کد خبر: ۶۲۱۰

حکیم مهر - با اقدامات خوبی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه بیماری های مشترک بین انسان و حیوان انجام داده این بیماری در کشور تحت کنترل است.

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر،‌ ضمن بیان این مطلب اظهار داشت:‌ بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات، در بیشتر مواقع منشاء دامی دارند و در مناطق مختلف نیز بیماری‌های مشترک متفاوتی شایع است.

دکتر محمود نبوی با اشاره به این که مهمترین بیماری مشترک بین انسان و حیوان در کشور، تب مالت است،‌ افزود: تب مالت‌ از طریق لبنیات و یا کشتار دام‌های آلوده منتقل می‌شود که با  واکسیناسیون وسیع دام‌های صنعتی و ایجاد کارخانه‌های شیر پاستوریزه به میزان قابل توجهی از شیوع این بیماری در کشور جلوگیری شده است.

تب مالت، مهم ترین بیماری مشترک بین انسان و حیوان در کشور است

وی گفت: یکی دیگر از بیماری‌های مشترک در کشور، بیماری هاری است که سالیانه حدود 130 هزار حیوان گزیده داریم که عمدتاً توسط سگ، گربه و حیوانات وحشی گزیده می‌شوند و اگر در این زمینه پیشگیری و درمان صورت نگیرد سالانه 2 تا 3 هزار مورد از این بیماری را خواهیم داشت.

دکتر نبوی در خصوص اقداماتی که وزارت بهداشت برای پیشگیری از این بیماری انجام داده است، گفت:  حدود 650 مرکز درمان هاری به صورت شبانه‌روزی خدمات تزریق واکسن، پانسمان و در مواقع لزوم  جراحی ب را به بیماران ارائه می دهند.

وی افزود: مهمترین برنامه‌ای که اخیراً با کمک دامپزشکی در پیش گرفته ایم جمع آوری و محدودکردن حیوانات ولگرد است که این برنامه به صورت پایلوت در استان‌های خراسان رضوی شروع شده است دکتر نبوی در تشریح این برنامه گفت:‌که در این روش سگ‌های ولگرد زنده‌گیری می‌شود و توسط دامپزشک معاینه می شود که اگر سگ از نژاد اصیل و سالمی باشد واکسن و قلاده می‌زنند و به عنوان سگ گله و یا خانه‌گی به فروش می رسد و اگر سگ بیمار باشد با دادن گاز، سگ را از بین می‌برند.

به گفته دکتر نبوی، به دلیل وسعت کشور کار محدود کردن سگ‌ها کار بسیار مشکلی است که با نیروی‌های اندک دامپزشکی و مرزهای زمینی متعدد ریشه‌کنی این بیماری را در کشور با مشکلاتی مواجه کرده است.

وی در خصوص بیماری تب کریمه کنگو نیز گفت:‌ سالیانه در کشور حدود 250 تا 300 نفر به این بیماری مبتلا شده و این بیماری بسیار مهم بوده که بدون درمان 50 درصد و با درمان 15 درصد مرگ و میر را در پی دارد.

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت افزود: درخصوص پیشگیری و محدود کردن بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان کارهای خوبی صورت گرفته که اگر این اقدامات صورت نمی‌گرفت شاهد شیوع سراسری این بیماری‌ها در کشور بودیم.

وی تصریح کرد:‌ در حال حاضر بیماری‌های تب مالت، هاری، تب کریمه کنگو، سالک، تب شالیزار و بیماری شیستوزومیازیس که نهایتاً منجر به خونریزی مثانه می‌شود، در کشور تحت کنترل است.

 

نظر شما
ادامه