کد خبر: ۶۱۸۸

حکیم مهر - معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات با بیان اینکه شیوع بیماری لکه سفید میگو در استان خوزستان به سرعت کنترل شده است، گفت: احتمال وقوع این بیماری همیشگی است که تنها با مدیریت و کنترل پرورش‌دهنده در محیط تولید می‌توان از شیوع آن پیشگیری کرد.

مهدی شکوری درباره شیوع بیماری لکه سفید میگو در استان خوزستان، گفت: این بیماری با هوشیاری پرروش‌دهندگان و آمادگی ذهنی آن‌ها به سرعت تشخیص داده شد.

به گفته وی مجموع سطح آلودگی در دو مزرعه و حداکثر شش استخر بوده است و بقیه مزارعی که ذخیره‌سازی کرده‌اند علائمی از این بیماری در آن‌ها دیده نشده است.

به گفته وی بیماری در استخرهایی که تراکم بچه میگو بالا و محیط به سمت آلودگی و استرس و زمینه بیماری سوق داده شده است، گزارش شده که با استفاده از سیستم‌های هوادهی، تغذیه مناسب، رعایت بهداشت و ... می‌توان مرگ‌ومیر را در این شرایط کاهش داد.

شکوری با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 140 هکتار در استان خوزستان تحت کشت میگو قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: شیوع این بیماری در ابتدای دوره پرورش و شرایط ذخیره‌سازی بوده که خسارت چندانی در بر نداشته و فعلا هم علائمی از شیوع بیماری در دیگر مزارع استان خوزستان مشاهده نشده است.

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات درباره این‌که باتوجه به اینکه استان خوزستان هر ساله در معرض شیوع بیماری لکه سفید قرار داشته و شیلات چه اقدامی در این زمینه کرده است، گفت: ویروس لکه سفید همیشه وجود دارد و احتمال وقوع آن نیز همیشگی است اما با مدیریت و کنترل پرورش‌دهنده در محیط پرورش می‌توان از شیوع این بیماری پیشگیری کرد؛ محیط پرورش باید محیط مناسبی باشد و نظافت و بهداشت دقیق رعایت شود که اکنون هم سطح آگاهی بین پرورش‌دهندگان افزایش یافته و در شرایط فعلی هم با تشخیص و درایت پرورش‌دهندگان این بیماری شناسایی شد.

 

 

نظر شما
ادامه