کد خبر: ۶۱۷۵۱

سالانه ۷۲۰ هزار دُز اسپرم نژاد سمینتال در مرکز اصلاح نژاد و تولید اسپرم‌های منجمد دامی بخش خصوصی شهرستان آمل تولید می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از  صدا و سیما، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل هدف از این کار را برای اصلاح نژاد دام‌های بومی کشور اعلام کرد و گفت: سمینتال، نژاد بومی کشور سوئیس بوده و در پنج قرن گذشته به کشور آلمان آورده شده است.

«سیدحسین اسلامی» افزود: این نژاد از گونه گاو‌های قرمز رنگ و خالدار بوده و با توجه به دارا بودن قدرت سازگاری بالا از توانایی‌های زیادی برخوردار و در دنیا برای رسیدن به پیشرفت‌های ژنیتیک از آن استفاده کرده اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل گفت: شرکت آمارد دام طبرستان آمل از دانش فنی شرکت Bvn آلمان بهره‌مند و بومی سازی را برای اصلاح نژاد دام‌های بومی کشور آغاز کرده و سالانه ۶۰۰ هزار واحد دُز اسپرم را در سراسر کشور توزیع می‌کند.

اسلامی افزود: ۸۰ درصد نیاز داخلی کشور در مرکز اصلاح نژاد آمارد دام آمل تامین شده و مورد رضایتمندی پرورش دهندگان و استقبال دامداری‌های روستایی، صنعتی و نیمه صنعتی قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل با بیان اینکه نژاد سمینتال یک نژاد دو منظوره شیری گوشتی است تصریح کرد: یک گاو شیری روزانه ۲۸ تا ۳۰ لیتر شیر تولید کرده و پرواری آن بعد از ۹ ماهگی، روزانه بین هزار و ۶۰۰ تا هزار و ۸۰۰ گرم افزایش وزن داشته و با رسیدن به وزن ۷۰۰ کیلوگرم، روانه کشتارگاه می‌شود.

 

نظر شما
ادامه