کد خبر: ۶۱۷۷۶

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: طبق تایید دامپزشک و صورتجلسه انجام شده، بیماری «ادم بدخیم» علت تلف شدن 2 راس از آهوان دشت سهرین در دانشگاه زنجان بود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از موج رسا، «پرویز رستمی» اظهار داشت: 2 راس از آهوان دشت سهرین (منطقه حفاظت‌شده سرخ‌آباد) در اختیار دانشگاه زنجان قرار گرفته بود که چند ماه قبل تلف شدند.

وی با بیان اینکه علت تلف شدن این آهوان بر اثر بیماری ادم بدخیم به تایید دامپزشک رسیده است، خاطرنشان کرد: این بیماری وقتی رخ می‌دهد که زخمی در بدن آهو ایجاد شود که آهو را دچار مشکل کرده و از پا درمی‌اورد.

رستمی با بیان اینکه این موضوع هنوز مختومه نشده است، تصریح کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان به عنوان متولی حیات وحش، درخواست ضرر و زیان از دانشگاه زنجان دارد که این موضوع در حال پیگیری است.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه سرشماری آهوان منطقه حفاظت‌شده فیله‌خاصه در ماهنشان از امروز آغاز شده است، گفت: سرشماری گونه‌های جانوری این منطقه به مدت 3 روز طول می‌کشد.

وی با بیان اینکه در ماهنشان علاوه بر آهو گونه جانوری قوچ میش نژاد ارمنی هم وجود دارد، اظهار داشت: به دلیل عدم وجود برف در این منطقه، لزومی به پخش یونجه جهت تغذیه آهوان وجود ندارد.

پرستمی خاطرنشان کرد: اما در دشت سهرین (منطقه خفاظت‌شده سرخ‌آباد) به دلیل بارش برف زیاد و نیاز گونه‌های جانوری از جمله آهو، نیاز به پخش یونجه جهت تغذیه بود که این کار در موعد مقرر و به میزان لازم انجام شده است.

وی با بیان اینکه سرشماری آهوان دشت سهرین به دلیل گُدار مهاجرتی این گونه جانوری ناقص ماند، گفت: سرشماری امسال به دلیل گدار و اینکه آهوان در مسیر نبودند با سال گذشته 150 راس اختلاف دارد که در فرصت مقتضی دوباره سرشماری می‌شوند.

رستمی خاطرنشان کرد: مجموع اهوان دشت سهرین 1400 راس بود که امسال 1250 راس سرشماری شده و 150 راس اختلاف وجود دارد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در خصوص گونه‌های حانوی دشت سهرین گفت: آهو، گونه شاخص این منطقه بوده و علاوه بر آن پستانداران دیگری از جمله پلنگ، گرگ، خرس قهوه‌ای، گراز و کفتار وجود دارند و به جز جز یوزپلنگ، همه پستانداران هستند.

وی با بیان اینکه سرشماری منطقه طارم نیز انجام شده است، اظهار داشت: آمار سال گذشته طارم 634 راس بود که امسال با 3 راس افزایش به 637 رسیده است.

رستمی با بیان اینکه آهو نباید در فصل زمستان در دشت سهرین بماند، افزود: آهوان معمولاً از منطقه مغان به سمت قم، اصفهان و ساوه گُدار می‌کردند اما متاسفانه انسان با ایجاد فرودگاه، جاده، آزادره و کارخانه، مسیر گدار را بسته و آهوان مجبور شده‌اند به صورت جزیره‌ای در این منطقه بمانند که آهوان دشت سهرین، آخرین بازماندگان این گونه در شمال غرب کشور هستند.

وی ادامه داد: این آهوان نیز در زمان بارش برف، مجبور هستند به سمت فیله‌خاصه حرکت کنند.

 
نظر شما
ادامه