کد خبر: ۶۲۲۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

شهرآرا نیوز نوشت:

با خدمات وی‌آی‌پی، منوی متنوع غذایی، فضای باز و مسقف، مربی و پزشک اختصاصی، خدمات ماساژ، آرایشگر ویژه، خدمات همسریابی و با قیمت‌های مناسب، پذیرای حیوان خانگی شما هستیم!

«با خدمات وی‌آی‌پی، منوی متنوع غذایی، فضای باز و مسقف، مربی و پزشک اختصاصی، خدمات ماساژ، آرایشگر ویژه، خدمات همسریابی و با قیمت‌های مناسب، پذیرای حیوان خانگی شما هستیم! قیمت‌ها برای اقامت شبانه از شبی ۵۰ تا ۱۰۰ هزارتومان و برای نگهداری در طول روز و خدمات مهد، شهریه ماهانه ۵۰۰ هزار تا یک‌میلیون تومان و شهریه روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان برای حیوان خانگی‌تان.»

نمونه این تبلیغات را در فضای مجازی و در جست‌وجوی «هتل حیوانات» و «مهد‌های حیوانات خانگی» دنبال می‌کنیم. گردانندگان، این مکان‌ها را بیشتر با نام «پانسیون حیوانات» تبلیغ می‌کنند و اقامت شبانه‌روزی، نگهداری ساعتی و روزانه، آموزش، سرگرمی، تغذیه، شست‌وشو و ... در فهرست خدماتشان قرار دارد.

در یکی از تبلیغات این هتل‌های حیوانات یا به‌اصطلاح پانسیون‌های حیوانات نوشته‌اند: «پذیرایی از سگ شما با یک وعده کله‌پاچه؛ بُرس‌زنی روزانه و ناخن‌گیری و سوهان‌کشی، سشوار موها، تخلیه انرژی سگ‌ها با تردمیل مخصوص». آگهی دیگری هم غذا‌های خشک با مارک‌های آلمانی، خدمات کلینیکی و نگهداری در دو فضای آزاد و قفس به انتخاب صاحبان حیوانات خانگی را با شماره‌های تماس و هماهنگی هتلش اعلام کرده است.

اقامت هتل و شهریه سگ و گربه‌ها، چند؟!

به‌عنوان مشتری با یکی از ارائه‌دهندگان خدمات هتلینگ حیوانات خانگی تماس می‌گیرم. درخواست نگهداری از گربه خانگی در طول روز و ساعاتی را که سر کار می‌روم مطرح می‌کنم. پشت خط از سن و سال، نژاد، جثه و وزن، عادات رفتاری برای ادرار و مدفوع و... می‌پرسند تا قیمت نگهداری را بدهند. برای نگهداری روزی ۳۰ هزار‌تومان باید پرداخت‌کنی و ساک غذا یا چاشت حیوان را باید همراهش ببری. اگر خدمات درخواستی نگهداری همراه با غذا باشد، هزینه‌اش ۵۰ هزار‌تومان. اقامت شبانه را هم برای ایام سفر جویا می‌شوم. گرداننده هتل حیوانات، سریع شروع به تبلیغات می‌کند؛ «خیالتان راحت. هر‌چند روز که مسافرت بروید، ما حیوان خانگی‌تان را پذیرش می‌کنیم.»

هزینه‌ها و قوانین اقامت حیوانات را هم طوری توضیح می‌دهد که انگار پای یک مسافر و اقناع‌شدنش از گرفتن یک هتل پنج‌ستاره درمیان است. اقامت گربه در هتل را درصورت نگهداری در قفس، شبی از ۵۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان، بسته به نوع خدمات، اعلام می‌کنند و اگر در فضای باز باشد، قیمت ۲۰ درصد بیشتر می‌شود. با نشانی‌ای که خانم پشت خط می‌دهد، راهی بولوار وکیل‌آباد مشهد می‌شوم.

نشانی‌ای که می‌یابم به یک کلینیک حیوانات خانگی می‌رسد. ابتدا تصور می‌کنم که نشانی اشتباه است. این کلینیک دوطبقه و نه‌چندان وسیع در ظاهر هیچ نام و نشانی از هتل یا پانسیون و مهد حیوانات ندارد. ماجرا از اینجا به بعد خیلی عجیب به نظر می‌رسد. اولین سؤالمان از پرسنل کلینیک حیوانات هم همین است. هرچند تلاش می‌کنند خیلی سربسته پاسخ دهند، اصل ماجرا دستمان می‌آید. اینکه در تهران و خیلی از شهر‌های دیگر برای اماکن و مراکز خاص نگهداری از حیواناتی مثل سگ و گربه مجوز می‌دهند، اما در مشهد مجوز رسمی نمی‌دهند؛ به‌همین‌دلیل ارائه‌دهندگان این خدمات به‌صورت چراغ‌خاموش و زیرزمینی به فعالیت خود می‌پردازند.

