کد خبر: ۶۲۰۱۵
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر سید بهمن نقیبی» افزود: تصور بر این بود که می‌توان فاز نهایی این سند ملی را از ابتدای بهمن‌ماه اجرایی کرد، اما شرایط به گونه‌ای پیش رفت که الزام آن امکان‌پذیر نشد ...

حکیم مهر: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: بر اساس سند «برنامه ملی ارتقای کیفیت بهداشتی و تضمین سلامت تخم مرغ» قرار بود که از ابتدای بهمن ماه عرضه تخم مرغ به بازار تنها به صورت بسته بندی شده باشد ولی با توجه به شرایط پیش آمده و افزایش قیمت تخم مرغ این نگرانی پیش آمد که ممکن است بسته بندی هزینه اضافی تحمیل کند. بنابراین الزام اجرایی شدن این سند برداشته شد و حالت تشویقی و ایجابی به خود گرفت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، چندی پیش دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار اعلام کرد که براساس بخشنامه مشترک میان سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت از اول بهمن ماه عرضه تخم مرغ به بازار فقط به صورت بسته بندی خواهد بود. وی همچنین بسته بندی کردن و شناسنامه دار کردن تخم مرغ و جلوگیری از ورود تخم مرغ فله به بازار را راهی برای کنترل قیمت تخم مرغ و جلوگیری از چندنرخی شدن آن دانست.

البته دیری نگذشت که این خبر با واکنشی از سوی جهادکشاورزی مواجه شد و معاون امور دام این وزارتخانه اعلام کرد که عرضه تخم مرغ به صورت بسته بندی هنوز به قطعیت نرسیده و بعید است این موضوع در زمان ذکر شده عملی شود.

در این راستا و در پاسخ به این سوال که آیا بالاخره از ابتدای بهمن ماه عرضه تخم فله ممنوع می شود یا خیر «دکتر سید بهمن نقیبی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور به ایسنا گفت: آن چیزی که به عنوان بسته بندی تخم مرغ عنوان می کنیم در حقیقت یک حلقه ای از زنجیره بزرگی  به نام سند «برنامه ملی ارتقای کیفیت بهداشتی و تضمین سلامت تخم مرغ» است. این سند سال گذشته تدوین و رونمایی شد و بندهای مختلفی نیز دارد. برای مثال در یکی از بندهای این سند ذکر شده که بایستی بر روی تخم مرغ تولید شده تاریخ تولید، تاریخ انقضا و نام شرکت تولید کننده درج شود تا مردم امکان کنترل داشته باشند.

وی ادامه داد: در این سند همچنین ذکر شده که تخم مرغ بایستی در زنجیره سرد توزیع شود. زیرا تخم مرغ یک فرآورده خام دامی است و اگر در محیط نامناسب قرار بگیرد فاسد می شود و از بین می رود.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی اضافه کرد: یکی از اقدامات نهایی در این سند عرضه تخم مرغ به شکل بسته بندی بود. وقتی صحبت از بسته بندی می شود تصور براین است که تخم مرغ ها در بسته های ۶ تایی ۹ تایی یا بیشتر در داخل جعبه های طلقی قرار گرفته اند. اما در این سند انواع بسته بندی در نظر گرفته شده است. یعنی حتی تخم مرغ های شیرینک پک شده در شانه های ۲۰ یا ۳۰ عددی هم بسته بندی محسوب می شوند.

وی تصریح کرد: تصور براین بود که می توان فاز نهایی این سند ملی را از ابتدای بهمن ماه اجرایی کرد. اما شرایط به گونه ای پیش رفت که الزام آن امکانپذیر نشد. شیوع بیماری آنفلوانزا و تاثیر آن بر تولید و نبود زیرساخت در برخی مناطق از جمله دلایل این موضوع بود و از طرفی این نگرانی نیز پیش آمده که شاید با عرضه تخم مرغ به شکل بسته بندی تحمیل قیمت صورت گیرد. بنابراین تصمیم براین شد که با گذر از این شرایط و رسیدن به شرایط عادی فاز انتهایی این زنجیره عملیاتی شود.

نقیبی با بیان اینکه الزام برای عرضه تخم مرغ به صورت بسته بندی لغو شد ولی به شکل ایجابی و تشویقی قابل پیگیری است، گفت: شرکت هایی که تخم مرغ های بسته بندی شده با رعایت قیمت مصوب سازمان حمایت عرضه کنند، مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

وی در پایان گفت: امیدواریم در سال آینده وارد فضایی شویم که عمده تخم مرغ کشور به صورت بسته بندی در خرده فروشی ها و در یخچال به مردم عرضه شود.

