کد خبر: ۶۲۱۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ مورد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان مشاهده نشده است، گفت: با خشک شدن زاینده رود، پرندگان مهاجر در گستره طبیعت پخش می شوند و مجاورت آنها با پرندگان آزاد پرواز، به راحتی می تواند ویروس آنفلوانزا را به پرندگان دیگر منتقل کند و در نتیجه حجم زیادی از این ویروس منتشر می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر شهرام موحدی» در خصوص آخرین وضعیت شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اصفهان، توضیح داد: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به عنوان یک بیماری ویروسی، فوق العاده مسری بوده و به طور قطع کنترل بیماری های ویروسی بسیار سخت است.

وی با بیان اینکه شاید در سال ۱۳۹۵ که برای نخستین بار با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با سویه H5N8 و کنترل آن در کشور مواجه شدیم، درک مسری بودن یک بیماری ویروسی فوق العاده برای بسیاری از مسئولان مشکل بود، تاکید کرد: امروز با توجه به شیوع کرونا مشخص شد که کنترل بیماری های ویروسی به خصوص در حوزه های دام و طیور بسیار سخت است و حوزه دامپزشکی در مظلومیت کامل این کار را انجام داد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: طی چند سال گذشته تاکنون در حوزه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با واکسیناسیون تمام گله های طیور تخمگذار و بوقلمون، امنیت زیستی و همچنین رعایت شدید پروتکل های بهداشتی این بیماری در استان اصفهان کنترل شده است.

وی با تاکید بر اینکه کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به معنای کنترل این ویروس در طبیعت نیست، تصریح کرداین ویروس در طبیعت در حال چرخش است و با توجه به عبور پرندگان مهاجر از راه های هوایی کشورمان و تغذیه آنها در کنار آبگیرها، حوضچه های کشاورزی، حوضچه های تصفیه آب و فاضلاب، استخرهای پرورش ماهی و ... احتمال انتشار این ویروس وجود دارد.

موحدی با اشاره به جریان آب در زاینده رود و فرود پرندگان مهاجر در محدوده رودخانه و از بین رفتن پراکندگی آنها در سرزمین جغرافیایی، تصریح کردمتاسفانه با خشک شدن زاینده رود این پرندگان در گستره طبیعت پخش می شوند و مجاورت آنها با پرندگان آزاد پرواز همچون گنجشک، کبوتر کلاغ و ... به راحتی می تواند این ویروس را به پرندگان دیگر منتقل کند و در نتیجه حجم زیادی از این ویروس منتشر می شود.

وی توضیح داد: اگر هر واحد مرغ تخم گذار، پرورش بوقلمون و مرغ گوشتی، شترمرغ و ... کوچکترین اهمال را در رعایت پروتکل های بهداشتی داشته باشد، این ویروس وارد مرغداری های آنها شده و تلفات سنگینی به بار خواهد آورد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر چند واحد پرورشی در استان خراسان جنوبی درگیر این ویروس شده که اقدامات بسیار مناسبی برای کنترل آن در حال انجام است، گفت: امروز خوشبختانه هیچ مورد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان مشاهده نشده است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای کنترل این ویروس، اظهار کرد: خوشبختانه هشدارهای لازم به واحدهای نگهداری و پرورش پرندگان داده شده است، همچنین از تمام دهداران و شوراهای روستاها خواسته ایم، تا هرگونه تلفات پرندگان در روستاها را سریعا به حوزه دامپزشکی اطلاع دهند.

موحدی افزودافراد باید از در اختیار قرار دادن لاشه پرندگان مرده برای حیوانات وحش همچون سگ و گربه به شدت خودداری کنند، چراکه ویروس آنفلونزای فوق حاد پرندگان توسط این حیوانات و حتی موش، مگس و پشه ها قابل انتشار است.

وی همچنین گفت: از نیروی انتظامی خواسته ایم که با کنترل راه های مواصلاتی استان از تردد خودرو حمل دامی اعم از مرغ زنده، گوشت مرغ و ... بدون داشتن گواهی حمل بهداشتی دامپزشکی خودداری کند، از سوی دیگر ضدعفونی تمام خودروها و قفسه های حمل مرغ زنده در کشتارگاه ها انجام می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با تاکید بر اینکه واکسیناسیون پرندگان سد نفوذ ناپذیری برای مقابله با این ویروس نیست بلکه در حد خود می تواند بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را کنترل کند، اظهار کرد: کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و آنچه در حیطه وظایف دامپزشکی است، شاید کمتر از ۵۰ درصد است و بقیه موارد باید توسط پرورش دهندگان طیور رعایت شود.

وی با توصیه به مردم، گفتدر صورت داشتن هرگونه پرنده در منزل، آنها به گونه ای نگهداری شوند که در ارتباط با پرندگان آزادپرواز همچون گنجشک، کبوتر، کلاغ و ... نباشند و اگر تلفات مرغ و خروس دیده شد، موارد به دامپزشکی گزارش شود.

موحدی با تاکید بر اینکه افراد از خرید تخم بلدرچین، کبک و ... بدون داشتن این گواهی بهداشت و سلامت دامپزشکی خودداری کنند، تصریح کرد: تمام تخم حاصل از پرندگان باید در زمان خرید گواهی بهداشتی و سلامت دامپزشکی داشته باشند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
همکار پاتوبیولوژیست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
0
0
جناب دکتر، مگر این مهم قبلا برای جناب عالی مشخص نبوده است؟!
نظر شما
ادامه