کد خبر: ۶۱۹۴۹
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر خالد خداویردی» افزود: استراتژی سازمان دامپزشکی کشور در مقابله و مهار بیماری‌های دامی، رصد و پایش بیماری‌ها و اقدامات پیشگیرانه از جمله واکسیناسیون هدفمند است ...
 

حکیم مهر: معاون تشخیص و مدیریت درمان سازمان دامپزشکی کشور در حاشیه آیین رونمایی از دو واکسن تب برفکی و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور میزان نیاز کشور به واکسن‌های دام، طیور و آبزیان را بین 9 تا 10 میلیارد دز اعلام کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر خالد خداویردی» معاون تشخیص و مدیریت درمان این سازمان روز پنجشنبه 18 دی 99 در حاشیه آیین رونمایی از دو واکسن تب برفکی و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور، با اشاره به وظایف حاکمیتی سازمان دامپزشکی و همچنین گستردگی بخش دام، طیور و صنایع وابسته، گفت: با توجه به این گستردگی بخش و اثرات اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی این صنعت، مخاطرات فراوانی این صنعت را تهدید می‌کند که از مهمترین آنها بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است.

وی با بیان اینکه حرکت رو به افزایش جمعیت و توسعه تجارت منطقه ای و بین‌المللی در زمینه دام و فرآورده‌های دامی همگی دلیل روشنی بر نقش کلیدی سازمان دامپزشکی کشور در فراهم‌کردن تضمین‌ها و گواهی‌نامه‌های صادر شده از سوی این سازمان است، افزود: خوشبختانه در این مسیر سازمان دامپزشکی توانسته است با برنامه‌ریزی‌های مدون و انجام اقدامات پیشگیرانه در قالب برنامه‌های ملی و بین المللی و بر اساس پروتکل‌های سازمان‌های جهانی مانند WHO و OIE در مهار بیماری‌های دامی و مشترک به توفیقات قابل توجهی دست یابد.

خداویردی با بیان اینکه استراتژی سازمان دامپزشکی کشور در مقابله و مهار بیماری‌های دامی، رصد و پایش بیماری‌ها و اقدامات پیشگیرانه از جمله واکسیناسیون هدفمند است، تصریح کرد: از آنجا که در این رابطه نقش واکسن بسیار حائز اهمیت است، تاکید سازمان دامپزشکی کشور استفاده از واکسن تولید داخل با مراعات اطمینان از کارایی و اثربخشی واکسن‌ها علاوه بر کنترل و ارزیابی آنهاست.

معاون تشخیص و مدیریت درمان سازمان دامپزشکی کشور میزان نیاز کشور به واکسن‌های دام، طیور و آبزیان را بین 9 تا 10 میلیارد دز اعلام و خاطرنشان کرد: میزان ارزبری واکسن‌های وارداتی بیش از 60 میلیون یورو در سال است.

وی با بیان اینکه از بین 34 نوع واکسن طیور مصرفی در کشور 15 نوع واکسن تولید داخل و 19 نوع دیگر وارداتی است، می‌افزاید: در مورد واکسن‌های دام بزرگ و کوچک نیز، تعداد 17 نوع از 24 نوع واکسن مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود و 7 نوع دیگر وارداتی است.

خداویردی تعداد واکسن‌های سگ و گربه را 7 نوع و تعداد واکسن‌های آبزیان را نیز 5 نوع برشمرد و افزود: در حال حاضر 7 شرکت و کارخانه واکسن‌سازی در کشور به تولید انواع واکسن‌های نام برده اهتمام دارند.

 

نظر شما
ادامه