزشکی و شهرداری داریم. ضایعات گوشت به ما داده نمی‌شود و باید با قیمت ۳ هزار تومان خریداری کنیم.

او ادامه داد: قرار است بخشی از غذارسانی از شرکت گل‌گهر و پادگان نیروی دریایی سیرجان تامین شود اما این هم به صورت مقطعی بوده و نیاز به راهکار اساسی دارد.

آمار پایین عقیم‌سازی در مقابل آمار بالای زنده‌گیری

بحث دیگری که در مورد ساماندهی سگ‌های بلاصاحب وجود دارد عقیم سازی آن‌ها است؛ به طوری که باید طبق یک برنامه منظم عقیم‌سازی و رها شوند تا جمعیت سگ‌ها در پناهگاه بالا نرود.

این مشکل در پناهگاه کرمان هم وجود داشت. همین موضوع باعث بالا رفتن آمار سگ‌ها شد . در سیرجان هم همین مشکل وجود دارد.

مدیر انجمن حمایت از حیوانات سیرجان می گوید: قرارداد عقیم سازی سگ ها تا اینجا ۳۶۰ مورد است. در نهایت هم به ۴۰۰ قلاده می رسد. از طرفی چون فضای ریکاوری وجود ندارد هفته‌ای تنها ۵۰ قلاده می‌توانیم عقیم سازی کنیم.

این در حالی است که به گفته فیروزآبادی قرارداد زنده گیری سگ‌ها ۲۶۰۰ قلاده است . یعنی روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ سگ زنده گیری و به پناهگاه داده می شود . با این حساب ورودی و خروجی پناهگاه اصلا با هم همخوانی ندارد و روزهای خوبی در انتظار پناهگاه سیرجان نیست.

مسئولیت پناهگاه مشخص نیست

واگذاری مسئولیت پناهگاه موضوع دیگری است که باید به آن اشاره کرد . این مشکل در پناهگاه کرمان هم مشاهده می‌شد . شهرداری‌ها نه پناهگاه را به طور کامل به بخش خصوصی واگذار می کنند و نه همکاری لازم را در کار مشارکتی دارند.

مدیر انجمن حمایت از حیوانات سیرجان می‌گوید: مسئولیت پناهگاه به انجمن واگذار نشده است. کمک‌هایی از شهرداری وجود دارد اما جوابگو نیست.

فیروزآبادی ادامه می‌دهد: پناهگاه یا باید به بخش خصوصی واگذار شود و یا شهرداری غذارسانی آن را بر عهده بگیرد.

عدم انگل زدایی و تفکیک نکردن سگ‌ها  

تفکیک سگ‌ها و انگل زدایی در زمان ورود از مواردی است که باید در ساماندهی سگ‌ها انجام شود؛ کاری که در پناهگاه کرمان انجام نمی‌شد و در سیرجان هم همین ماجرا وجود دارد . عدم انگل زدایی و تفکیک نکردن سگ‌ها  پخش بیماری بین آن‌ها را به دنبال دارد.

مدیر انجمن حمایت از حیوانات سیرجان می‌گوید: به تنهایی توان اداره پناهگاه را نداریم. باید تفاهم نامه‌ای با شهرداری باشد که در غذارسانی، تفکیک‌سازی، انگل‌زدایی و دامپزشکی کمک بشود.

به نظر می‌رسد معضل سگ‌های بلاصاحب رفته رفته دارد به یک معضل اساسی در کل استان تبدیل می‌شود.

ساماندهی سگ‌های بلاصاحب کار گروهی در سطح استان دارد که باید هرچه سریع تر به موضوع در سراسر استان ورود کند . مسئولیت دستگاه‌های مختلف دولتی که در این کارگروه حضور دارند مشخص و کار به طور جدی دنبال شد، درغیر این صورت باز هم شاهد موارد اینچنینی در سطح استان خواهیم بود .

 

انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
3
2
مشکل ماها اینجاست که وقتی یه فرهنگی از غرب میاد، فقط نصفش میاد!

مثل همین پناهگاه‌ها در ایران

همه جای دنیا فقط حدود ۳ ماه یک سگ را در پناهگاه نگه‌میدارن و اگر در این ۳ ماه سرپریت پیدانکرد به روش بدون درد و مورد تایید انجمن‌های حقوق حیوانات معدوم می‌کنن و این باعث میشه پناهگاه بتونه پایدار بمونه

ولی توی ایران اگه این حرف رو بزنی زنده زنده آتیشت می‌زنن و اسم خودشونو می‌ذارن حامی!!!

