کد خبر: ۶۲۰۵۲

رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور ایران گفت: حذف ارز ترجیحی محاسن متعددی دارد. برای مثال ارز کمتری از کشور خارج می‌شود، نوسانات قیمتی محصولات پروتئینی کاهش می‌یابد و محصولات تولیدی ایران رقابت‌پذیر می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از گسترش نیوز، اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی از همان ابتدا مخالفت‌های بسیاری را برانگیخت. رانت‌آفرینی گسترده و ناکارآمدی را دو نقطه‌ضعف بزرگ این سیاست می‌دانند. واردات کالاهای اساسی، مشمول ارز مرجع شد تا بنا به ادعای دولتمردان؛ از دهک‌های آسیب‌پذیر در برابر نوسانات ارزی و گرانی‌های متعاقب آن، حمایت شود اما در عمل نه گرانی افسارگسیخته مهار شد و نه حجم اخبار مربوط به رانت‌خواری‌های ناشی از اختصاص این ارز ، کاهش یافت. نمایندگان مجلس به محض ارائه لایحه بودجه توسط دولت به انتقاد از ادامه این سیاست شدند. آنها ارز ۴۲۰۰ را حذف و ارز ۱۷۵۰۰ تومانی را جایگزین کرده‌اند.

در این میان کم و کیف اختصاص ارز به واردات نهاده‌های دامی انتقادات بسیار زیادی را برانگیخت. پرورش‌دهندگان معتقد هستند که در خوش‌بینانه‌ترین حالت فقط ۳۰ درصد نهاده دولتی به دست آنها می‌رسد و قیمت هر شانه تخم‌مرغ با یارانه ماهانه یک ایرانی برابری می‌کند. حذف یارانه مربوط به نهاده‌های دامی چه تاثیری بر بازار محصولات پروتئینی به‌جا خواهد گذاشت؟ برای بررسی این موضوع با رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

توان رقابتی محصولات افزایش می یابد

مجید موافق قدیری گفت: «حذف ارز ترجیحی محاسن متعددی دارد. برای مثال ارز کمتری از کشور خارج می‌شود، نوسانات قیمتی محصولات پروتئینی کاهش می‌یابد، بر رقابت پذیری محصولات تولیدی ما افزوده  می‌شود. اختصاص یارانه باعث شده است نتوان به این سوال پاسخ داد که آیا تولیدکننده ایرانی می‌تواند در بازار های هدف صادراتی ایران همچون روسیه با تولیدکنندگان ترکیه یا برزیل رقابت کند؟ دولت هم آنقدر درگیر مسایل حاشیه ای است که نمی‌تواند سیاست درستی اتخاذ کند. دولت یارانه می‌دهد، مرزها را می‌بندد و جلوی صادرات را می‌گیرد. در این شرایط انتظار دارد تولیدکننده بدون کشتی گرفتن با رقبای خارجی اش محصول خود را صادرات‌محور کند».

هیچ نرخی تعیین نشود

باید توجه داشت که یارانه ارزی مربوط به کالاهای اساسی به طور کامل حذف نشده است چون طبق مصوبه مجلسی‌ها، واردات کالاهای اساسی مشمول حمایت دولت همچنان با قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان ادامه خواهد داشت. رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران این موضوع را مصداق از چاله به چاه افتادن دانست و گفت: «مجلس بار دیگر نرخ‌گذاری کرده است. به اعتقاد ما نباید هیچ نرخی تعیین شود. نباید فکر کرد تبدیل نرخ‌، به مشکل بازار محصولات پروتینی پایان می‌دهد. نرخ ارز یکی از مهمترین فاکتورهای تعیین قیمت است و نباید آدرس اشتباه به بازار داد. قیمت‌گذاری هر نهاده ای همچون ارز خود به خود باعث ایجاد بازار ثانویه و غیررسمی می‌شود. عوامل متعددی روی بازار محصولات پروتئینی تاثیر می‌گذارد. نرخ ارز یکی از عوامل تعیین‌کننده است. بدون شک قیمت‌گذاری و دخالت دولت در تجارت نهاده‌های دامی و البته تحریم‌ها هم موثر هستند. در حوزه نهاده های دامی بیش از ۸۰ درصد به واردات وابستگی داریم و تحریم‌های بانکی، قیمت تمام‌شده نهاده های دامی و البته محصولات پروتئینی را به شدت و به طور مستقیم بالا می‌برد. سیاست‌های پولی و بانکی بانک مرکزی و نرخ سود بانکی و بسیاری عوامل دیگر هم در این قصه موثر هستند. کرونا هم یکی از این عوامل بود. دولت امسال خوش شانس بود و کرونا به فریادش رسید. چون کرونا و تعطیلی مجالس، همایش ها، رویدادها و نمایشگاه‌ها باعث شد که محصولات پروتئینی به طور میانگین ۱۱ درصد کاهش پیدا کند. امسال تنش در بازار محصولات پروتئینی زیاد بود و کرونا اجازه نداد که تنش بیش‌از اندازه خودنمایی کند».

وی درباره دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی در چند ماه اخیر گفت: «در چند ماه گذشته، قیمت نهاده‌های دامی در بازارهای جهانی روند صعودی داشته است. مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت آن است که چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نهاده‌های دامی، حجم تولید محصولات پروتئینی خود به‌ویژه گوشت خود را افزایش داده است. بنابراین حجم تولید کالاهایی مثل ذرت، سویا به نسبت ثابت بوده اما تقاضا افزایش یافته است».

 

نظر شما
ادامه