کد خبر: ۶۲۰۵۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

فرماندار خرمشهر گفت: راهکار اساسی برای خروج سگ های ولگرد از شهر بزودی تعیین می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صدا و سیما، پیگیری حمله سگ های ولگرد به دختر بچه خرمشهری، نخستین موضوع جلسه بررسی معضل سگ های ولگرد بود.

امروز در این نشست شهردار با اشاره به آخرین اتفاقی که در خرمشهر رقم خورد گفت: برای رسیدگی به این مشکل کارگروهی تشکیل شده است.

اعضای کارگروه فرماندار بعنوان رییس کارگروه، شهرداری ها هم بعنوان دبیر کارگروه و در این مجموعه نماینده دادستان، نیروی انتظامی و بهداشت و دامپزشکی هم عضو کارگروه هستند.

علوی البته به مصوبه شورای سلامت که در سال های پیش تصویب شده بود اما عملی نشد هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه آن مصوبه اجرایی نشد و اگر شرکت های نفت و گاز اروندان و اداره بندر کنار ما بودند امروز شاهد این مشکلات نبودیم.

وی با بیان اینکه عملیات اتلاف علیه ۲ هزار و چهارصد قلاده سگ انجام شده افزود: در حال حاضر بیش از ۵ هزار قلاده سگ در شهر وجود دارد.

شهردار خرمشهر در خصوص طرح سازمان منطقه آزاد که مدتها پیش اعلام شده بود هم گفت: قرار بود منطقه آزاد اروند زمینی در خارج از شهر در اختیار شهرداری خرمشهر قرار دهد که در حال حاضر به دلیل نبود مدیرعامل این سازمان، این طرح اجرایی نشد.

رییس مرکز بهداشت خرمشهر خواستار حضور دامپزشکی در جلسات شد.

«دکتر ضیاء عبیداوی» افزود: یکی از نیازها در هنگام زنده گیری سگ های ولگرد حضور یک دامپزشک است.

«جاوید» رییس اداره محیط زیست خرمشهر هم خاطر نشان کرد: محیط زیست اول برای انسان ها است و درست است که حیوانات حق حیات دارند اما سگ های ولگرد بر اکوسیستم شهرها تاثیرات منفی دارد.

جاوید خواستار شروع طرح زنده گیری یا اتلاف از مرکز شهر شد و گفت این حرکت باعث می شود دیگر سگ های ولگرد به خارج از شهر هدایت شوند.

فرماندار ویژه خرمشهر در جمع بندی این جلسه گفت: جای تاسف دارد که در طی این سال ها مصوبات عملی انجام نشده است.

حیدری افزود: با وجود شرایط جغرافیایی خرمشهر این پدیده زشت وجود دارد و در حال افزایش است.

وی دلایل افزایش جمعیت سگ ها را زاد و ولد های زیاد در طول یک سال دانست و گفت: هدف ما نابودی جمعیت سگ ها نیست و با این کار باعث جایگزین شدن جمعیت گرگ ها در جامعه می شود.

فرماندار  ویژه خرمشهر  یادآور شد: یکی از راه ها این طرح اتلاف است و دیگر عوامل کنترل جمعیت این سگ ها است.

فرماندار ویژه خرمشهر طرح ناامن کردن محیط زندگی سگ ها در مرکز شهر و هدایت کردن آنها به خارج از شهر را از بهترین راهکارهای سریع دانست.

وی همچنین، پاکسازی محیط از زباله و نخاله ها را یکی از راهکارهای حذف سگ ها دانست و خواستار نظافت شهر شد.

حیدری گفت: از امروز تا ۴۵ روز دیگر تصمیم نهایی گرفته خواهد شد که زنده گیری سگ ها یا به بخش خصوصی واگذار شود و یا به شهرداری ها.

