کد خبر: ۶۲۱۱۲
تعداد نظرات: ۴۳ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با دامپزشک دانشمند و رئیس دانشگاه یاسوج:
«دکتر احمد عریان» می‌افزاید: اینجانب بعد از دکترای عمومی، در رشته طب بازساختی و مهندسی بافت دانشکده پزشکی دانشگاه بریستول انگلستان تحصیل کردم ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «دامپزشکی علم بسیار گسترده‌ای است که قطعا زیربنای پزشکی محسوب می‌شود؛ اگر زندگی‌نامه و نوشته‌های افرادی مثل پاستور را مطالعه کنید، می‌بینید که بیشتر کارهای آنها حول و حوش دامپزشکی بوده ولی از آثار آنها در پزشکی هم استفاده شده است»؛ این را رئیس دانشگاه یاسوج که یکی از دامپزشکان حاضر در لیست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان است، به حکیم مهر می‌گوید.

 «دکتر احمد عریان» ضمن اظهار تاسف از عدم شناخت کافی افراد از فلسفهی رشته و جایگاه دامپزشکی در کشور، در خصوص الحاق آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت می‌گوید: «جدا شدن آموزش علوم پزشکی از سایر علوم یک اشتباه بود. به برگشت آموزش علوم پزشکی به جایگاه قبلی خود در وزارت علوم اعتقاد دارم اما اگر دامپزشکی به وزارت بهداشت هم برود، قطعا دست دوم خواهد بود و به این شکل نیست که همه چیز به شکل گل و بلبل فراهم باشد، اما به این دلیل که دامپزشکی و پزشکی همدیگر را بهتر می‌فهمند و نیاز هم را بهتر درک می‌کنند، وضعیت دامپزشکی در علوم پزشکی با وجود دست دوم بودن، بهتر از جایگاهی است که فعلا دارد.»

وی معتقد است که اگر به جای نگاه کردن به نفت و گاز و معدن و پتروشیمی، به مغزهای متفکرین و خلاقیت‌های آنها توجه می‌کردیم، شاید می‌توانستیم ثروتمندتر شویم و سفره مردم رنگین‌تر شود.

از نظر او در حوزه پژوهش دامپزشکی، با تجهیزات قرن گذشته نمی‌شود کار نو خلق کرد. بسیار پیش آمده که پژوهشی به مراجع بین‌المللی فرستاده می‌شود و می‌گویند مثلا میکروسکوپ الکترونی مورد استفاده شما دیگر از رده خارج شده است، لذا دستگاه‌های ما عموماً های‌تک و بهروز نیست و با امکانات روز دنیا فاصله دارد.

حکیم مهر: آقای دکتر، لطفا کمی از گذشته برایمان بگویید.

در سال ۵۳ از دبیرستان امیرکبیر داراب استان فارس دیپلم گرفتم و در همان سال در کنکور سراسری شرکت کردم. آن زمان تعداد خیلی کمی از داوطلبان قبول می‌شدند و تعداد قبولی کل دانشگاه‌ها زیر ۱۰ هزار نفر در سال بود. سال‌های ۵۳ و ۵۴ هم فرآیند پذیرش به این شکل بود که دانشگاه‌های مختلف به شکل جداگانه و در صورت کسب امتیاز لازم، قبولی فرد را اعلام می‌کردند. من آن سال در پزشکی مشهد، دندانپزشکی دانشگاه ملی که بعدها به دانشگاه شهید بهشتی تبدیل شد و دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز قبول شدم.

حکیم مهر: چرا از بین این رشته‌ها دامپزشکی را انتخاب کردید؟

به خاطر محدودیت‌هایی که داشتم و ۲ دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه مشهد اعلام کرده بودند که خوابگاه ندارند و خودمان باید مشکل مسکن را حل می‌کردیم. وضع مالی ما هم طوری بود که اجازه این کار را نمی‌داد و نهایتا به رشته دامپزشکی دانشگاه شیراز که نزدیک شهر ما هم بود، رفتم. البته از آنجا که رتبه خیلی خوبی در دانشگاه ملی آورده بودم، این دانشگاه تا یک سال بعد هم به من نامه می‌زد و مرا به استفاده از سهمیه و ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی دعوت می‌کرد.

بنابراین شروع تحصیل من در رشته دامپزشکی، عملا از روی علاقه و شناخت قوی از پیش نبود. اما در کوران ادامه تحصیل به خصوص در دوره‌های تخصصی متوجه شدم که خدا به من کمک کرده که مسیر تحصیل را خیلی بهتر از آن چیزی که در دندانپزشکی و... انتظارم را می‌کشید، انتخاب کردم. چون رشته دامپزشکی یک رشته جامع و بسیار فراتر از دندانپزشکی است و اصلا با آن قابل قیاس نیست. از نظر جامعیت و گستردگی با رشته پزشکی هم قابل مقایسه نیست و از نظر شکلی هم شاید فقط با حوزه طب اطفال قابل قیاس باشد. اگر بخواهیم از نظر فیزیولوژیک و آناتومیک به موضوع نگاه کنیم، پزشکی با انسان که یک موجود است، سروکار دارد اما دامپزشکان با ده‌ها موجود اهلی و وحشی که به بیماریهای مختلف مستعدند و درمانهای گوناگونتر هم نیاز دارند، روبرو هستند.

حکیم مهر: حالا که بحث به مقایسه کشید، جایگاه دامپزشکی در مقایسه با پزشکی کجاست؟

خیلی‌ها دامپزشکی را از نظر درمان و طب حیوانات می‌شناسند و تنها در صورتی که یک بیماری خاص شیوع پیدا کند، یادشان می‌افتد که دامپزشکی جایگاهی دارد که حائز اهمیت است. در صورتی که دامپزشکی را باید از جهات دیگری بیشتر مورد توجه قرار داد. دنیا در زمینه‌های دیگری به دامپزشکی اهمیت می‌دهد؛ مثلا خیلی ساده بگویم که ما الان در حرفه پزشکی به طور خیلی معمول عمل پیوند کلیه، کبد، قلب و حتی بخشی از مغز را انجام می‌دهیم. اما آیا می‌شود این کارها را بدون اینکه دامپزشکان ده‌ها سال بر روی حیوانات کار کنند و به نتیجه برسند، انجام داد؟ اهمیت دامپزشکی در پری‌کلینیکال طب انسانی بودن هم هست که متاسفانه این قسمت تا کنون مورد غفلت قرار گرفته است.

نکته دیگری که مورد غفلت قرار می‌گیرد، اهمیت دامپزشکی در داروسازی است. ساده‌ترین دارو مثل آسپیرین را اگر سال‌ها دامپزشکان روی دام‌های مختلف تست و تایید نمی کردند، آیا جرأت می‌کردیم که امروز آن را در طب انسانی مصرف کنیم؟ در مورد همین بیماری کرونا، مگر می‌شود مستقیم واکسن را روی انسان تست کرد؟ مطالعه کنید تا به نقش دامپزشکان در شرکت‌های بزرگ دنیا در مطالعات حیوانی تولید واکسن کرونا بیشتر پی ببرید. تا در حیوانات مختلف جواب نگیریم و امنیت آن تایید نشود که نمی‌توان واکسن را به انسان تسری داد.

رشته خود من در دوران تخصص «طب بازساختی و مهندسی بافت» است که تمرکز اصلی آن روی ساخت ایمپلنت‌ از قسمت‌های از دست رفته بدن مثل استخوان، زردپی، رباط و پوست است. در نظر بگیرید مثلا یک ایمپلنت مانند ۱۰ سانتی‌متر از استخوان ساخته شود و در محل جای‌گذاری شود که کار پیوندهای اتوگرافت، آلوگرافت و زنوگرافت را انجام دهد و به تدریج زیست تخریب‌پذیر باشد، ایمونوژن نباشد، ایجاد مسمومیت و آلرژی نکند و بعد به تدریج از طریق زیست تخریب‌پذیری از بین برود و استخوان معمولی جای آن را بگیرد. این یک کار بزرگ است که در همین ۳۰ سال اخیر از تلاش دامپزشکی و ذکاوت آنها حاصل شده است. یک پزشک بدون وجود این تجربیات نمی‌تواند به شکل مستقیم این کارها را روی انسان انجام دهد.

بنابراین واقعیت این است که دامپزشکی علم بسیار گسترده‌ای است که قطعا زیربنای پزشکی است. اگر زندگی‌نامه و نوشته‌های افرادی مثل پاستور را مطالعه کنید، می‌بینید که بیشتر کارهای آنها حول و حوش دامپزشکی بوده ولی از آثار آنها در  پزشکی هم استفاده شده است. این مهم در مورد خیلی از پزشکان قدیمی‌تر هم صدق می‌کند. پاستور حدود ۱۴۰ سال قبل می‌زیسته است. اما  پیکره کار خیلی از پزشکان بزرگ گذشته، در زمینه دامپزشکی بوده که بعد در حیطه پزشکی هم از آن استفاده شده است. مثلا در مورد ساخت آنتی‌بیوتیک یا درمان بیماری سل، یا ساخته شدن واکسن ضد آبله و... بیشتر اینها قبلا روی حیوانات آزمایش شده تا در انسان هم قابل انجام شده است. لذا متاسفانه ما در ایران از اهمیت و جایگاه دامپزشکی غافل هستیم.

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، شما تخصص خود را در انگلستان گرفته‌اید. فضای تحصیل در آنجا چگونه بود؟

بله. اینجانب بعد از دکترای عمومی، در رشته طب بازساختی و مهندسی بافت دانشکده پزشکی دانشگاه بریستول انگلستان تحصیل کردم. آنجا افرادی که قصد تحصیل در رشته دامپزشکی عمومی داشتند، باید دارای چهار A level  بودند یعنی معدل آنها بالای ۱۸ و نیم بود. داوطلبان در رشته پزشکی با دو A level  یعنی با معدل ۱۴ هم امکان ورود به رشته پزشکی داشتند. من در دانشکده پزشکی کارهای پروژه خود را انجام می‌دادم و به دانشجویان پزشکی تدریس می‌کردم. گاهی که از دانشجویان باسواد و نخبه پزشکی سؤال می‌کردم که چرا به رشته دامپزشکی نرفتید؟ با تاسف می‌گفتند خیلی تلاش کردیم، اما ‌نشد. وقتی این سوال را از دانشجویان متوسط پزشکی می‌پرسیدم، می‌گفتند برای ما قبول شدن در رشته دامپزشکی حتی قابل‌تصور هم نبود. یعنی واقعا دامپزشکی یک جایگاه و احترام خاصی داشت. البته از نظر ثروت و مکنت و... هم معمولا دامپزشکان جوان، اگر به دلار حساب کنیم، میلیونر بودند و درآمد خیلی خوبی در همان عنفوان جوانی داشتند، کما اینکه یکی از پردرآمدترین رشته‌ها در اروپا و آمریکا رشته دامپزشکی است. معمولا پاتولوژیست‌ها، متخصصین تولید مثل، جراح‌ها، داخلی‌ها و به خصوص داخلی دام‌های کوچک وضع مالی بسیار خوبی داشتند.

حکیم مهر: آیا موافق الحاق آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت هستید؟

همان‌طور که قبلا عرض کردم، جدا شدن آموزش علوم پزشکی از سایر علوم یک اشتباه بود. به برگشت آموزش علوم پزشکی به جایگاه قبلی خود در وزارت علوم اعتقاد دارم. متاسفانه به خاطر عدم شناخت کافی از فلسفه رشته و جایگاه دامپزشکی در کشور، اگر دامپزشکی به وزارت بهداشت هم منتقل شود، قطعا دست دوم خواهد بود و به این شکل نیست که همه چیز به شکل گل و بلبل فراهم باشد. اما حداقل این است که وقتی مثلا اصطلاح سانتریفیوژ یا لیوفیلایزر یا فلان دستگاه آنالایزر به کار برده می شود، زبان مشترک بیشتری با علوم پزشکی احساس می شود و همدیگر را بهتر می‌فهمند. بالاخره هماتولوژی، کلینیکال پاتولوژی، هیستولوژی، آسیب‌شناسی، فارماکولوژی، جراحی و... در دامپزشکی و پزشکی اختلاف چندانی ندارند. ممکن است جزییات‌ آنها کمی فرق کند اما همدیگر را خیلی خوب می‌فهمند.

حکیم مهر: پس بالاخره این انتقال به نفع دامپزشکی است یا به ضرر آن؟

قطعا به این دلیل که دامپزشکی و پزشکی همدیگر را بهتر می‌فهمند و نیاز هم را بهتر درک می‌کنند، وضعیت دامپزشکی در علوم پزشکی با وجود دست دوم بودن، بهتر از جایگاهی است که فعلا دارد.

حکیم مهر: آقای دکتر، حضرتعالی در لیست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفته‌اید. این افتخار چگونه به دست آمد؟

من پیش از این هم بارها به‌عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه، پژوهشگر برتر وزارت علوم، استاد نمونه کشوری و به‌عنوان برنده جایزه جوان خوارزمی انتخاب شده‌ام و قریب به ۴۰۰ مقاله در گوگل‌اسکولار و 208 مقاله در پاب‌مد که یکی از پایگاه‌های علم‌سنجی معتبر است و هر مقاله‌ای را نمایه نمی‌کند، دارم. در اسکوپوس هم فکر می‌کنم ۲۷۸ مقاله من نمایه شده است. مقالات اینجانب در گوگل‌اسکولار قریب به ۸ هزار و در اسکوپوس قریب به ۵ هزار ارجاع گرفته است. اچ-ایندکس اینجانب در گوگل‌اسکولار معدل 45 و در اسکوپوس برابر 37 است. این مهم به معنای نگاه بین‌المللی به کارهای علمی یک فرد است. دلیل افزایش ارجاع به مقالات، فاخر بودن خود مقاله و فاخر بودن ژورنالی است که محقق آن را انتخاب می‌کند. من همواره سعی کرده‌ام در انتخاب ژورنال‌ها خیلی ایده‌آل‌گرا باشم. بیشتر تلاش من این بوده که کیفیت‌گرا باشم تا کمیت‌گرا، یعنی به جای تعداد تلاش کردم که کارهایم در سطحی باشد که بتواند در جاهای خوبی مورد توجه قرار گیرند و آنها را بپذیرند.

حکیم مهر: به‌عنوان یک پژوهشگر، مهمترین مشکلات پژوهش دامپزشکی در ایران چیست؟

یکی از مشکلات این حوزه، درک فانتزی مسئولین از مقوله پژوهش است که صرفا خاص دامپزشکی هم نیست. ما اگر به جای نگاه کردن به نفت و گاز و معدن و پتروشیمی، به مغز متفکرین و خلاقیت‌های آنها توجه می‌کردیم، شاید می‌توانستیم بدون نفت و گاز و پتروشیمی و... ثروتمندتر شویم و سفره مردم رنگین‌تر شود؛ همین‌طور که بعضی از کشورهای فاقد این ثروت‌های طبیعی، این کار را کرده‌اند. ما دراین زمینه الگوهایی داریم که بعضی‌هایشان مثل ژاپن حتی اهل دین و ایمان هم نیستند. پس عدم فهم و درک ما از مقوله پژوهش یکی از مشکلات است. ما بیشتر به ظاهر نگاه می‌کنیم که نشان دهیم پژوهش می‌کنیم.

۴۲ سال از انقلاب می‌گذرد؛ قرار بوده مبلغی که در بودجه به پژوهش اختصاص داده می‌شود، به ۳ و حتی ۴ درصد درآمد ناخالص ملی برسد اما واقعیت این است که هیچ وقت از ۸ دهم درصد عبور نکرده است. این عدد در کشور ژاپن ۴ درصد و در کره نزدیک به ۴ درصد است. ۴ درصد آنها کجا و ۴ درصد ما کجا. من این را هم با اطمینان می‌گویم که کمتر از 15 درصد همین هشت‌دهم درصد هم به دانشگاه‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت نمی‌رسد. این قدر مراکز مختلف شبه‌پژوهشی گوناگون در سازمان‌ها و نهادهایی که اصلا پژوهشگر ندارند خلق کرده‌ایم که این بودجه‌ها اکثرا در آن مسیر هزینه می‌شود و اعتبار موثری به پژوهش واقعی در وزارت‌های علوم و بهداشت و درمان نمی‌رسد.

مساله دیگر تجهیزات ماست. با تجهیزات قرن گذشته که نمی‌شود کار نو خلق کرد. بسیار پیش آمده که پژوهشی را به مراجع بین‌المللی می‌فرستیم و می‌گویند مثلا میکروسکوپ الکترونی و یا ان.‌ام.آر مورد استفاده شما دیگر از رده خارج شده است. لذا دستگاه‌های ما های‌تک و به‌روز نیست و با تکنولوژی روز دنیا فاصله دارد؛ به عبارتی آن طور که باید نتوانستیم تجهیزات خود را به‌روز که چه عرض کنم، حتی به ۲۰ سال قبل برسانیم.

سومین مشکل در حوزه دامپزشکی، این است که بیش از ۴۰۰ بیماری مشترک بین انسان و دام هست که از این تعداد، بیش از ۲۰۰ بیماری واقعا خطرناک و بعضا کشنده هستند و به این موضوع توجه نمی‌شود. بعضی وقت‌ها ریشه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بایستی در دامپزشکی چاره‌جویی شود و باید آن‌را در آن‌جا حل کرد. اما می‌بینیم که مسئولیت این بیماری‌ها به‌جای دامپزشکی به حوزه پزشکی سپرده می‌شود. بنابراین فهم از دامپزشکی در میان بعضی از تصمیم‌سازان و بعضی از تصمیم‌گیران ناچیز است، چرا که بسیاری از مدیران ما اصولا نه از نگهداری و بیماری‌های حیوانات اهلی اطلاعی دارند و نه بیماری‌های مشترک را می‌فهمند و نه می‌دانند دامپزشکی چه اهمیتی در دارو و واکسن‌سازی و یا پیوند عضو و ایمپلنت گذاشتن و... دارند. نمی‌دانند که اگر دامپزشکی نباشد، فرایند کشف داروهای جدید، امکان‌پذیر نیست. چون این‌ها را نمی‌فهمند، در تصمیم‌گیری دچار انحراف می‌شوند. یک کودک ۲ ساله ممکن است خیلی راحت مار را در دست بگیرد و با آن بازی کند و نمی‌داند که نیش مار او را می‌کشد. به همین دلیل خیلی وقت‌ها ممکن است که دامپزشکی را به صورت کلی، جدی نگیرند.

حکیم مهر: تا کنون چه مسیولیتهای اجرایی در دانشگاه بر عهده داشتهاید و از چه سالی رئیس دانشگاه یاسوج شدید؟

اینجانب از سال ۷۹ تا ۸۴ و قریب به پنج سال و نیم رئيس دانشگاه خلیج فارس بوشهر بودم. سال‌ها مسئول کمیسیون دائمی دانشگاه هرمزگان و دانشگاه خلیج فارس بوشهر بودم. نماینده وزیر در هیات امنای دانشگاه‌های مختلف، معاون تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز و معاون پژوهشی دانشگاه شیراز بودم. سال‌ها رئیس دانشکده دامپزشکی شیراز، معاون اداری مالی دانشکده و مدیر گروه پاتوبیولوژی و الان هم به مدت ۳ سال است که در دانشگاه یاسوج هستم.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

نکته‌ای که می‌توانم عرض کنم این است که ثروت اصلی ما مغز دانشمندان، متفکرین، دانشجویان علی‌الخصوص دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا و کارآفرینان و افراد خلاق در زمینه خلق ثروت و نوآوری و دانش‌بنیان شدن تجهیزات و دستگاه‌ها و موارد مصرفی است. بهتر است چند سال هم روی دانشگاه‌ها سرمایه‌گذاری کنیم و کمبودهای تجهیزاتی و مواد مصرفی آنها را مرتفع کنیم و تا حدی حقوق اساتید دانشگاه‌ها را به دانشگاه‌های شیخ‌نشینان دور و برمان نزدیک کنیم.

در سال ۵۷ و ۵۸ با کشور عربستان و یک مدت هم با عراق جمعا یک‌دهم درصد تولید علم دنیا را داشتیم، اما امروز به جایی رسیده ایم که از نظر کیفیت چهاردهم و از نظرکمیت پانزدهمین کشور برتر دنیا هستیم. این دست‌آوردها نتیجه ایثار محققین، پژوهشگران و دانشمندان ما بوده است، بدون اینکه به دانشگاه‌ها به خوبی رسیدگی شود که اگر خوب رسیدگی می‌شد، مطمئنا جایگاه ما با آنچه امروز هستیم، اصلا قابل قیاس نبود و جای بهتری بودیم.

جا دارد تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بیشتر به فکر مغز جوانان و متفکرین و علمای دانشگاهی باشند و بدانند که تحقیق در دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد، نه در مراکزی که هرکس به اسم خود، فرزندان و نوه‌ها راه‌اندازی کرده است. اگر می‌خواهند مملکت روی خوش ببیند، باید همان مراکز را هم در حیطه کار دانشگاه‌ها قرار دهند و به آنها با چارچوب و شرح وظایف دانشگاه‌ها، از طریق دانشگاه‌ها اعمال قانون کنند. این را اینجانب بعد از اینکه حدود ۳۷ سال در دانشگاه هم مسئولیت اجرایی داشتم و هم تلاش کردم در زمینه کارهای پژوهشی کار کنم و ده‌ها دانشجوی دکترا تربیت کردم، عرض می‌کنم. توسعه و پیشرفت، توسعه پایدار و رنگین‌تر شدن سفره مردم، نهایتا به مغز متفکرین و دانشمندان ما ارتباط پیدا می‌کند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
7
10
........................ خودم واسه تحصیل تو رشته دندانپزشکی رفتم اروپا اونجا هم دامپزشکی زیاد شغل درامد زایی نسبت به دندان و پزشکی نیست منتها بهتر از ایرانه وضعیت کارش. اصولا اونجا ملت دنبال علاقشون هستن تا اینکه بخوان صرفا یه رشته رو بخونن واسه درامدش
ناشناس
|
France
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
10
12
همه جای دنیا پزشکی بهتر از دامپزشکیه و همچین خبرایی نیست .......................
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
کاملا درسته. همه دیگه اینو میدونن پزشکی، دندونپزشکی و داروسازی به لحاظ شخصیت و درآمد بهتر از دامپزشکی هستش.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
با سلام تفاوت رتبه هم دارد..جز دانشگاه سراسري در دانشگاه ازاد تفاوت رتبه براي دندان و دام بسيار بالا است پس مقايسه وجود ندارد..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
عزیزم، تا حال از روستای محل تولد و سکونتت بیرون رفتی که صحبت از "همه جای دنیا" میکنی؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
همه جای دنیا؟ جالب بود شاد گشتیم و خرسند.اونوقت با پاسپورت با ارزشه ایران رفتی همه جای دنیا رو دیدی؟
سارا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
دقیقا همینطوره
نیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
5
13
واقعیت اینه که با الحاق دامپزشکی به وزارت بهداشت هم بچه های دامپزشکی از امکانات به روز پزشکی ها از هر نظر برای یادگیری خصوصا در حوزه های تخصصی مثل چشم واکو و رادیو و... بهره مند میشن و هم اینکه بچه های پزشکی با کمک از امکانات دامپزشکی برای استفاده از نمونه های حیوانی و بحث درمان و کارآزمایی بالینی و... بهره مند خواهند شد زمینه های اشتراک و همکاری به شدت بالاست بقیه مسائل هم به کنار، امیدوارم مسئولان دلسوز به این نکات توجه کنن و از این شرایط برای پیشرفت و تامین سلامت جامعه استفاده کنن، قرار گرفتن در زیر نظر جهاد با توجه به اینکه دامپزشکی و کشاورزی مرتبط باهم نیستن به خیر دامپزشکی نیست و اگه قرار بود خیری داشته باشه تو این همه سال نمود پیدا میکرد، بهتره به فکر خدمت باشیم، نیازی به سفسطه و اما واگرهای عجیب و غریب هم نیست دامپزشکی از اول تاریخ شاخه ای از پزشکی بوده و هست.
فقط خواهش میکنم بزرگان این رشته عملا و با شهامت گام بردارن که اسمشون در تاربخ ثبت بشه در راستای خدمت به سلامت مردم

سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز/مرده آن است که نامش به نکویی نبرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
اول تاریخ کجاست دقیقا؟
غلامرضا مصباح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
5
6
با سلام خدمت استاد عزیزم، پروفسور عریان
بسیار خوشحالم که مطالب ارزشمند و سخنان گیرای شما استاد فرزانه در این سایت منتشر شد. رهنمودهای شما همواره چراغ راه دانشجویان بوده و هست.
جا دارد از حکیم مهر بخاطر ترتیب دادن این مصاحبه پرمحتوا تشکر کرد.
ارادتمند و شاگرد همیشگی استاد
غلامرضا مصباح
رزیدنت پاتولوژی دانشگاه شیراز
دامپزشک
|
Germany
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
2
8
واقعا با وجود این همه نظر موافق برای ادغام سازمان به وزارت بهداشت پس چه زمانی این اتفاق تاریخی رخ میده؟ ما نیازمند یک عزم قاطع هستیم تا به جایگاه بهداشت محور خود برسیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
1
2
حکیمهر چرا الکی کامنتا رو سانسور میکنی.. کامنت منو قاقص گذاشتی.. توش بی ادبی نبود که..
کلهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
1
2
ارزوی موفقیت و سربلندی برای شما داریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
2
4
شاید بهتر بود آقای دکتر قدری عریانتر مسائل را میگفتند . دانشگاه آیا وظیفه خود را انجام داده و تحقیقاتش مشکلی از مشکلات مردم را حل نموده ؟ به هر حال ما همه چیزمان باید به همه چیزمان بخورد ! آیا مقاله مشکلات مردم را حل می کند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
فکر نکنم دانشگاهی باشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
ایشون راست میگه با مقاله مشکلی حل شده؟
ها نبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
0
5
به هر شکل ممکن مقابل مجلس جمع شوید باید یکی شویم
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
5
8
........................ داروسازها عليرغم كم سواديشون نسبت به دامپزشك ها براي دامپزشكها تره هم خرد نميكنند. چه برسد به وزارت بهداشت.... نهايتا يك دامپزشك در وزارت بهداشت بتواند پست كارشناسي بگيرد فكر كرديد مافياي وزارت بهداشت اجازه نفس كشيدن به دامپزشكان را ميدهند؟ اينجا ايران است كشور تبعيض خا نه كشور علم سالار و برابري ها ......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
رتبه داروسازي در ايران خيلي با دامپزشكي فرق ميكند نميدونم به جز دانشجويان سراسري ..دانشجويان دانشگاه ازاد واقعا خودشون روبا دارو و دندان مقايسه ميكنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
داروسازها علیرغم کم سوادیشون؟! داداش باز هم جک بگو همین یک ذره وجه رو هم از بین ببر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
داروساز ها کم سوادن؟حق دارن پس با این ادبیات تره خرد نکنن برای رشته ای که تا صدهزارم در دانشگاه های آزاد پذیرش داره
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
0
8
يكي از ايرادات دامپزشكي در دانشگاههاي ايران است كه در دروس عملي هيچي به يك دانشجو ياد نميدهند ....................... وقتي پايت را از ايران بيرون ميذاري و ميري تو رشته خودت خارج از كشور ادامه تحصيل بدي تازه ميفهمي بعنوان دامپزشك هيچي عملي بلد نيستي...
مسول فنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
4
7
تنها شانس ما ملحق شدن به بهداشت است همه مقابل مجلس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
8
2
بازگشت پزشکی به وزارت علوم یک ضرورت فوری لست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
فقط انتقال علوم دام به وزارت بهداشت و تمامممم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
اون عمرا نمیاد.ولی این میتونه بره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
6
2
دکتر خودتون هم قبول دارید که در وزارت بهداشت هم دست دوم هستیم پس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
نه که الان زیر نظر جهاد دسته اولیم پس التماس انصاف و تفکر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
التماس نکن تلاش کن اقای متفکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
3
4
آقای دکتر آن وقتی که شما در بریستول بودید انگلستان کلا 4 یا 5 دانشکده دامپزشکی داشت و حدود 33 دانشکده پزشکی و به خاطر این محدودیت جا کمی ورود مشکل میشد. ضمنا شما نمیتوانید بگویید چون دامپزشکی در انگلستان زیاد طرفدار داره و رشته پر طرفداری است پس در ایران هم همینگونه است. اصلا مقایسه صحیحی نیست. من خود در یکی از دانشکده های دامپزشکی انگلیس درس خوانده ام امکانات آنجا اصلا قابل مقایسه با بهترین دانشکده دامپزشکی ایران نیست. یادش بخیر دکتر احمد افشار بنیان گذار دانشکده شیراز خیلی تلاش کرد که درصدی از استاندارد های آنجا را به شیراز منتقل نماید. دیدیم که چه بلایی بعد از انقلاب به سرش درآوردن که رفت و و پشت سرش را هم نگاه نکرد و اکنون اگر از فارغ التحصیل های این دانشکده سئوال نمایید از سطح بسیار پایین آموزش بویژه در سالهای اخیر دلی خون دارند. نه فقط شیراز کل دانشکده های دامپزشکی هیچ تحولی در 40 سال گذشته درشان پدید نماید. و با رفتن اساتید قدیمی بسیار اوضاع نامطلوبی پیدا نموده اند. آقای دکتر هیچ رشته ای بر دیگری مزیت خاصی ندارد و همگی بر اساس نیاز بشر بوجود آمده اند. اگر شما وارد دندانپزشکی بشوید میبیند آنقدر جاذبیت های زیادی دارد که یک دندان پزشک ممکن است حاضر نشود آنرا به هیچ رشته دیگر ترجیح دهد. هیچ تحولی بعد از الحاق به پزشکی در دامپزشکی رخ نمیدهد چرا که این یک رشته تولیدیست و مثل سایر رشته های تولید با وجود دلالان محترم جایگاهی ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
درود بر شما کاملا صحیح فرمودید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
0
0
درود بر آقای دکتر و خدا قوت به ایشان در تحقیقات پیوسته و پر افتخار ایشان.
خیلی دوست دارم مصداق هایی عملی از نتیجه تحقیقات این بزرگواران که در فهرست های دانشمندان برتر علم دامپزشکی قرار می گیرند را بدانم مثلأ این که نتیجه تحقیقات این مرد بزرگ منجر به شناسایی و تولید پروتئینی شده است که یک یا چند کارایی خاصی داشته باشد. یا نتیجه تحقیقات منجر به تولید ماده ای خاص شده است. اگر در مصاحبه حکیم مهر از ایشان سوال شود مفید خواهد بود.
خداوند سلامتی و عمر با عزت به آقای دکتر و دیگر دانشمندان دامپزشکی کشورمان که در خدمت تولید و تأمین غذای مردم تلاش می کنند عطا نماید.
Dvm
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
0
3
حکیم مهر خواهشا برای این چنین مسائلی نظرات منوط به درج شماره نظام دامپزشکی و حتی دانشجویی و احراز مقطع تحصیلی و شغل کن تا هر کسی که توان قبولی تو دامپزشکی نداشته و حصرت دکتر شنیدن رو دلش مونده کامنت به اسم دامپزشک نزاره و اعلام مخالفت با استقلال یا انتقال دامپزشکی به وزارت بهداشت نکنه، اینجوری هویت این عزیزان نیازمند به کمک برای مراجعه به مشاور و روانکاو معلوم میشه و خودشون محترمانه سرشون میندازن پایین و بجای دخالت در امورات مربوط به دکترای دامپزشکی به مسائل درمانیشون خواهند رسید( بحث دامپزشکان واقعی*که نظراتشون مخالف از این عده جداست و قابل احترام)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
1
1
سلام به دوستان .بنظرم الحاق دامپزشکی به پزشکی یک خیانت اشکاره .جناب دکتر چون وارد حیطه پزشکی شدن از زاویه دید خودشون به موضوع نگاه میکند .دامپزشکی و دامپروری و کشاورزی مکمل هم هستن جهت تولید .الان هم صندلی خالی گروه پزشکی برا دامپزشکی وجود ندارد .......................... ما به درویشی خود قانع هستیم ................ بچه های تخصصی دانشگاه آزاد نابود شدن بواسطه آزمون بورد تخصصی که زیر نظر گروه پزشکی اداره میشه .......................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
0
1
دکتر افشار‌فکر میکنم‌که اولین‌دامپزشکی بود که در رشته ویروس شناسی تخصص گرفت ودانشکده دامپزشکی شیراز را با درایت والگوی صحیح بنا نهاد یادش بخیر
کلینیسین با ربع قرن سابقه و متخصص مامایی و بیماریهای تولید مثل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
1
4
به نظر من آنهایی که در رشته دامپزشکی تحصیل کرده اند و حسرت پزشک شدن رو دارند دچار خلاء شخصیتی هستند و تصور می‌کنند اگر پزشک بودند مقام و منزلت آنها در جامعه افزایش می‌یافت. این قبیل افراد بدون هیچ تردیدی در طی زندگی خود به عناوین مختلف تحقیر شده اند بنابراین به دنبال موقعیتی هستند تا آن کمبودها رو جبران کنند و تصور این افراد این است که اگر پزشک بودند آن شکست های شخصیتی جبران میشد و ششدانگ مورد احترام همگان می‌بودند. در حالی که ابدا" از این خبرها نیست و صرف پزشک بودن شخصیت، اعتبار و احترام ایجاد نمی‌کند. اما همکاران دامپزشکی که چنین خلاء شخصیتی ندارند هر چند به دلایلی نتوانسته اند رتبه قبولی در رشته پزشکی را کسب کنند اما از این که یک دامپزشک در هر گرایشی هستند مایوس و سرخورده نیستند. بلکه خرسند از این هستند که نقش خودشان را به عنوان یک تحصیلکرده مفید دارای دانش و تجربه در جامعه ایفا می‌کنند و قطعا" مورد احترام مردم هستند. این حقیقت رو نه از ذهنیت و توهم یا از سر ناچاری و دلخوش کنکی عرض می‌کنم بلکه از سالیان تجربه می‌گویم. بنده در میان تمامی کسانی که مرا می‌شناسند، چه آنهایی که مستقیما" به حرفه بنده نیازمند هستند (صاحبان دام)، چه آنهایی که چنین نیاز مستقیمی به حرفه بنده ندارند، از اعضای خانواده تا اقوام تا دوست و آشنا از احترام ویژه‌ای از این نظر که یک دامپزشک متخصص هستم برخوردار هستم و جالب این که از لحاظ پزشکی تا نظر بنده را جویا نشوند به نظر پزشک متخصص اعتماد نمی‌کنند. محض اطلاع دامپزشکان! سرخورده که نتوانسته اند پزشک، دندانپزشک یا داروساز شوند و تنها به عشق و ولع لقب "دکتر" به رشته دامپزشکی روی آورده اند عرض کنم که بنده در انتخاب رشته که مجاز به انتاب یکصد و پنجاه رشته بودم تنها دو رشته رو انتخاب کردم: پزشکی و دامپزشکی. برای من چندان فرقی نمی کرد در کدام یک قبول شوم چون به هر دو علاقمند بودم. شایان ذکر است که در همان سال در رشته پزشکی دانشگاه آزاد قبول شدم ولی علیرغم اصرار شدید خانواده مبنی بر ثبت نام در آن رشته، نپذیرفتم و در رشته دامپزشکی دولتی ثبت نام و تا اخذ تخصص ادامه دادم. اینک هم یک دامپزشک موفق هم در فیلد و هم در سیستم دانشگاهی هستم و به حرفه خود می‌بالم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
والا من هرچی این متن رو بیشتر میخونم بیشتر اون حسرت پنهان پشت حرفهاتون رو حس میکنم. سرخوردگی دارید ولی پشت اینهمه کلام پنهانش کردید. .................. با دلتون تعارف نکنید
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
1
5
عزیزان درجه یک یا دو یا ... بودن رشته به خود شخص بستگی دارد من رشته کشاورزی می شناسم با درآمد خوب و شان مناسب و قابل احترام و پزشک می شناسم با درآمد پایین و ... دوستان عزیز الان سواد حرف اول را می زند اگه داشته باشی چه دامپزشک باشی چه پزشک چه مهندس معدن هم احترام داری هم شان و هم درآمد و اگر نداشته باشی حتی دندانپزشکم باشی نه درآمد داری نه شان و احترام. البته این بزرگوارانی که از دامپزشکی بد میگن اکثرا دامپزشک نیستن دامپزشکی یه رشته با شان علمی بالاست درسته تو ایران جایگاه واقعی خودشو پیدا نکرده ولی اینو باید بدونیم اگه طلا تو لجن هم بیفته باز طلاست. در ضمن اون دوران پزشکی هم گذشته بگذریم از تعدادی متخصص که درآمد آنچنانی دارند پزشکی که 7-8 یا نهایت 10-15 تومن درآمد داره والا دامپزشک متوسط هم همین درآمد رو تو کلینیک داره شاید هم بیشتر و حتی یه مکانیک خوب یه نجار خوب هم همین درآمد رو داره شاید هم بیشتر الان یه لوازم آرایشی فروش به اندازه یه داروخانه انسانی درآمد داره پس باید بگیم داروسازی بی ارزشه!!! و رشته خوبی نیست!! پس نباید علم و ارزش علم رو با پول سنجید. بله اون دوستانی که میگن پول نداشته باشی هیچی نداری باید خدمتشون بگم یه با سواد در هر رشته ای هم پول داره هم علم داره هم منزلت اجتماعی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
بحث مقایسه بنز و پراید میکنید . بنز سفارش15 سال پیش اندونزی هنوز هم از پراید تولید امسال 6 هیچ جلو تره .
یاسوج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
0
0
نام نیکو گر بماند زادمی
به،کزو ماند سرای زرنگار


سربلند و سلامت باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
1
1
دکتر جان دست دوم در وزارت بهداشت میشه پرستار حساب ما که معلومه. شما خودتون رفتید گرایش پزشکی رو خوندین؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
0
0
نه وزارت جهاد كشاورزي نه وزارت بهداشت. استقلال.
مگه ما چي كم داريم كه بايد به اين يا آن وزارتحانه بچسبيم تا كسب جايگاه و اعتبار كنيم؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
1
1
اگرهدف استقلال است‌همانطور که‌سامان محیط زیست زیر نظر دفتر ریاست جمهوری است بهترین راه این است که سازمان دامپزشکی هم‌ باین شکل دربیاید چون ما با وزارت بهداشت سنخیت درستی نداریم فقط یک پزشکی را بدنبال دام داریم والسلام‌
نظر شما
ادامه