کد خبر: ۶۲۰۰۸
رئیس نظام دامپزشکی استان تهران:
«دکتر رامین سلامتی» افزود: مسئولین فنی بهداشتی اماکن دامی باید به صورت دائم در محل کار حضور داشته باشند و بیماری‌ها را گزارش نمایند ...
 

حکیم مهر: چند روز پیش سازمان شیلات ایران در اقدامی عجیب با ارسال نامه‌ای به ادارات کل شیلات سراسر کشور، خواستار ارزیابی کیفیت خدمات مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی مزارع آبزی‌پروری توسط آبزی‌پروران شد که این اقدام واکنش‌های زیادی را در پی داشت.

رئیس نظام دامپزشکی استان تهران معتقد است دامپزشکی که به‌عنوان مسئول فنی بهداشتی اماکن دامی در یک واحد فعالیت می‌کند، نماینده سازمان دامپزشکی در واحد مذکور بوده و ملزم به رعایت پروتکل‌ها، موارد بهداشتی و حضور دائم و مستمر است که بعضا ممکن است با منافع تولیدکننده در تضاد باشد. بنابراین ممکن است بعضی از تولیدکنندگانی که مشکلاتی در واحد خود دارند، از عملکرد دامپزشکی که نظرات سازمان و پروتکل‌های بهداشتی را اعمال می‌کند، راضی نباشند.

 «دکتر رامین سلامتی» تصریح می‌کند: «با توجه به حساسیت کار مسئولین فنی بهداشتی اماکن دامی که عملا آحاد جامعه و بهداشت عمومی کشور را درگیر می‌کند، نظام دامپزشکی استان تهران با پرونده‌های این حوزه خارج از نوبت و بدون مسامحه برخورد می‌کند. کلیه همکاران باید توجیه باشند که ملزم به رعایت آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی هستند و بیماری‌ها را باید در اسرع وقت گزارش کنند.»

آقای دکتر، با توجه به اقدام سازمان شیلات ایران مبنی‌بر نظرسنجی از عملکرد مسئولین فنی بهداشتی اماکن دامی، نظر شما به‌عنوان رئيس نظام دامپزشکی استان تهران در این خصوص چیست؟

با تشکر از فرصتی که در اختیار بنده گذاشتید، در این خصوص باید بگویم که به واسطه آیین‌نامه نظارت بهداشتی مصوب هیات وزیران، کلیه مراکز موضوع ماده ۲ قانون سازمان دامپزشکی که شامل کلیه مراکز نگهداری اماکن دامی و مراکز موضوعه قانون است، ملزم به حضور مسئولین فنی بهداشتی شدند که متاخر بر این آیین‌نامه، آئین‌نامه اجرایی ماده ۳۴ قانون برنامه پنج‌ساله ششم که توسط هیات محترم وزیران ابلاغ شد و نیز آئین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی ابلاغ شد.

طی این آیین‌نامه که تقریبا ۲ سال پیش ابلاغ شد، مصوب گردید که شرح وظایف مسئولین فنی بهداشتی اماکن دامی مشخص شده در مراکز و اماکن امور دامی خصوصا مرغداری‌ها، دامداری‌ها، مراکز نگهداری آبزیان و... و وظایف این دامپزشکان در چارچوب نظارت بر بهداشت عمومی منوط به دستورالعمل‌هایی است که سازمان دامپزشکی به آنها ابلاغ می‌کند. درواقع چگونگی وظایف، شرح وظایف و زمان حضور آنها در این واحدها به دست سازمان دامپزشکی ابلاغ می‌شود و همکاران مسئولین فنی ملزم به حضور دائم و ارائه گزارش بیماری‌ها در این واحدها هستند.

با توجه به مشاهده بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در برخی واحدها که احتمالا به‌دلیل قصور مسئولین فنی آن واحدها بوده است، نظر شما در خصوص رسیدگی به تخلفات مسئولین فنی بهداشتی چیست؟

در خصوص بحث تخلفات مسئولین فنی بهداشتی اماکن دامی، همین جا صریحا عرض می‌کنم با توجه به حساسیت کار مسئولین فنی بهداشتی که عملا آحاد جامعه و بهداشت عمومی کشور را درگیر می‌کند، نظام دامپزشکی استان تهران با پرونده‌های این حوزه خارج از نوبت و بدون مسامحه برخورد می‌کند. کلیه همکاران باید توجیه باشند که ملزم به رعایت آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی هستند و بیماری‌ها را باید در اسرع وقت گزارش کنند و همه موارد مشکوک یا مباحثی که در چارچوب دستورالعمل و شرح وظایف آنهاست، رعایت کنند.

آیا اخیرا موردی بوده که منجر به مجازات مسئول فنی بهداشتی شود؟

اخیرا یک مورد داشتیم که در هیات بدوی انتظامی، مسئول فنی بهداشتی اهمال‌کار حضور داشت و در نهایت حکم یک سال محرومیت از اشتغال به فعالیت دامپزشکی برای او صادر شد. کلیه مسئولین فنی بدانند قطعا نظام استان تهران در این خصوص خیلی محکم و قاطع عمل می‌کند و به هیچ کس اجازه نمی‌دهد که دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی که همانا تضمین بهداشت عمومی جامعه است به خطر بیندازند.

یکی از موارد مهم دیگر به جز رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، حضور دائم مسئولین فنی بهداشتی اماکن دامی در محل کار است. کمااینکه هر زمان بازرسان سازمان دامپزشکی حضور پیدا کنند، دامپزشک باید حضور داشته باشد.

یکی از مقولاتی که در نظرسنجی سازمان شیلات عنوان شده، این است که آیا از عملکرد دامپزشک واحدهای تولیدکننده راضی هستند یا خیر؟ آیا این سوال صحیح است؟

دامپزشکی که به‌عنوان مسئول فنی بهداشتی اماکن دامی در یک واحد فعالیت می‌کند، نماینده سازمان دامپزشکی در واحد مذکور بوده و ملزم به رعایت پروتکل‌ها، موارد بهداشتی و حضور دائم و مستمر است که بعضا ممکن است با منافع تولیدکننده در تضاد باشد. بنابراین ممکن است بعضی از تولیدکنندگانی که مشکلاتی در واحد خود دارند، از عملکرد دامپزشکی که نظرات سازمان و پروتکل‌های بهداشتی را اعمال می‌کند، راضی نباشند.

به عنوان مثال در بحث آنفلوانزا، وظیفه دامپزشکی این است که به محض مشاهده تلفات غیرمعمول و مشکلاتی که در واحد مشاهده می‌کند و به آنفلوانزا مشکوک می‌شود، آن را به اداره کل دامپزشکی استان خود گزارش کند. خود همین کار باعث می‌شود که آن واحد نتواند تولیدات خود را به بازار عرضه کند و مرغ معدوم شود. یا مثلا دامی که مبتلا به بیماری سل یا بروسلوز شده، مسئول فنی باید آن را به اداره گزارش و راهی کشتارگاه کند که ممکن است این عمل با منافع واحد دامداری در مغایرت باشد. پس اینکه مسول فنی ملزم به کسب رضایت واحد دامداری باشد، اصلا مطرح نیست. طبق آیین‌نامه ماده ۳۴ برنامه پنج ساله ششم، تنها ارگانی که می‌تواند در مورد صلاحیت مسئولین فنی نظر دهد و تخلفات را پیگیری کند سازمان نظام است و نظارت بر این مهم، وظیفه سازمان دامپزشکی است.

ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

نظر شما
ادامه