کد خبر: ۶۲۱۸۶
تعداد نظرات: ۹ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» افزود: باید برای کسانی که تخم‌مرغ را به صورت بسته‌بندی عرضه می‌کنند مزایایی قائل شویم، نه اینکه عرضه تخم‌مرغ به صورت بسته‌بندی را اجباری کرده و از عرضه فله‌ای این محصول جلوگیری کنیم ...

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور از لغو دستورالعمل الزام عرضه تخم مرغ بسته بندی خبر داد که چندی پیش به فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی ابلاغ شده بود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صدا و سیما، «دکتر علی صفر ماکنعلی» با بیان اینکه برنامه ملی ارتقا کیفیت تخم مرغ چندی پیش با بررسی کمیته‌های تخصصی، تنظیم و ابلاغ شد، اظهار داشت: این برنامه ایجابی بوده و نباید دستورالعمل مربوط به آن به صورت سلبی تنظیم می‌شد، به این معنا که برای کسانی که تخم مرغ را به صورت بسته بندی عرضه می‌کنند باید مزایایی قائل شویم نه اینکه عرضه تخم مرغ به صورت بسته بندی را اجباری کرده و از عرضه فله‌ای این محصول جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: تدوین برنامه ارتقاء کیفیت تخم مرغ که برنامه‌ای مشترک میان سازمان دامپزشکی کشور، وزارت بهداشت و تشکل‌های عرضه تخم مرغ است از مدت‌ها پیش آغاز شده و مقرر شده بود از تاریخ اول بهمن ماه ارائه تخم مرغ به صورت بسته بندی الزامی شود.

ماکنعلی تصریح کرد: اما سازمان دامپزشکی کشور به عنوان یکی از راهبرد‌های خود این موضوع را در دستور کار دارد که هیچ برنامه ارتقاء کیفیت و بهبود به صورت سلبی و اجباری نباشد.

وی گفت: در همین راستا در عرضه تخم مرغ به صورت بسته بندی هم هیچ اجباری وجود ندارد و این موضوع به صورت کتبی به تمام استان‌ها اعلام شده و تمامی تخم مرغ‌های تولیدی در مزارع مرغ تخم گذار دارای پروانه بهداشتی می‌توانند مانند گذشته در اشکال مختلف به بازار عرضه شوند و در دسترس مردم قرار گیرند.

بر اساس این گزارش و پس از ابلاغ اجباری شدن عرضه تخم مرغ به صورت بسته بندی، انتقادات بسیاری از سوی مردم و واحد‌های صنفی مطرح شد و این طرح را بهانه‌ای برای افزایش قیمت تخم مرغ بیان کردند، چون تقریبا قیمت تخم مرغ بسته بندی در حال حاضر حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد گرانتر از تخم مرغ فله‌ای عرضه می شود.

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
Mohammad
|
Germany
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
1
16
سلام
وقت بخیر جناب دکتر
خیلی هم عالی!
و یه سوال کماکان باقی است:

آیا مساله‌ی بسته‌بندی تخم‌مرغ یه امر بهداشتی هست یا خیر؟

اگر نیست، اصلا چرا و با چه هدفی معاونت صنایع تبدیلی و تکمیلی وزارت جهاد و سازمان دامپزشکی به کارخانجات بسته‌بندی تخم‌مرغ پروانه بهره‌برداری و پروانه بهداشتی دادند؟

اگر هست که کدام مرجع و با کدام انگیزه و با کدام قدرت جلوی یک امر بهداشتی که ارتباط مستقیم با سلامتی و تندرستی عموم مردم جامعه داره رو می‌گیره؟
مگر میشه امر بهداشتی، ایجابی باشه و سلبی نباشه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
3
11
جناب دکتر عزیز با سلام
وجاهت فعلی سازمان دامپزشکی و اعتبار آن ماحصل سالها زحمت گذشتگان است به مدیرانتان اجازه ندهید با قوانین بدون پشتوانه اجرایی این وجاهت را لکه دار کنند
میرزا محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
1
8
................. آخر چقدر سامانه و مجوز ...؟ چقدر انواع پلاک کوبی ...؟ چندجور کد رهگیری؟ مردم از دامپزشکی بیزار شده اند، کو آن دامپزشکی محبوب روستاییان، خودمان هم از خودمان بیزار شدیم با این بوروکراسی ..........، آقایان ستاد ...... بهتر است سری به مجلس و دولت بزنید و از حقوق کارمندان خسته و زیر فشارتان دفاع کنید،،،، لااقل چند میلیاردی پول برای تب برفکی جور کنید تا مایه کوب بیچاره و خسته و سراپا پهن مال شده در خانه دامدار برای پول واکسن گردن کج نکند،، یعنی درک شرایط اینقدر سخت است؟
علی
|
Germany
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
1
9
وجدانا به معیشت کارمنداتون برسید .
این چ وضع حقوقه
پزشک ۱۵میلیون
پرستار ۱۰میلیون
ماما ۷میلیون
معلم ۷میلیون
خدمه دیپلم بیمارستان ۴میلیون
لحاف شور بیمارستان ۳۹۰۰
دکتر دامپزشک بخش دولتی ۳۸۰۰
دانشمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
0
6
................... یک روز میگن گوشت مرغ رو کنترل کن، یک روز میگن برین ببینید کجا چقدر ذرت هست، دیروز هم گفتن برین همه رو مجبور کنید تخم مرغ بسته ای بفروشن ................ سازمان هم گفته چشم.
اینو که همه دیگه متوجه میشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
2
5
از اول مشخص بود که اجرائی نخواهد شد رئیس محترم هم بهتر است در آستانه سال ۱۴۰۰ کمی به فکر حقوق و دستمزد پرسنل دامپزشکی باشد که افتضاح است
محمد رضا
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
0
9
سلام
از نظر سازمانی، یه معاون وزیر (معاون وزیر بهداشت)، آمده با یه معاون معاون وزیر (معاون بهداشتی سازمان دامپزشکی) یه دستور العمل امضا و ابلاغ کردند!
بعد از چند روز همه گفتند: ............ من نبودم!
چندتا سوال پیش میاد:
ریاست محترم! سازمان دامپزشکی فرمودند: حهت‌گیریردر سیاست‌گذاری سازمان، ایجابی است و الزامی نیست
...........................................
نکته ی دیگه اینکه تکلیف معاون وزیر بهداشت و امضاء ایشون چی میشه؟
آیا چنانچه در موقعیت‌های دیگه سازمان دامپزشکی نیازمند کمک همراهی یه وزارتخانه‌ی دیگه مثل وزارت بهداشت باشه، کسی جرات و جسارت این همکاری رو پیدا می‌کنه؟
و آیا با این دست اقدامات آیا معاون وزیر بهداشت تن به هر امضای مشترکی با سازمان دامپزشکی خواهد داد؟
سازمان دامپزشکی باید به این سوال پاسخ بده که آیا سند ملی ارتقا کیفیت تخم‌مرغ، یه موضوع بهداشتی است یا خیر؟
اگر بهداشتی است، از چه موقع موارد بهداشتی از سوی متولی اون مورد دچار مصلحت اندیشی میشه؟
قاعدتا دامپزشکی صرفا باید موارد بهداشتی رو متذکر بشه و بر اون تاکید کنه؛ حالا اگر این موارد به مذاق بعضی خوش نیاد، و یا بنا به ملاحظات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی کم و زیادش کنند، اونها باید پاسخگو باشند و هزینه بدن؛ و نه دامپزشکی!
و اگر بهداشتی نیست و به فرموده‌ی ریاست محترم سازمان همه‌ی تخم‌مرغ‌ها در شرایط بهداشتی و با کد و مجوز در مرغداری‌ها تولید میشن، پس ضرورت ایجاد کارگاه‌های بسته‌بندی چیه؟ و چرا به همان مرغداری‌ها اجازه‌ی بسته بندی تخم‌مرغ هم نمیدن و می‌گن حتما باید مجوز بگیرن؟
و چرا برای این کارگاه‌ها طی تدابیر شدید، از سوی دامپزشکی پروانه بهداشتی صادر میشه؟
این‌ها پاردوکس‌هایی که به این راحتی‌ها قابل حل شدن نیست...
اگر سازمانی به این عریض و طویلی توان صدور و دفاع از یک دستورالعمل بهداشتی رو‌نداره، ایکاش اصلا سراغ اینطور دستورالعمل‌ها نره که بعدا مجبور بشه اسیر بازی ایجاب و سلب و الزام نشه...
بد اقداماتی صورت گرفت!
محمد
|
Germany
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
0
6
محضر جناب دکتر ماکنعلی عرض سلام و ادب و احترام
فرمودید که برنامه ملی تخم‌مرغ از قبل نوشته شده بود و نظر شما ایجاب است و سلب نیست
این فرمایش حضرتعالی نکات عجیبی در ذهن متبادر می‌کند:
۱) چه کسانی این برنامه را نوشتند؟
جسارتا دکتر آیا در زمان مسئولیت حضرتعالی به عنوان معاونت بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور این موارد تهیه نشده بود؟ .....................
۲) اگر برنامه‌ی مشخص حضرتعالی این است که با توجه به داشتن پروانه‌ی تولید و پروانه‌ی بهداشتی از سوی مرغرغداری‌ها، آنها حق دارند محصول خود را با هر شکلی که صلاح بدانند به فروش برسانند، ضرورت ایجاد و اعطای مجوز بهداشتی به واحدهای بسته‌بندی چیست؟ و برنامه‌ی شما برای تداوم بقای ۱۶۰ واحد بسته‌بندی مستقل که هم از سازمان متبوع شما پروانه‌ی بهداشتی دارند و هم از صنایع تبدیلی و تکمیلی وزارت جهاد پروانه‌ی تولید دارند، چیست؟
۳) چنانچه مصلحت اندیشی ارجح بر مسایل بهداشتی بوده، و نظر حضرتعالی در خصوص واحدهای بسته‌بندی،چه کسانی و با هدفی اقدام به صدور مجوز (تولید و بهداشتی) برای واحدهای بسته‌بندی نموده‌اند.
شهریاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
0
3
جناب دکتر،،،،بالاخره اجبار وجود دارد یا خیر؟؟ ............. انگشت اتهام بسمت سازمان یا وزارتخانه خاصی نیست،سو تفاهم نشه، اما بسته بندی اجبارنیست درصورتیکه باید اجبار باشه،زیرا درروند سابق،درنهایت مشتری تخم مرغ سالم تر را انتخاب میکند و مغازه دارهم مجبوراست قیمت رابالا بفروشد زیرا در هر کامیون ۳۶۰ کارتن تخم مرغ درجه ۱ ، حداقل ۵ کارتن شکسته وجود دارد،
و درجنس درجه ۳ که این تعداد شکستگی به ۱۲ کارتن هم میرسد، بایک حساب سرانگشتی محرز میشودکه برای مصرف کننده همان تخم مرغ بسته بندی، اقتصادی تراست چه بسا سالم تر ومورد تایید دامپزشکی هم هست،
در مورد عدم اجبار مقوله بسته بندی هم ، شما فکرمی کنید تخم مرغ فروش کیست؟؟بیل گیتس است یا برایان تریسی؟؟کسانی که در صنعت تخم مرغ بسمت کارگاه بسته بندی روی اورده اند کسانی هستند که بعلت ضرروزیان های ناشی از تخم مرغ فله، بسمت احداث کارگاه بسته بندی روی اورده اندتا ریسک خسارات خودراکاهش دهند، حال مقوله وجدان کاری و بهداشتی وسالم بودن محصولی که تجارت می کنند بماند،، آیا خبر دارید که از دستورالعملهای نظارتی دامپزشکی برکارگاههای بسته بندی، چه سختگیریهایی میشود؟؟که حتما دستگاه کندلینگ اجباری باشد و خرید دستگاه کندلینگ وسایر دستگاه سرتینگ وغیره بسیار قیمت بالا دارند و از طرفی هم در داخل ایران بسته بندی تقاضای بسیارکمی دارد،یعنی هزینه کردن اضافی فقط برای گرفتن مجوز،، درصورتیکه صاحب کارگاه بسته بندی میداند که نباید حتی یک عدد تخم مرغ معیوب در داخل کارتن یا بسته ها باشد،، می دانید چرا؟؟چون بقیه تخم مرغها را خراب می کند، یا اره مخصوص برش شانه ها ۱۹میلیون قیمتش است و جالب اینجاست که در زمان استفاده از اره مخصوص، نسبت شکستگی تخم مرغ بیشتر می شود،،، این یعنی الزام کردن کارافرینان و فعالان به هزینه کردن بیشتر، واز طرفی ضرر و زیان بیشتر ناشی از این شیوه کارکردن بجای روش های مرسوم، و از طرفی هم تقاضای بسته بندی کم است،، نتیجتا منجر به ورشکستگی فعالان می شود،، در مرغداری ها هم به همینصورت است منتها پارامترهای خسارات وارده فرق دارد،،،، درنتیجه میشود گرانی تخم مرغ در بازار،،، چرا؟؟؟چون نیست،، کمیاب است،، ادامه این روند میدانید یعنی چه؟؟؟ دقیقا در صنعت دام سبک هم همینگونه است،، گوشت گران، و گرانتر،، چون دامداری که از سال ۹۲ اقدام به اخذ مجوزات دامپروری کرده،،هنوز هم نتوانسته طرح خودرا اجراکند،، دام هست، مرتع هست، آب هست، و درطول این سالها هم ب شیوه سنتی انجام شده،، ولی نه سازمان اب مجوز حفر چاه میدهد نه دامپزشکی اجازه حمل اب با تانکر ،،، نتیجه اینکه دامها به روال سابق بایستی روزانه ۲۰ کیلومتر طی کنند تا به محل اب برسند،، و برگردند ،،،، همان روش سنتی،، جوانان سرخورده، دامدار شکست خورده،، فرزندانشان بی انگیزه،، گشت گران، دام ارزان،،،،،عجب اشفته بازاری راه انداخته این سازمان دامپزشکی
نظر شما
ادامه