کد خبر: ۶۱۹۹۷
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی:
«دکتر سید بهمن نقیبی» افزود: طبق آخرین آمار گزارش شده هم‌اکنون سه واحد مرغ تخم‌گذار و یک واحد مرغ مادر گوشتی در خراسان جنوبی شناسایی شده که عملیات معدوم‌سازی آنها در دستور کار قرار گرفته و به زودی به اتمام می‌رسد ...

حکیم مهر: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: تاکنون سه واحد مرغ تخم گذار و یک واحد مرغ مادر گوشتی در خراسان جنوبی شناسایی شده که عملیات معدوم‌سازی آنها در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از عصرهامون، همه ساله همزمان با فصل سرما و شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد احتمال سرایت ویروس به طیور روستایی و صنعتی دور از ذهن نیست از این رو پایش مستمر تالاب ها و ضرورت آمادگی کامل برای مقابله با کانون‌های احتمالی بیش از پیش احساس و در دستور کار سازمان های متولی امر قرار می گیرد.

تغییرات اقلیمی آب و هوایی، میزان آب رودخانه ها و وجود تالاب های فصلی و آبگیرها در کشور باعث می‌شود تا هر سال هزاران قطعه پرنده مهاجر برای زمستان‌گذرانی، این تالاب ها را انتخاب کنند که این امر می‌تواند احتمال شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را افزایش دهد.

در همین راستا طی هفته های اخیر انتشار خبری در رسانه ها مبنی بر، آلوده شدن واحدهای تخم گذار در یکی از استان های کشور زمینه نگرانی شهروندان را به دنبال داشت.

مردم سیستان و بلوچستان اما در این میان بیشترین نگرانی و دلهره را دارند چرا که مرغ و تخم مرغ ورودی به این منطقه از استان های همجوار همچون خراسان جنوبی وارد می شود و این فرض که مبادا یکی از این دو کالای پرمصرف به ویروس آنفلوانزا مبتلا باشد آنها را نگران کرده است.

همچنین در پی انتشار این خبر قیمت هرشانه تخم مرغ در برخی از نقاط به 60 هزار تومان رسید و گلایه مردم را به همراه داشت.

سلامت مردم خط قرمز دامپزشکی است

«دکتر سید بهمن نقیبی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون با اشاره به شناسایی چند کانون آلودگی آنفلوانزا فوق حاد پرندگان در استان خراسان جنوبی، بیان کرد: طبق آخرین آمار گزارش شده هم اکنون سه واحد مرغ تخم گذار و یک واحد مرغ مادر گوشتی در خراسان جنوبی شناسایی شده که عملیات معدوم سازی آنها در دستور کار قرار گرفته و به زودی به اتمام می رسد.

وی با تاکید بر این مطلب که سلامت مردم خط قرمز سازمان دامپزشکی است، افزود: خوشبختانه تاکنون موردی از آنفلوانزاهایی که تحت عنوان H5N8 در ایران شناسایی شده که از تخم مرغ به انسان سرایت کند وجود نداشته و منابع علمی معتقد هستند که پختن این محصولات باعث از بین رفتن همه عوامل بیماری‌زا در آنها خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه نمی‌گذاریم محصول آلوده دامی در دسترس مردم قرار گیرد، اذعان کرد: تخم مرغ صادرشده چون با مجوز است صحت و سلامتی آن مورد بررسی قرار می گیرد و تاریخ تولید و مصرف و محل تولید شده بر روی تخم مرغ درج شده است، در این صورت مشکل خاصی از لحاظ مصرف وجود نخواهد داشت.

عملیات معدوم سازی و مهار در دستور کار قرار گرفته است

وی تصریح کرد: از مردم تقاضا داریم تا به هنگام خرید تخم مرغ به تاریخ تولید و انقضاء، شرکت بسته بندی که بر روی تک تک تخم مرغ ها پرینت شده است، دقت لازم کنند تا از صحت سلامت محصول خریداری شده مطمئن باشند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: تخم مرغ ها به هنگام مصرف کاملا آبپز یا پخته شوند تا جای هیچ گونه نگرانی وجود نداشته باشد، این موضوع کاملا تحت کنترل دامپزشکی بوده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

نقیبی خاطر نشان کرد: با  توجه به شرایطی که در خراسان جنوبی وجود دارد و احتمال انتقال ویروس و افزایش تعداد واحدها و کمپ های پیش بینی شده؛ اما دامپزشکی در این منطقه تلاش خود را انجام می دهد تا در سریعترین زمان ممکن عملیات معدوم سازی و مهار را انجام دهند.

 
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
0
0
دکتر جان دامپزشکی قبلش باید تلاششو میکرد و بجای درگیری با همکار دامپزشک حواسش به کار خودش میبود... حالا که هیچ
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
دکتر عزیز ، الان با این وضعیت کرونا ، سکته را هم می‌چسبانند به کرونا.مطمین باش کسی دنبال انفلوانزا نیست.این عدم گزارش دلیل بر نبود بیماری و عدم گسترش به جامعه انسانی نیست.محتاط و علمی سخن بگوییم
ناشناس
|
Poland
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
0
1
با زرنگ بازی یک مرغدار، زندگی بقیه مرغدارا هم مختل شد !
قبلا حتما بررسی ونظارت بشه در مورد اون مسیول فنی هایی که بدون نظارت،یوزر پسوورد قرنطینه رو در اختیار کارفرما میگذارند! چه واحد هایی که مسیولین فنی آخرین نفر بودند که ازدرگیری باخبر شدند!
دکتر
|
United States of America
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
0
1
کارمند بدبخت شبکه چرا هر روز باید یه مرغدار زنگ بزنه و بپرسه درصد تولیدت چقدر هست چند کارتن هست تلفات داری یا نه ! برخی از مرغداران محترم جواب نمیدن برخی مسخره می کنند برخی امار دروغ میدن برخی توهین میکنن تا تماس نگیریم و حتی ناسزا برای مسئولین محترم کشوری میدن ، نتایج این پایش ها هیچی نیست جز گرفتن وقت کارمندان، متاسفانه همکاران سازمان همین طوری یه دستوراتی میدن ولی در عمل خبر ندارن چه اتفاقاتی می افته
پاسخ ها
ناشناس
| Poland |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
مسیول فنی مستقل هر واحد یا به ازای چند واحد یک نفر،
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
0
2
آقای دکتر نقیبی سلام. یک نفر در سایت حکیم مهر این نظر را داده و واقعا نگران کننده است. گفته این کاری که سازمان مجوز داده صراحتا توی OIE ممنوع اعلام شده نظر شما چیست؟ و اگر این ویروس بتواند در اثر تکثیر زیاد و تماس با پرسنل و فرار آزمایشگاهی مثل ویروس کرونا به انسان منتقل بشه مسوولیت عدم توجه به مقررات OIE و ایجاد چنین کانونی از تکثیر ویروس فوق حاد پرندگان در نزدیک محل زندگی ۲۰ میلیون ایرانی فقط به عهده معاونت دارو خواهد بود یا معاونت پیشگیری هم که اسم آن نقشش را مشخص می کند مسوولیت خواهد داشت؟
(( ویروسی که به عنوان بذر استفاده کردن همون ویروس فوق حاد است که معاون سازمان و تیمش توی کوه ها و دریاچه ها دنبالش می گردند و اعمال قرنطینه می کنند. حالا همینو مجوز دادن نزدیک تهران روزی چند میلیارد پارتیل تکثیر و پخش بشه. کاری که OIE به صراحت ممنوع کرده. این ویروس دقیقا مثل ویروس کرونا دارای ناحیه پلی بازیک است و از دو طریق ایجاد خطر خواهد کرد. یکی اینکه در اثر تکثیر زیاد جهش نقطه ای پیدا کنه و پرسنل شرکت تولیدی را درگیر کنه و بکشه و دیگر اینکه اگر پرسنل آنفلوآنزای انسانی داشته باشند و در معرض این ویروس قرار بگیرند به دلیل قطعه قطعه بودن ژنوم تبادل ژن صورت می گیرد و می تواند تبدیل به ویروس عامل پاندمی بعدی باشد. در حقیقت یک بمب ساعتی ویروسی در کشور فعال شده که باید ببینیم چه زمانی تلفات موردی میده و یا مثل ویروس عامل کووید پاندمی میده و صد ها هزاران نفر را میکشه. همین کار را در موسسه که حداقل تجربه بیشتری دارد در حد آزمایشی انجام شد که آقایان به شدت مخالف بودند اما گویا زور دانش بنیان ها زیاده))
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
حکیم مهر، لطفا از روند تولید واکسن انفلوانزا گزارش تهیه کنید، به هر حال مخاطرات ناشی از تولید واکسن باید بررسی شود و بعد اجازه تولید بدهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
واکسن آنفلوانزای طیور از هر مدل کشته است و این موضوع منتفیه
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
دوست عزیز گویا در خصوص صنعت تولید واکسن کشته اطلاعات کافی ندارید. ابتدا چیزی حدود روزانه ۱۰۰ هزار میلیارد ذره ویروسی به صورت زنده تکثیر می دهند و پرسنل و محیط پیرامونی در معرض این ویروس خطرناک آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که در صورت سرایت به انسان تا ۵۰ درصد احتمال کشندگی دارد در طول روز قرار می گیرند بعد آن را غیر فعال می کنند. آنچه در متن به درستی اشاره شده خطر ایجاد انتقال ویروس به پرسنل و ساکنین نزدیک خط تولید و سپس انتقال به تمامی شهر ها است و این ربطی به محصول نهایی که کشته شده است ندارد.
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
خدا رحم کند. اگر این مطالب صحت داشته باشد ............... بسیاری از مردم هنوز سوگوار عزیزانشان که جان خود را در اثر کرونا از دست داده اند هستند. ..................... آیا طبق سوالی که پرسیده شده در صدور این مجوز مقررات OIE را رعایت کرده اید؟ .................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
0
0
دکتر جان مگر امکانات ردیابی ویروس را دارید که اینقدر با اطمینان سخن میگویید نشود داستان میانکاله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
0
0
اگر سلامت مردم خط قرمز شماست چرا ماده ی 19 رو به طور کامل اجرا نمی کنید.مسئول فنی بهداشتی چه طور می تونه حطرات گوشت فاسد آلوده رو گزارش بده مگه کارفرما و بعضی ار کارمندان متخلف اجازه می دهند.خواهشا ریشه ای فساد را شناسایی کنید و اگر می توانید بسوزانید
نظر شما
ادامه