 
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
1
7
تصميم كاملا درستي بود يكسري دكان درست كردن بااين ترفند تخم مرغ رو گرونتر بفروشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
1
13
لطفا اول فکر کنید بعد دستورالعمل بفرستید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
1
1
جناب دکتر سازمان دامپزشکی اگر هنری دارد بدون اینکه بر قیمت کالاها افزوده گردد از طریق ایجاد رقابت بین تولید کنندگان و تجار فاکتورهای بهداشتی را ارتقاء دهد وگرنه ارتقا بهداشت محصولات خام دامی از جیب مردم که هنر نیست میدانیم که که شخص جنابعالی این برنامه را طرح ریزی ننمودید چرا که به سیستم مدیریتی شما اشراف داریم روی سخن ما با آن کسانی است که برای ................ از هیچ تلاشی برای ........... مردم فقیر این کشور فروگذار نمیکنند
دامپزشک
|
United States of America
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
0
7
خوب این دلایل ارائه شده که عذر بدتر از گناه هست!چرا که ناشی از عدم اشراف کافی تصمیم گیران از شرایط کشور بوده و با عقب نشینی در مرحله نهایی پس از صرف کلی انرژی توسط ادارات استانی و شهرستانی به معنی تضعیف دامپزشکی و عدم ثبات خواهد بود!!!
متخصص
|
Germany
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
0
3
متاسفانه این سازمان اول بخشنامه و دستورالعمل به استان‌ها می ده بعد کارشناسی و فکر می کنه... این تخم مرغ هست.. رو برنامه دامی و طیور هم همینه... اول پل می سازند بعد کارشناسی می کنن...
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
2
تورو خدا اول بسنجید بعد اعلام کنین یک تعداد بزرگوار تو تهران نشستن پشت میز یه دفه فکر میکنن تو سوئد هستند و یه تصمیم اینچنینی می گیرن بله این کار بسیار خوب است ولی اول باید کلیه جوانب رو دید بصورت پایلوت اجرا کرد نه یه دفه یا علی یه دستورالعمل صادر کرد و آخرش هم اینطور؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
0
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور:
علت لغو الزامی شدن بسته‌بندی تخم‌مرغ، شیوع بیماری آنفلوانزا، نبود زیرساخت در برخی مناطق و نگرانی از تحمیل هزینه اضافی به مصرف‌کننده بوده است.
به این جمله دقت کنید. از معاونت محترم سازمان باید پرسید بیش از 10 سال است که سازمان به دنبال اجرای این کار است و هر بار با سیاستهای شل کن سفت کن اعتبار خود را به حراج گذاشته است. باید از این همکار محترم پرسید قبل از گران شدن سرسام آور تخم مرغ کدامیک از مواردی را که بیان فرمودید نمی دانستید؟ متاسفانه بیشتر طرحها دستورالعملها و آیین نامه های اجرایی که سازمان تدوین می کند از بنیه کارشناسی لازم برخوردار نبوده و در کل سیاستگذاران این سازمان فنی از داشتن یک چشم انداز استراتژِیک محرومند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
1
بهتر نیست الویت بسته بندی رو بزارید روی عرضه گوشت گرم؟ آخه کجای دنیا گوشت بصورت لاشه در قصابی عرضه میشه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
2
ریاست محترم سازمان بایستی در موارد مشابه نیز اول شرایط کلی مانند اقتصاد کلان و زیرساختها رو در نظر بگیرند بعدا اقدام به ارسال بخشنامه و دستور بفرمایند .یک امری که جزئ ترین کارشناسان در دورافتاده ترین شهرستانها از اول میگفتند در این شرایط شدنی نیست واقعا جای تعجب دارد رییس محترم سازمان که بایستی اشرافیت کامل داشته باشندبعد از این مدت به این نتیجه برسند.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
1
1
مشکل در اینجاس که قبل از صدور بخشنامه و دستورالعمل یه نظر خواهی از استانها نمیشه تا به عزیزان سازمان گفته بشه این شدنی نیست. همکاران سازمان هم بهتره یه سری به شهرستانها بزنند و واقعیت رو ببینند و یهویی دستورالعمل صادر نکنند تا ارزش و اعتبار سازمان رو ببرند زیر سوال
همکار دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
2
0
چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی
ما که طرح و بزور وبا این همه منتقد تو این در ودهات ها اجرا کردیم حالا چطور عقب گرد کنیم
خدا
این چه آینده نگری بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
0
2
با سلام
ای کاش دفتر مبارزه هم دست از کد و زیرکدسازی و بازی با gis دست برمیداشت.بخدا قسم دامپزشکی و دارید به بی راهه میبرید.کار دامپزشکی بیرون از ادارست نه تواداره و زیر کد ثبت کردن.اصلا یکی نیست بگه چرا بدون نظر سنجی کار انجام میدید.آخه یه شهرستان با 3 تا نیرو و 100 روستا که هرکدوم 100 تا دامدار دارند چجوری میشه هم واکسن زد و هم انقدر وقت داشته باشی که واسه هرزیر کدی واکسن ثبت کرد.خواهشا یکم به خودتون بیاید. آقای دکتر ماکنعلی چرا جلوی بعضی از این دفاترتون رو نمیگیرید که انقدر مشکل ساز نشن و بار بیهوده و بی نتیجه برای سازمان و کارمندا ایجانکنند.مثلا اکر تو جی آی اس ثبت بشه که 10 تا فلان واکسن برای آقای فلانی فرزند فلانی در یک روستا زده شده با قبل از این چه توفیری داده ک چه نکته مثبتی برای مبارزه با بیماری داره.اون از جی ای اس طیور و واکسن طیور بومیش اینم از جی ای اس دام که فقط باید تلفن دستت بگیری و طلب کد پستی کنی.بسه دیگه از این بازیهای بچه گانه دست بکشید.
نظر شما
ادامه