فکر همه جای کار را کرده‌اند

این کلینیک در‌کنار پذیرش حیوانات، برای ویزیت، چک‌آپ، درمان و...، در طبقه مجزای اقامت شبانه‌روزی حیوانات خانگی، مشتریانش را هم پذیرش می‌کند. برای اینکه کارشان به مشکل نخورد، فضای غیرمسقفی ندارند. حیوانات را در قفس نگه می‌دارند و وضعیت غذا، حمام، شست‌وشو و ناخن‌گیری و... آن‌ها را به نوبت رسیدگی می‌کنند. اگر در طول روز ناظری از دام‌پزشکی هم به این مکان سر بزند، شاید در ظاهر متوجه فعالیت غیرمجاز این کلینیک‌ها نشود. چون بهانه گردانندگان کلینیک‌ها این است که این حیوانات را برای معاینه و بررسی وضعیت سلامت و درمان، یک روز یا یک شب نگه داشته‌اند.

ظاهرا گردانندگان فکر همه جای کار را کرده‌اند، چنان‌که وقتی با پانسیون دیگری که دو خط تلفن ایرانسل را برای کارش تبلیغ کرده است، تماس می‌گیریم، دادن نشانی را منوط به ارسال کارت مشخصات حیوان خانگی‌مان در شبکه واتس‌اپ یا تلگرام می‌کنند؛ سپس مشخصاتی از صاحب حیوان خانگی و خدمات درخواستی‌اش را می‌خواهند. در پایان اگر به این اطمینان برسند که مشتری واقعی است، نشانی را می‌دهند. خدمات درخواستی را اهلی‌کردن حیوان عنوان می‌کنیم.

در پاسخ، صحبت از این می‌کنند که علاوه‌بر مربی ویژه برای اهلی‌کردن، آموزش رقص و حتی تغییر عادات رفتاری غذا‌خوردن و دفع ادرار حیوانات خانگی را هم در بسته خدماتشان دارند. برای همسریابی هم خودشان در بین نوع حیوان موردنظر، گزینه‌های مناسب را پیشنهاد می‌کنند. درخصوص هزینه هم از شهریه روزانه و ماهیانه می‌گویند که بستگی به خدمات انتخابی صاحب حیوان خانگی دارد؛ شهریه ماهیانه از ۵۰۰ هزار تومان یا یک‌میلیون تومان برای گربه‌ها و سگ‌ها.

با گردانندگان دو پانسیون و هتل حیوانات در نقطه دیگری از مشهد درباره شرایط پذیرش حیوانات خانگی صحبت می‌کنیم. نگهداری از حیوانات در یکی از این پانسیون‌ها در فضای غیرمسقف صورت می‌گیرد. اقامت شبانه ماندن گربه‌ها و سگ‌ها و حتی خرگوش و دیگر حیوانات نادر خانگی در این پانسیون قیمت بیشتری دارد. حرف گردانندگانش این است که آن‌ها مثل خیلی دیگر از پانسیون‌ها و مهدها، حیوانات را در قفس نگه نمی‌دارند. فضایی غیرمسقف برای بازیگوشی و آزاد‌بودن حیوانات دارند. به‌همین‌دلیل هزینه بیشتری از مشتری دریافت می‌کنند. این گرداننده پانسیون در مشهد بین حرف‌هایش تأکید هم می‌کند که «از پذیرش حیوان‌های بیمار معذوریم به‌خصوص در شرایط کرونا؛ چون نمی‌خواهیم مشکلی در نگهداری از حیوانات داشته باشیم.»

حیوان‌آزاری به اسم حیوان‌دوستی

همه این کار‌ها درحالی صورت می‌گیرد که خیلی‌ها مخالف نگهداشتن حیوانات خانگی در آپارتمان و فضای بسته واحد‌های مسکونی هستند و این کار را نوعی حیوان‌آزاری می‌دانند. اما روز‌به‌روز بر تعداد کسانی که حیوان خانگی دارند، اضافه می‌شود. به‌اشتراک‌گذاشتن فیلم‌ها و عکس‌هایشان با حیوانات خانگی، پیاده‌روی و خرید با این حیوانات، دور‌دور کردن در خودرو با حیوانی خانگی و... برای برخی افراد، نوعی علاقه و برای عده‌ای، سبک زندگی خاص و باکلاسی است.

افراد تلاش می‌کنند نشان ‎‌دهند که علاقه‌ای قوی بین آن‌ها و حیواناتشان برقرار شده است، اما وقتی شاهد نگهداری حیوانات عجیب‌وغریب مانند مار و کروکودیل در خانه‌ها هستیم، دیگر نمی‎‌توان باور کرد که صرف علاقه به حیوانات باعث افزایش نگهداری حیوانات خانگی شده است. یا آن‌هایی که حیوان خانگی را به کلینیک می‌برند و درازای پرداخت مبالغ زیاد، گوش، و بینی حیوان را به تیغ جراحی زیبایی می‌سپارند، دمش را کوتاه کرده یا روی تنش تتو نقش می‌کنند و با بوتاکس و لنز چشم می‌خواهند چهره حیوان خانگی‌شان را به دلخواه خود تغییر دهند؛ هیچ‌یک از این‌ها را نمی‌توان علاقه به حیوانات دانست و بیشتر حیوان‌آزاری است.

