کد خبر: ۶۲۰۳

حکیم مهر - یک دامپزشک شاغل در سازمان دامپزشکی با اشاره به چندصد برابر شدن مسافرت‌ها در سطح جهان در طی سالیان اخیر، این موضوع را یکی از دلایل مهم افزایش زئونوزها عنوان کرد.

دکتر بهمن مرحمتی که به مناسبت 13 تیر - روز بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان - در برنامه زنده "به خانه برمی‌گردیم" شبکه پنج سیما (تهران) حضور یافته بود با اشاره به اهمیت زئونوزها گفت : از میان 1709 عامل ایجاد بیماری در انسان، حدود 50 درصد به بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان اختصاص دارد.

معاون مبارزه با بیماریهای مشترک دفتر بررسی،مبارزه و مراقبت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی، تب دنگی و نظایر آن را از جمله بیماریهایی دانست که باید مراقبت نمود تا به کشورمان سرایت نکند و شیوع نیابد.

وی با ارائه توضیحاتی درباره شهرنشینی و تراکم در جمعیت انسانی و دامی به مثلت میزبان، عامل بیماری و محیط اشاره کرد و گفت : یکی از دلایل شیوع بیماریهای نوپدید تغییراتی است که در اکوسیستم صورت گرفته است.

گفتنی است اجرای این برنامه را دکتر محمد نظری که خود دامپزشک است بعهده داشت و این در حالی بود که از صبح 13 تیر در رادیو سلامت میزبان دامپزشکان دیگری درباره موضوع بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان بود.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه