کد خبر: ۶۲۲۰۴

آلودگی رودخانه ای حوالی تویسرکان و مرگ تعداد زیادی ماهی در آن جا، نگرانی ها را از احتمال آلوده شدن آب شرب تویسرکان زیاد کرده بود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رکنا، آلودگی رودخانه ای در تویسرکان از معضلات زیست محیطی در استان همدان است.

طبق بررسی انجام شده، چند روز قبل تعداد زیادی ماهی و موجودات آبزی در رودخانه منتهی به روستای فریازان بصورت ناگهانی و دسته جمعی تلف شده اند. همچنین احتمال می رفت که آّب شرب تویسرکان نیز به همین دلیل آلوده شده باشد.

«مهدی صفی خانی»، معاون محیط طبیعی محیط زیست استان همدان در مورد آلوده شدن رودخانه ای حوالی تویسرکان و تلف شدن ماهی ها در آن منطقه به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: در قسمتی از رودخانه ای در نزدیکی روستای فریازان این اتفاق رخ داده و تعداد قابل توجهی از ماهی ها از بین رفته اند. اینکه علت مرگ ماهی ها چه چیزی بوده مشخص نیست. اکنون نه بالادست این رودخانه آلودگی وجود دارد و نه در پایین دست آن آلودگی هست. این به آن معناست که ممکن است کسی دستگاه شوک الکترونیکی را به صورت غیرمجاز وارد این آب کرده است و موجب تلف شدن ماهی ها شده است. بنابراین چندین دلیل و احتمال وجود دارد که بررسی شده و هم اکنون نیز در حال بررسی آن هستیم. یکی دیگر احتمالات این است که ممکن است کسی نوعی ماده شیمیایی، تاید یا ماده شوینده ای را وارد این رودخانه کرده و موجب مرگ این ماهی ها شده باشد.

صفی خانی تاکید کرد: پایین تر از قسمتی که ماهی ها در آن تلف شده اند مشخص نیست و یکی از دلایلی که ماهی ها در رودخانه مذکور بیشتر دیده می شوند، جهت جریان آب است، به این صورت که ماهی ها در بالادست این رودخانه نابود شدند و به آن قسمت منتقل شده اند.

تحقیقات میدانی و محلی در حال انجام است

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان همدان در خصوص پیگیری های محیط زیست در رابطه با علت وقوع این مسئله ابراز داشت: تاکنون آزمایش خاصی روی آب این رودخانه انجام نشده اما در سطح شهرستان این موضوع بررسی شده و حتی نمونه هایی برای دامپزشکی برای یافتن علت مرگ ماهی ها ارسال شده است. همچنین تحقیقات محلی و میدانی خوبی توسط همکاران ما در حال انجام است و چندین احتمال در خصوص این حادثه در نظر گرفته شده که با توجه به بررسی های دقیق تر افراد، هنوز علت قطعی این ماجرا مشخص نشده است. علاوه بر این از سوی دادستان منطقه و شهرستان تویسرکان تامین دلیل انجام شده تا قطعیت موضوع که مشخص شد بتوانیم گزارش متقنی ارائه دهیم.

مهدی صفی خانی تاکید کرد: همه تلاش محیط زیست بر این است که عامل این اتفاق مشخص شود و یکی از احتمالاتی که وجود دارد که این است که ماده ای سمی و آلوده کننده و یا فاضلاب انسانی وارد این آب شده باشد. بنابراین یکی از مهمترین احتمالات این است که عاملی خارجی مثل فاضلاب واحدی صنعتی، مواد بهداشتی و... وارد آب شده باشد. بهرحال علت یابی این موضوع کاری سخت است و پیگیری آن نیازمند زمان بیشتری است.

آلوده شدن آب شرب تویسرکان صحت ندارد

صفی خانی در خصوص شایعه آلوده شدن آب شرب تویسرکان و اهالی آن ابراز داشت: اصلاً چنین چیزی صحت ندارد زیرا منشا اصلی آب شرب تویسرکان از جای دیگری تامین می شود. ممکن است این آب آلوده وارد رودخانه اصلی شود ولی به هیچ عنوان نمی تواند آب شرب منطقه را تحت تاثیر قرار دهد. قطعیتی که وجود دارد این است که آلودگی به صورت نقطه ای صورت گرفته و معمولاً وقتی آلودگی وارد رودخانه ای می شود، قطب بالایی رودخانه، خودش اثر کاهنده ای در این مشکل دارد و شرایط زیست محیطی خود رودخانه موجب این اقدام می شود. با این حال نباید این موضوع را دست کم بگیریم و حتی اگر این آب وارد آب شرب رودخانه هم نشود به دلیل تلفات ماهی که در آن منطقه صورت گرفته، همانطور که از شنبه این موضوع را پیگیری کردیم، باز هم پیگیری خواهیم کرد تا علت این ماجرا مشخص شود.

 

نظر شما
ادامه