الان اسمش حمایته که ۶۰۰ تا سگ رو روزهااااا بدون غذا و دارو ول کنی توی یه فضای محدود؟؟؟
ولی اگر با روش‌های بدون درد معدوم کنی اسمش میشه اهریمن‌خویی؟؟؟
پاسخ ها
معین
| Sweden |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
میشه بفرمائید کجای دنیا؟
مثال
این عمل وحشیانه رو انجام میدن ؟
........... داشته باشیم
هر حرفی گفتنی نیست
کجای دنیا تک پناهگاه سگ معدوم میکنن
واقعا نیازی نیست همه حرف بزننا
و متاسفم برای حکیم مهر که این ........... رو در نظر ها ثبت میکنه
مجید
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
استاد عزیز کافی است در اینترنت جستجو کنید تو خود آمریکا برای اینکه مراکز نگه داری سر پا بایستد سگ های ولگرد و بی صاحب را یوتنایز میکنند در کشور های اروپائی هم سیستم هایی وجود دارد که سگ ها و گربه های بدونه صاحب را جمع آوری نگه داری واکسینه عقیم سازی و فروش یا واگذار می کنند و در صورت وجود مازاد و عدم تقبل یوتنایز میکنند .
لیدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
اون جایی که شما می گی مردمش شعور دارن و هر کس تو خونش دو سه تا از این حیوانات رو نگهداری می کنه دیگه حیوونی تو پناهگاه نمی مونه ایران ........ با فرهنگ ضد سگ و ضد حیوانش کی حیوان می بره تو خونه شما هم اول اطلاعاتتان رو بالا ببرید بعد اظهار نظر بفرمایید تنها موجودی که باید کنترل نسل بشه آدمیزاده بی وجدانه که کم نداریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
3
2
تنها راهکار فقط معدوم سازی است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
بله تنها راه از نظر شهرداری ها معدوم سازی است
دکتر فتح آبادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
0
0
تو یه مقاله گفته شده بود که سگ ها و گربه ها تنها متعلق به شهر ها هستند و رهاسازی انها در طبیعت به دیگر حیوانات اسیب میزنه . پس اگه به طبیعت اهمیت میدید این کارو نکنید در ضمن مد نظر بگیرید که نابودی حیات وحش به معنی نابودی انسانهاست . دوستان عزیز هر کسی که به حیوانات غذا میده که حامی حیوانات نامیده نمیشه باید براشون خانه و سرپناه پیدا کنه و در مقابل این کار های وحشیانه ساکت نمونه . دوست داشتن حیوانات خوبه ولی به علت سالمونلا و کلی بیماری دیگراجازه ندید بچه هاتون حیوانات خیابانی را در دست بگیرند . لطفا ... تنها کاری که می توانید کنید یافتن سرپناه یا تحویل حیوانات به پناهگاهه البته بعضی از پناهگاه ها در حال نابودی هستن پس با دادن پول زیاد مثلا بالای پانصد تومن چون قیمت ها زیاده به این پناهگاه ها و حیوانات کمک کنید . یه راهنمایی دیگر حامی حیوانات چیکار میکنه
از لباس ها و یا وسایلی که با دندان پوست حیوانات درست میشود استفاده نمی کنند
از در قفس کردن پرندگان همستر خرگوش سنجاب لاکپشت و ایگوانا ها جلوگیری می کنند
درخت میکارد برای حفظ محیط زیست جانوران
کبوتران در قفس را میخرد و ازاد میکند
حتی به یک مورچه نیز اهمیت میدهد و لانه انها را تخریب نمی کنند
گربه ها را در خانه خود نگهداری می کند
استخوان هارا از گوشت جدا می کنند تا در دهان سگ یا گربه گیر نکند و باعث پارگی در نهایت جراحی ائ نشود
انها را به پناهگاه تحویل میدهد
برای تفریح با تفنگ پرندگان را نزنید
و برای اسایش همسایه و همشهریان جوری به سگ ها و گربه ها غذا بدید که بعدا پشیمانی به بار نیاره و اگر یه لاشه سگ و یا گربه دیدید دفن کنید تا بعدا باعث جمع شدن موش ها نشه
موفق باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
0
0
خیلی خیلی متاسف هستم که در کشور من بقدر کافی به حیوانات وموجودات دیگه اهمیت داده نمیشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
0
0
معین خان غذا دادن به هر حیوانی جرم است و بالای ده میلیون تومان جریمه دارد حتی کبوتر
حامى فرشته هاى خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
0
1
كاش ميشد اونايي كه ميگن فقط معدوم سازى رو از دم معدوم كرد ادماى خودخواه فكر كردن زمين ارث باباشونه
ابوالفضل زیدآبادی هستم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
0
0
عالی
نظر شما
ادامه