کد خبر: ۶۲۲۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قم، زنجان، خراسان رضوی، خوزستان و قزوین

 

مدیرکل دامپزشکی استان قم خبر داد:
کمترین شیوع بیماری تب برفکی در قنوات


مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: به دلیل کاهش تردد دام‌ها کمترین شیوع بیماری تب برفکی در قنوات وجود دارد.

دکتر مهدی رفیعی با اشاره به اهمیت تزریق واکسن به دام‌ها اظهار داشت: در بسیاری از بیماری‌ها واکسن تنها حربه مبارزه با بیماری نیست و مواردی مانند ضدعفونی و قرنطینه‌ باید در کنار این فعالیت صورت گیرد تا واکسن به طور مطلوب بتواند کار خود را انجام دهد.
وی خاطرنشان کرد: هر اندازه تردد دام‌های بدون گواهی فراوان‌تر شود به طور طبیعی انتقال بیماری نیز بیشتر می‌شود.
به گفته مدیرکل دامپزشکی استان قم کمترین بروز بیماری تب برفکی در روستای قنوات نسبت به دیگر مناطق وجود دارد ولی در منطقه جعفریه و دامشهر بیماری تب برفکی بروز بیشتری داشته چراکه در این مناطق تردد دام فراوان است.
وی با بیان اینکه دام‌های مختلف به بیماری‌های مختلف مبتلا می‌شوند، عنوان داشت: برخی از بیماری‌های دام‌ها واگیردار و برخی غیرواگیردار هستند.
به گفته رفیعی بیماری تب برفکی در گاو و گوساله بیشتر بروز داشته و در گوسفند و بز بیماری‌های مختلفی امکان ابتلا دارد که در برخی از آنها اگر به درستی واکسیناسیون صورت گیرد دام به بیماری مبتلا نمی‌شود.
وی خاطرنشان کرد: بیماری‌های واگیردار مانند تب برفکی و طاعون نشخوارکنندگان کوچک اهمیت فراوانی در جمعیت بیماری‌های گوسفند و بز دارد.
مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به اعیاد مذهبی و مراسم‌های مختلف بیان داشت: لازم است دام‌ها برای کشتار به کشتارگاه‌ها منتقل شوند چراکه بسیاری از موارد شیوع تب خونریزی‌ دهنده کریمه کونگو مرتبط با کشتارهای غیرمجازی است که انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: برای کنترل بیماری هاری باید به گسترش واکسیناسیون این بیماری پرداخته شود.
رفیعی با تاکید بر توسعه آموزش‌های در زمینه بیماری‌های مشترک انسان و دام به مردم بیان داشت: بسیاری از مردم نسبت به گزش‌های حشرات و خراش‌های حیوانات بی‌توجه هستند ولی لازم است مراقبت‌های بهداشتی و واکسیناسیون درباره آنها انجام شود.
وی در پایان گفت: کشتار و اتلاف سگ‌های ولگرد با نظارت کمیته‌هایی زیر نظر شهرداری و فرمانداری فعال انجام می‌شود که در کنترل و پیشگیری بیماری هاری موثر است.

 

------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان:
همه کشتارگاه‌های طیور زنجان صنعتی هستند


مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: همه کشتارگاه‌های طیور استان زنجان صنعتی هستند.

