کد خبر: ۶۲۰۱

حکیم مهر - 13 تیرماه، به مناسبت روز بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان عمده برنامه‎های پرمخاطب صبحگاهی و نیمروزی رادیوسلامت به این موضوع اختصاص داشت.

در برنامه زنده فراسو که هر روز صبح از شبکه رادیویی سلامت پخش می‎شود، دکتر محمد نظری که خود دامپزشک است درباره بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان با دکتر آراسب دباغ مقدم به گفتگو پرداخت.

در این برنامه دکتر نظری با اشاره به نامگذاری سال 2011 به عنوان سال جهانی دامپزشکی از مهمان برنامه خواست درباره انواع بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان به شنوندگان توضیح دهد.

دکتر آراسب دباغ مقدم ، دامپزشک و عضو هیأت علمی دانشگاه هم با اشاره به دلیل نامگذاری سال 2011 به عنوان سال جهانی دامپزشکی، دامپزشکان را در صف مقدم مبارزه و کنترل بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان دانست.

وی افزود : علت نیازمندی مردم به خدمات دامپزشکان در شهرها عمدتاً به نقش نظارت دامپزشک بر بهداشت مواد غذایی مربوط است و حداقل هر کدام از هموطنانمان در سه وعده اصلی غذایی و بدون احتساب میان‌وعده‌ها از خدمات دامپزشکان بهره‌مند می‌شوند.

مشاور عالی حکیم مهر در ادامه با اشاره به نام بیماریهایی نظیر هاری، تب مالت و غیره گفت : برابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، حدود 50 درصد بیماریهای عفونی انسان منشاء حیوانی دارند و 60 درصد بیماریهای نوپدید هم در سالهای اخیر از حیوانات به انسان منتقل شده‎اند.

دکتر دباغ مقدم درباره نگهداری از حیوانات خانگی و خطر انتقال بیماری از آنها به انسان هم گفت : هر فرد که اقدام به نگهداری از حیوان خانگی می‎کند، چه این حیوان اهلی و چه حیوانی غیرمعمول (نظیرسنجاب) باشد باید هر 6 ماه یک بار برای کنترل وضعیت سلامت حیوان به کلینیک دامپزشکی مراجعه نماید.

وی همچنین درباره بیماری توکسوپلاسموزیس و خطر انتقال آن از طریق گربه به بزرگنمایی رسانه‎ها از جمله مطبوعات و صدا و سیما اشاره و تأکید کرد که  بانوان باردار لازم است از نگهداری گربه و از دست زدن مستقیم به گوشت گوسفند در طی دوره بارداری پرهیز نمایند.

در نوبت نیمروزی برنامه‎های رادیوسلامت هم ، دکتر محمد نظری مجری دامپزشک این شبکه میزبان دامپزشکی دیگر بود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شمیرانات در برنامه نیمروزی رادیو سلامت با اشاره به نقش و وظایف دامپزشکان گفت : اگر در گذشته تلقی مردم از حرفه دامپزشکی تنها درمان یک دام بود امروز این تلقی تغییر کرده و نقش دامپزشک به وسعت مزرعه تا سفره غذا گسترده شده است.

دکتر سید علی امامی با اشاره به برخی بیماریهای قابل انتقال از حیوان به انسان نظیر تب مالت و سل، دامپزشکان را حافظان بهداشت عمومی خواند که با به خطر انداختن سلامت خود و حضور در کشتارگاهها و دامداریها و انجام تست سل و بروسلوز و نظارت بهداشتی در کشتارگاه نقش مهمی در ارتقاء بهداشت عمومی ایفا می کنند.

وی در پاسخ به سوال یک شنونده برنامه که پرسیده بود آیا نگهداری کاسکو (طوطی خاکستری) در منزل خطرناک است یا خیر گفت : اگر مراقبت های بهداشتی بخصوص هنگام غذا دادن به این پرنده رعایت شود خطری انسان را تهدید نمی کند و صرفاً باید نسبت به نحوه نگهداری و تمیز نگه داشتن محل نگهداری پرنده اقدام نمود.

دکتر امامی درباره نگهداری حیوانات خانگی و خطر انتقال بیماری از این طریق به انسان هم گفت : هر فردی که اقدام به نگهداری حیوان خانگی می کند باید سه کار را انجام دهد که شامل واکسیناسیون علیه بیماری هاری، واکسیناسیون علیه بیماریهایی که تهدید کننده سلامت حیوان است و درمان ضد انگل علیه عوامل انگلی قابل انتقال به انسان است.

وی در پایان توضیحات کوتاهی هم درباره اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه شبکه دامپزشکی شمیرانات که ریاست آن را بعهده دارد ارائه نمود.

 

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه