کد خبر: ۶۱۹۰

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی و رفسنجان

 

معاون دامپزشکی خراسان جنوبی:
خراسان جنوبی پایین‌ترین آلودگی انگلی دام را دارد


معاون فنی دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: با اقدامات کنترلی دامپزشکی دام‌های خراسان جنوبی پایین‌ترین حد آلودگی انگلی را در کشور دارند.

دکتر محمود قربان‌زاده اظهار داشت: بر اساس ارزیابی دفتر بررسی، مبارزه و مراقبت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور از نمونه‌گیری‌های انجام شده از انگل‌های خارجی بدن دام‌های سراسر کشور دام‌های خراسان جنوبی کم‌ترین آلودگی انگلی را نسبت به متوسط کشوری دارا هستند.
وی ضمن تقدیر از عملکرد پرسنل دامپزشکی استان نتایج حاصل از آزمایشات و ارزیابی سازمان دامپزشکی کشور را مهر تائید بر خدمات ارزنده پرسنل خدوم دامپزشکی خراسان جنوبی عنوان کرد.
معاون فنی دامپزشکی خراسان جنوبی یادآور شد: در سال گذشته با حمایت و مساعدت استانداری و اداره کل مدیریت بحران استان مبلغ 3 میلیارد و 700 میلیون ریال صرف خرید نهاده‌های مورد نیاز دامداران از قبیل واکسن، سموم، مکمل‌های درمانی و انجام عملیات بهداشتی دامپزشکی شد.
قربان‌زاده ادامه داد: این امر سبب کاهش چشمگیر کانون بیماری‌های دامی نیز شد.
وی در مورد اقدامات پیشگیرانه دامپزشکی افزود: به منظور مقابله با بیماری‌های انگلی دام از ابتدای سال جاری تعداد 805 هزار و 942 نوبت سر دام سبک و تعداد 18 هزار و 77 نوبت دام سنگین سم‌پاشی شده است.
معاون فنی دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به مرزی بودن خراسان جنوبی و مخاطرات شیوع بیماری‌ها در جمعیت دام استان از بیماری تب کریمه کنگو به عنوان یک بیماری کشنده مشترک بین انسان و حیوان یاد کرد.
قربان‌زاده افزود: سم‌پاشی دام و جایگاه نگهداری دام بهترین راه مقابله با این بیماری است.
وی گفت: طی مدت یاد شده 2 میلیون و 567 هزار متر مربع جایگاه نگهداری دام‌ها سم‌پاشی شده است.
معاون فنی دامپزشکی خراسان جنوبی مبارزه با بیماری‌های انگلی دام را در تولید فرآورده‌های مطلوب دامی، افزایش تولیدات و کاهش بیماری‌ها موثر و حائز اهمیت دانست.

 

-------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی خبر داد:
فعالیت 16 کشتارگاه سنتی در آذربایجان‌شرقی


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی گفت: هم اکنون 16 کشتارگاه سنتی در شهرهای مختلف استان فعال هستند.