دکتر محمدرشید کرمی اظهار داشت: در حال حاضر هیچ کشتارگاه سنتی طیور در استان وجود ندارند و همه کشتارگاه‌های صیور در استان زنجان صنعتی هستند.
وی با بیان اینکه ظرفیت کشتارگاه‌های طیور استان زنجان بیش از تولیدات استان زنجان است، ادامه داد: مازاد تولیدات این کشتارگاه‌ها به خارج از استان زنجان ارسال می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان از بازرسی 8 میلیون و 211 هزار و 376 قطعه طیور در سال گذشته خبر داد و گفت: این مقدار طیور شامل 16 میلیون و 709 هزار و 975 کیلوگرم بوده است.
وی درباره مبارزه با بیماریهای طیور در استان به خبرنگار فارس گفت: برای بررسی و مراقبت از بیماری‌های طیور، زنبور و آبزیان تعداد 8 هزار و 556 مورد بازرسی از مرغداریها، زنبورستان‌ها و مراکز پرورش ماهی در سال گذشته انجام گرفته است.
کرمی یادآور شد: برای مبارزه با بیماریهای طیور در سطح استان 124 میلیون و 505 هزار واکسن در سال 89 توزیع شده است.
وی به نخستین کشتارگاه صنعتی دام استان اشاره کرد و گفت: نخستین کشتارگاه صنعتی دام استان زنجان به دست بخش خصوصی احداث شده و آماده بهره‌برداری است.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان خاطر نشان کرد: برای این پروژه حدود 33 میلیارد ریال هزینه شده است.
کرمی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در مورد تجهیزات نخستین کشتارگاه صنعتی استان گفت: این کشتارگاه مجهز به دو خط کشتار دام بزرگ و کوچک است.
وی از وجود سردخانه، تونل انجماد، سیستم تبدیل ضایعات، سیستم بسته بندی گوشت، سیستم هدایت فاضلاب، اسطبل‌های نگهداری دام و سیسم بسته‌بندی کله‌پاچه در این کشتارگاه خبر داد و افزود: این کشتارگاه همچنین مجهز به سیستم آلایه است که در آن جگر، کلیه و قلب دام‌های کشتار شده آلایش می‌شوند.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان ادامه داد: در صورت راه اندازی کامل آن بین 60 تا 80 نفر در این کشتارگاه مشغول به کار خواهند شد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در مورد ظرفیت کشتارگاه این کشتارگاه صنعتی بیان داشت: ظرفیت نخستین کشتارگاه صنعتی استان زنجان در خط کشتار دام کوچک که شامل گوسفند و بز است یک‌هزار رأس در روز است.
کرمی ظرفیت خط کشتار دام بزرگ را 300 رأس عنوان کرد و گفت: خط کشتار دام بزرگ شامل گاو و گوساله است.
وی خاطرنشان کرد: این کشتارگاه علاوه بر تامین نیاز داخلی می‌تواند برای تامین نیازهای خارج استان نیز اقدام کند.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در مورد تکلیف کشتارگاه‌های سنتی گفت: کشتارگاه‌های سنتی مشکل‌دار جمع‌آوری خواهند شد.
وی مشکل کشتارگاه‌های سنتی را نداشتن امکانات و تجهیزات مناسب، تجهیزات تبدیل ضایعات و سردخانه عنوان کرد.
کرمی گفت: در حال حاضر در استان زنجان شش کشتارگاه سنتی در حال فعالیت هستند.
وی در ادامه همچنین از صادرات بیش از 44 میلیارد ریال مواد خامی دامی از استان زنجان به خارج از کشور در سال گذشته خبر داد.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: تخم مرغ نطفه‌دار، روده سورت شده گوسفندی و گاوی و آسیل گوسفندی از جمله این صادرات بوده است.
وی با بیان اینکه این مواد خام دامی تحت نظارت بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان زنجان صورت گرفته است، تصریح کرد: مواد خام دامی استان زنجان به کشورهای اوکراین، مصر، عربستان، عراق و آذربایجان صارد شده است.

 

-------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان خراسان رضوی :

تماس مستقیم با هر حیوان و یا پرنده احتمال آلودگی و انتقال بیماری درپی دارد
      
 مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت آگاهی از بیماری های انتقالی بین انسان و حیوانات مشترک اظهارداشت: بیش از 50 درصد بیماری های انسان با حیوانات مشترک است که این موضوع اهمیت مقابله با این بیماری ها را نشان می دهد.

دکتر ناصر مرگان ازغدی افزود:موضوع مهم دیگر در این زمینه شناسایی و تشخیص دشوار بیماری ها،صعب العلاج و حتی غیرقابل درمان بودن آنها است که بر اهمیت موضوع افزوده است،مانند کیست هیداتید که درمانی جز جراحی ندارد و یا هاری که درصورت بروز علائم کمتر از یک درصد امکان زنده بودن فرد وجود دارد.

وی دلیل دیگر اهمیت این بیماری ها را ضررهای اقتصادی آن دانست و تصریح کرد:در صورت بروز بیماری در دام ها به دلیل قابل انتقال بودن و یا منجر به مرگ دام شدن،دامدار ضرر زیادی را متقبل می شود
دکتر ازغدی نگهداری هرگونه حیوانی را در منزل منع کرد و افزود: نگهداری حیوان بر حسب ضرورت است،‌ بنابراین نگهداری سگ های لوکس خانگی و پرندگان زینتی احتمال انتقال آلودگی ها از حیوان به انسان را بالا می برد که برای کاهش خطر ابتلا،باید به طور مرتب تحت مراقبت و واکسیناسیون در کلینیک ها قرار گیرند.

مدیرکل دامپزشکی استان خراسان رضوی به رایگان بودن تمامی خدمات این سازمان اشاره کرد و گفت:واکسیناسیون، سمپاشی اماکن، اقدامات قرنطینه و شناسایی دام های آلوده و اطلاع رسانی،همگی به طور رایگان و بدون دریافت هزینه ای از دامدار و متقاضی صورت می گیرد.

 

ارتقای بهداشت زنبورستان های خراسان رضوی
از طریق ارتقای آموزش زنبورداران

 

با حضور بیش از 90 نفر از زنبورداران استان در محل اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی و برگزاری کارگاه آموزشی یک روزه، آموزش این قشر وارد مرحله جدیدی شد.
کارشناس مسئول  مبارزه با بیماری های زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان در این زمینه اظهار داشت: نظر به ضرورت افزایش آگاهی زنبورداران به عنوان یکی از اقشار تولیدکننده استان، کارگاه های آموزشی در این زمینه با حضوراساتید برجسته کشوری و مساعدت آموزش اداره کل دامپزشکی استان برگزار خواهد شد تا زمینه بروز بیماری های زنبور در زنبورستان های استان به حداقل رسیده و شاهد ارتقای کمی و کیفی تولید عسل در استان و حتی صادرات این ماده مغذی باشیم.
دکتر محمدرضا شریعتی اظهار داشت: در حال حاضر  120 هزار کلنی زنبور  عسل و 1644 نفر زنبوردار در استان مشغول به فعالیت هستند که سرمایه دامی تحت پوشش آنها باید مورد صیانت و حفاظت قرار گیرد و این مهم در حالی صورت می گیرد که با راه اندازی آزمایشگاه کشوری تخصصی کنترل کیفی مواد غذایی مشهد در سال گذشته امکانات تشخیصی در زمینه بیماری های زنبور عسل نظیر؛ لوک، نوزما و ... با آخرین روش های نوین آزمایشگاهی از قبیلPCRو... در حال انجام است.
دکتر محمد فرسی، کارشناس سازمان دامپزشکی کشور نیز که به عنوان مدرس کارگاه در مشهد حضور داشت در این زمینه توصیه نمود: زنبورداران برای کنترل آفات و بیماری های زنبورهای عسل از مواد طبیعی و داروهای دارای پروانه دامپزشکی استفاده نمایند.
وی افزود: با توجه به احتمال باقی ماندن مواد شیمیایی در موم، لازم است در حال حاضر مردم و مصرف کنندگان عسل برای بهره گیری از خواص معجزه گر عسل، این ماده مغذی را بدون موم مصرف نمایند.
دکتر فرسی یادآور شد: با تدابیری که سازمان دامپزشکی کشور جهت استفاده از مواد طبیعی و ارگانیک اتخاذ کرده، امیدواریم با همکاری زنبورداران مصرف این مواد در زنبورستان ها جایگزین سایر داروها شود  تا با این روش موم های کلنی های زنبور های عسل از مواد شیمیایی عاری شود. وی در توصیه ای دیگر از زنبورداران خواست برای حفظ سلامت زنبور های عسل، کلنی ها را در مناطق طبیعی و به دور از سمپاشی نگهداری نموده و از نگهداری زنبورهای عسل در مناطق صنعتی و مناطقی که در طول سال سمپاشی می شوند خودداری نمایند.


------------------------------

 

بیماری لکه سفید میگو فعلا کنترل شده است
 
کلیه نکات بهداشتی و قرنطینه ای لازم جهت کنترل بیماری بصورت پیام های بهداشتی و تذکرات کتبی به پرورش دهندگان اعلام شده است و خوشبختانه در حال حاضر بیماری در سایت کنترل شده و از تلفات جدید در منطقه گزارشی دریافت نشده است.
سرپرست اداره کل دامپزشکی خوزستان با اعلام مطلب فوق گفت : اداره کل دامپزشکی خوزستان با توجه به آلوده بودن محیط وحشی (وجود بیماری لکه سفید در محیط) و سابقه بروز بیماری لکه سفید در میگوهای پرورشی سایت چوئبده آبادان، همزمان با شروع عملیات آماده سازی مراکز تکثیر میگوی استان، از این مراکز بازدیدهای مستمری داشته و بر نحوه آماده سازی آنها نظارت دارد، ضمن اینکه از لاروهای تولید شده هر 3 مرکز تکثیر فعال استان، بطور مستمر نمونه برداری صورت گرفته و  پس از اعلام نتایج آزمایشات اطمینان عاری بودن لاروها از بیماری های لکه سفید، سندروم تورا، ویروس نکروز عفونی بافت خون و سرزرد، مجوز خروج پست لاروها صادر شده است.
دکتر توکلی افزود : از طرفی همزمان با آماده سازی مزارع پرورشی، کارشناسان دامپزشکی بهمراه کارشناسان شیلات، به روند آماده سازی مزارع نظارت داشته و تذکرات و توصیه های لازم را به کلیه پرورش دهندگان ارائه نموده است و در نهایت پس از تایید مراحل آماده سازی، مجوز ذخیره سازی در استخرهای پرورشی صادر شده است.
وی گفت: متاسفانه علی رغم کلیه تمهیدات و رعایت شرایط بهداشتی در مورخ 31 خرداد ماه سال جاری در سطح 2 مزرعه از 11 مزرعه فعال پرورش میگو، تلفات مشکوکی مشاهده گردید که سریعا بیماری توسط کارشناسان دامپزشکی تشخیص داده شد که جهت تایید نهایی بیماری ، بلافاصله از استخرهای درگیر نمونه برداری و به آزمایشگاه PCR دامپزشکی ارسال شد که با تلاشهای شبانه روزی در حداقل زمان ممکن آزمایشات لازم انجام گردید که نتایج اعلام شده وجود بیماری لکه سفید ویروسی در نمونه ها را تایید کرد، لذا دامپزشکی استان باتوجه به پیش بینی هایی که از قبل به عمل آمده بود و به منظور کنترل سریع بیماری با در اختیار داشتن کلر مورد نیاز سریعا اقدام به معدوم سازی استخرهای درگیر بیماری نمود و پست قرنطینه رادر محل ورودی سایت راه اندازی کرد.
توکلی ادامه داد که در راستای عملیات بهداشتی، تمام افراد و وسایل ورودی به سایت پرورش کنترل و ضد عفونی می گردند ضمن اینکه به منظور انجام عملیات ضد عفونی بهتر درسطح مزارع، مقداری ماده ضدعفونی کلر در اختیار کلیه پرورش دهندگان قرارگرفت.
سرپرست دامپزشکی خوزستان گفت: کلیه نکات بهداشتی و قرنطینه ای لازم جهت کنترل بیماری بصورت پیام های بهداشتی و تذکرات کتبی به پرورش دهندگان اعلام می شود که خوشبختانه در حال حاضر بیماری در سایت کنترل شده و گزارشی از تلفات جدید در منطقه نداشته ایم .

بنابر اعلام روابط عمومی دامپزشکی خوزستان ، دامپزشکی این استان به کلیه پرورش دهندگان توصیه می نماید دستورالعمل های بهداشتی و قرنطینه ای را بیش از پیش جدی گرفته و استفاده از محرک های سیستم ایمنی را در برنامه کاری خود قرار دهند . بیماری ویروسی لکه سفید سیستم ایمنی بدن میگو را هدف قرار داده ومی تواند  باعث تلفات 70 – 100 درصدی گردد.

---------------------------------------

 

افزایش جوجه ریزی در استان قزوین ولزوم تقویت اقدامات قرنطینه ای- بهداشتی

 

بنا بر اعلام رئیس اداره مبارزه با بیماریهای طیور اداره کل دامپزشکی استان قزوین: جوجه ریزی در واحدهای پرورش نیمچه گوشتی استان در خرداد ماه 1390 نسبت به ماههای فروردین و اردیبهشت افزایش یافت که همین امر لزوم ارتقاء وضعیت بهداشتی واحدها را طلب می نماید.

 دکتر وحید کشاورز با اعلام این خبر از مرغداران خواست نسبت به تقویت اقدامات بهداشتی - قرنطینه ای در واحد مرغداری تحت پوشش بویژه کنترل تردد وسائط نقلیه وافراد متفرقه به داخل واحد ،جوجه ریزی تحت نظارت دامپزشک مسئول بهداشتی فارم و انجام بموقع واکسیناسیون اقدام نموده ودر صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری، مراتب  را به نزدیکترین مرکز دامپزشکی گزارش نمایند.

 

برگزاری دوره آموزشی GISدر اداره کل دامپزشکی استان قزوین

 

 با توجه به راه اندازی برنامه GIS طیور در اداره کل و شبکه های دامپزشکی شهرستان های تابعه ،دوره آموزش اجرای برنامه GISطیور با حضور کارشناسان مجری طرح از وزارت جهاد کشاورزی و کارشناسان مسؤل GISدامپزشکی قزوین ،در محل اداره کل دامپزشکی استان قزوین برگزار گردید.

بنا به اعلام رئیس اداره مبارزه با بیماریهای طیور دامپزشکی استان ، این دوره در راستای بازآموزی و آشنایی کارشناسان با آخرین تغییرات صورت گرفته در برنامه GIS اجرا گردید. دکتر وحیدکشاورز در ادامه اظهار نمود :با اجرای برنامه GIS طیور  دسترسی به اطلاعات پرورش طیور استان واقدام سریع و به موقع در مواقع بروز بیماری میسر خواهد گردید.


 

نظر شما
ادامه