 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
0
0
پولوشو کی بده
کیوان فرح بخش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
0
0
به عنوان حمایت از حیوانات اولا مگر مرغ و گاو و گوسفند که انسانها می خورند و مقداری از آن را به سگها می دهند حیوان نیستند منظور عده ای از حمایت از حیوانات حمایت از سگها می باشد و نه حیوانات.
آیا می دانید تعداد زیاد سگ ولگرد یا بی پناه باعث به خطر افتادن نسل پلنگ ایرانی شده است به دو دلیل اینکه در مواجهه با سگاه اگر سگ را بکشد و شکار کند به احتمال زیاد ویروسی می گیرد که در بدن سگ سانان زیاد است و برای سگها ضرری ندارد ولی گربه سانان و پلنگ را دچار بیماری عفونی مغزی کرده و پلنگ در یک شکل دایره وار به دور خود می چرخد تا می میرد.
نمونه ها از این نوع ویدئو در فضای مجازی موجود می باشد.
اگر هم تعدادسگها زیاد باشد و گله ای باشند که پلنگ را در اطراف شهر ها شکار می کنند.و در هر دو حال تکرار می کنم تعداد زیاد و غیر معمول سگ ولگرد که شما در این ده ساله مسوول آن می باشید زندگی پلنگ ایرانی را در ایران به خطر انداخته است.
کجا قبلا این تعداد سگ ولگرد در اطراف شهر وجود داشت الان جلوی هر رستوران بین راهی ده تا سگ پرسه می زنند که با اتکا به آمار که می توانید سرچ کنیند hydatid cyst از 5 تا 49% سگهای ولگرد ایران در استانهای مختلف دارای کرم این انگل در رودهای خود می باشند به این دلیل که بعد از قربانی کردن گوسفند جگر سفید و یا شش را که نمی خورند جلوی سگ می اندازند که دارای کیست بوده و پس از خورده شدن توسط سگ سانان به تعدادچندین هزار کرم در روده سگ ایجاد می شود که به مدت یک سال هر روز چندین هزار تخم انگل بیرون می ریزد که به بدن و موهایش هم می چسبد و قلاب دار می باشند این تخم ها و اگر توسط میزبان اتفاقی که انسان می باشد خورده شود باعث رشد کیست در کبد و شش وکلیه و قلب و در نوجوانان و کودکان در مغز و سیستم اعصاب مرکزی می شود که پس از 5 یا 10 یا 15 یا 20 یا 25 سال بعد به حداکثر رشد می رسد که باعث مرگ و یا از کارافتادگی می شود و در کل یک در صد از کل جراحی های پیوند اعضا مربوط به این موضوع می باشد.
به دلیل اینکه فاصله بین آلودگی و ظهور علایم بیماری چندین سال می باشد اکثر افراد متوجه علت موضوع و گرفتاری خود نمی شوند و مثلا می گویند من دو سال است سگ دارم و هیچ مشکلی هم ندارم.
از طرف دیگر در آمریکا این انگل ریشه کن شده و در چرخه گوسفند و سگ یا گرگهایشان وجود ندارد و در اروپا هم در کشورهای شمال اروپا وجود ندارد به دلیل اینکه کشتار حیوانات صنعتی می باشد و ضایعات offals به خورد سگ داده نمی شود آنهم بصورت خام.
از شما انتظار دارم که برنامه آموزشی ترتیب داده و به مانند اروپا که هر فردی که سگ می برد بیرون از خانه باید کیسه در جیبش داشته باشد و فضولات سگ را جمع آوری کرده و در سطل آشغال بیاندازد.و اجازه ندهد سگش به در و دیوار مغازه ها ادرار کن و قفل مغازه ها را آلوده نماید.
همچنین سالی چهار بار در مناطق اندمیک مخصوصا به سگهای بی پناه یا ولگرد باید قرص پرازیکوانتل بدهند بخورد اگر به سگی غذا می دهیم وظیفه داریم که برای حفظ سلامتی خود و بچه ها و عابرین و دیگر مردم قرص ضد کرم هم بدهیم که به راحتی بدون نسخه در داروخانه های معمولی سر کوچه و خیابان و دامپزشکی ها موجود می باشدpraziquantel chewable چون برای انسان هم کاربرد دارد.
خلاصه اینکه deworm کردن سگ سانانی که به ادامه زندگیشان کمک می کنیم وظیفه ماست و یا حداقل آگاه کردن مردم که زیاد به سگ ولگرد که معلوم نیست چه غذایی می خورد نزدیک نشود و مخصوصا بچه ها که به دلیل سیستم ایمنی ضعیف در خطر بزرگی قرار دارند زیاد نزدیک سگ ولگرد نشوند.
سگ بی پناه یا سگ ولگرد که شما در انگلیس می بینید که دامپزشک می روند و مداوم deworm می شوند از زمین تا آسمان فرق دارد لطفا اشتباه نگیرید موضوع ضدیت با سگ نیست موضوع زیاد شدن تصاعدی تعدادسگهای ولگرد در ده سال گذشته می باشد که مسولیت ساخت وآگاهی مردم به ندادن غذای خام و دل جگر و شش گوسفند و گاو و شتر به سگ به هیچ عنوان و در صورت اجبار باید در آب جوش پخته شود و سپس داده شود.
جگرهای حاوی کسیت که کیستهای سفید کپک مانندی دارند باید به بینندگان نشان داده شوند که نه خودشان بخورند و نه بدتر به سگ ندهند چون برای انسان خطر کمی دارد اگر بخورد ولی اگر سگ بخورد مدفوعش هزار برابر کشنده می شود برای انسان و دیگر حیوانات اطرافمان چون فقط در روده سگ رشد می کنند این نوع کرمها .
با تشکر
نظر شما
ادامه