دکتر بهراد زندیه در بازدید از کشتارگاه‌های دام و طیور شهرستان اهر احداث و توسعه کشتارگاه‌های صنعتی دام در شهرهای مختلف استان را از اولویت‌های دامپزشکی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد.
وی تصریح کرد: هم اکنون 16 کشتارگاه سنتی در شهرهای مختلف آذربایجان‌شرقی فعال دارند که برنامه اصلی این اداره کل در زمینه ارتقا سلامت جامعه و حفظ بهداشت تبدیل کشتارگاه‌های سنتی موجود به صنعتی با بهره‌گیری از متخصصان امر در این زمینه اعلام کرد.
زندیه گفت: ایجاد پنج کشتارگاه صنعتی منطقه‌ای از اولویت کاری این اداره کل بوده و در این راستا در شهرهای تبریز و بناب با مشارکت بخش خصوصی راه‌اندازی شده است.
وی تصریح کرد: برای افزایش این کشتارگاه‌ها به صورت صنعتی و تجهیز آنها به امکانات پیشرفته روز مقدمات اولیه و عملیات اجرایی ساخت کشتارگاه‌های صنعتی در شهرهای اهر، میانه و مراغه آغاز شده است که امید است با حمایت مسئولان ذیربط با حل مشکلات اداری و تسریع در اختصاص تسهیلات بانکی در آینده نزدیک احداث شود.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی از مسئولان شهرستان اهر خواست با همکاری‌های لازم در احداث کشتارگاه صنعتی اهر تسریع شود.
وی، وضعیت کشتارگاه‌های طیور استان را مطلوب ارزیابی و خاطرنشان کرد: با اجرای طرح ارتقای کمی و کیفی کشتارگاه‌های طیور و استاندارسازی آنها، اداره کل دامپزشکی استان نظارت کاملی بر مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی دارد.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی گفت: 11 کشتارگاه صنعتی طیور در شهرهای تبریز، اهر، مرند ، مراغه و میانه فعال است.
معاون فرماندار اهر نیز در این بازدید با اشاره به نیاز ظرفیت‌های بالقوه در بخش کشاورزی و دامی ایجاد کشتارگاه صنعتی گوشت قرمز و صنایع تبدیلی وابسته به آن در این منطقه بسبار ضروری برشمرد و خواستار حمایت بیشتر همه مسئولان در این زمینه شد.

 

----------------------------------

 

رئیس دامپزشکی رفسنجان خبر داد:
کسب رتبه نخست رفسنجان در واکسیناسیون دام


رئیس اداره دامپزشکی شهرستان رفسنجان گفت: رفسنجان رتبه نخست واکسیناسیون دام را در استان کرمان کسب کرده است.

محمود مقامی اظهار داشت: نظارت بر فرآورده‌های خام دامی از مهم‌ترین وظایف دامپزشکی است‌ و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام یک اصل اساسی محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه 13 تیر ماه روز مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام نام‌گذاری شده است، گفت: بروشورهایی تهیه شده که به ادارات و نهادها ارسال و برای شناختن و آگاهی بیشتر‌ مردم از بیمای‌های مشترک اطلاع‌رسانی می‌شود.
مقامی بیان کرد: بیش از یک‌هزار و 700 نوع بیماری شناسایی شده که حدود 49 درصد بیماری‌های مشترک از حیوان به انسان منتقل می‌شود و خطر انتقال بیماری‌های مشترک برای جوامع انسانی بسیار بالاست.
وی افزود: با توجه به اینکه کنترل این نوع بیماری‌ها بسیار سخت است در این راستا شبکه دامپزشکی هر شش ماه یک ‌بار تمام جمعیت گاو و گوساله را از نظر بیماری‌های بروسلوز و سل تست می‌کند و اگر مورد مثبتی مشاهده شود، از زنجیره انسانی خارج می‌شود.
مقامی با اشاره به اینکه سال گذشته 4 هزار و 353 گاو و گوساله و 156 هزار رأس گوسفند و بز علیه بیماری شاربن واکسینه شدند، بیان کرد: سه ماه نخست سال جاری نیز 252 رأس گاو و گوساله و 19 هزار رأس گوسفند و بز برعلیه بیماری شاربن واکسینه شدند.
وی تصریح کرد: همچنین روی 333 رأس اسب تست مالئین انجام شد و هیچگونه نشانه‌ای از بیماری مش‌مشه، بیماری مشترک بین اسب و انسان مشاهده نشد.
مقامی خاطرنشان کرد: در سال گذشته به منظور مقابله با بیماری هاری 700 قلاده سگ خانگی و گله علیه این بیماری واکسینه و با همکاری فرمانداری، شهرداری، بهداشت محیط و نیروی انتظامی 2 هزار و 300 قلاده سگ ولگرد معدوم شد.
وی گفت: در حال حاضر دو کشتارگاه دام و دو کشتارگاه طیور زیر نظر کامل بهداشت و دامپزشکی گوشت سالم را برای مصرف کنندگان عرضه می‌کنند و بیش از یک سوم مرغ استان در شهرستان رفسنجان تولید می‌شود‌.
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان رفسنجان گفت: رفسنجان رتبه نخست واکسیناسیون دام را در استان کرمان طی سال گذشته کسب کرده است.

 

 

نظر شما
ادامه