 

شاید اگر تغییری در این سبک زندگی صورت نگیرد که عده‌ای خواسته و ناخواسته حیوان خانگی را مانند عضوی از خانواده می‌پندارند و برایش همانند یک فرزند هزینه می‌کنند، تنهایی‌شان را با آن پُر می‌کنند و از لفظ «پسرم» و «دخترم» برای معرفی و صدا زدن حیوان خانگی استفاده می‌کنند، خیلی عجیب نباشد که روزی این دیالوگ‌ها را بین این افراد بشنویم: «ماهی چقدر شهریه مهد گربه‌ت شده؟ سگت رو کدوم مهد می‌گذاری؟ برای خرگوشت دختر پیدا کردی؟ از کدوم هتل که منم گربه‌م رو ببرم و...!»

مدلینگ جانوران در آتلیه‌ها

بعد از باب‌شدن مدل‌های ویژه کوتاهی موی حیوانات خانگی به‌دست آرایشگران خاص، این یکی، چند وقتی می‌شود که جایش را در شبکه‌های اجتماعی باز کرده است؛ حالا پای آتلیه‌هایی خاص با دکوری ویژه عکاسی با حیوانات خانگی هم به میان آمده است تا پازل حیوان‌دوستی و سبک زندگی خاص کامل شود! صاحبان برخی آتلیه‌ها با درج تبلیغاتی، چون «عکاسی تخصصی حیوانات همراه کودکان شما» و... زمینه را برای بازشدن پای حیوانات به آتلیه‌ها هم فراهم کرده‌اند. مدل‌های مختلفی را از عکس کودکان و بزرگ‌سالان با حیوانات خانگی تبلیغ می‌کنند که بیشتر این مدل‌ها از ژورنال‌های خارجی انتخاب شده‌اند؛ یا ژستی از فلان سلبریتی با سگ و گربه خانگی‌اش را نشان می‌دهند و الگویی می‌شود برای ثبت عکس‌ها.

فروشگاه‌های مخصوص حیوانات خانگی هم که از پد مخصوص ادرار سگ تا برس و عینک آفتابی ویژه و لباس و کفش و حتی اسباب بازی مخصوص و بالشتک‌های نرم و بادی برای خواب و استراحت سگ و گربه را تبلیغ می‌کنند، بخش دیگری از این پازل هستند؛ و در پایان اینکه باوجود تأکید دین اسلام بر حمایت از حیوانات و مهربانی با آن‌ها، رفتار‌های این‌چنینی را نه می‌توان حمایت از حیوانات دانست و نه مهربانی با آن‌ها.

بحث نگهداری از آن‌ها در فضا‌های بسته و آپارتمانی خانه‌های امروزی و احتمال سرایت بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان هم جای خود. به‌نظر می‌رسد موضوع هم‌زیستی افراد با حیوانات خانگی را، صرف‌نظر از سبک درست یا اشتباه آن، در خلأ‌های اجتماعی و فرهنگی هم باید جست.

واکنش سازمان دام‌پزشکی به بحث صدور مجوز برای هتل و پانسیون حیوانات: ممنوع است؛ پیگیری می‌کنیم

شهریه‌های میلیونی و خدمات عجیب‌و‌غریب مهد‌های حیوانات، هتل‌ها یا پانسیون‌های حیوانات خانگی، چندی پیش خبرساز شد و موج واکنش‌ها، پاسخ مسئولان سازمان دام‌پزشکی کشور را به‌دنبال داشت. هم بحث حاشیه‌های این مراکز بود و هم گزارش‌هایی که از حیوان‌آزاری به اسم خدمات شیک و نوین به حیوانات خانگی حکایت می‌کرد.

در همین زمینه سازمان دام‌پزشکی کشور اعلام کرد که در قانون و در سازمان دامپزشکی، مجوزی تحت عنوان مهد، هتل یا پانسیون نگهداری از حیوانات خانگی وجود ندارد، اما برای مراکزی به نام مراکز نگهداری از حیوانات مجوز صادر شده است و اگر مراکزی به نام مهد و پانسیون فعالیت کنند، قانونی نیست.

حتی در مراکز قانونی که با نام مراکز نگهداری از حیوانات از سازمان دامپزشکی مجوز می‌گیرند، ماساژ، سوهان‌کشی ناخن، خدمات آرایشگری، زیبایی و آموزش رقص مجاز نیست. وضعیت مراکزی را که به نام مهد، هتل یا پانسیون حیوانات به‌صورت چراغ‌خاموش و غیرمجاز در مشهد فعالیت می‌کنند، از اداره‌کل دام‌پزشکی خراسان رضوی پیگیری می‌کنیم.

رئیس اداره تشخیص و درمان اداره‌کل دام‌پزشکی استان خراسان رضوی، همان قوانین کشوری را ملاک فعالیت مراکز دامپزشکی می‌داند و می‌گوید: مجوز‌هایی به نام پانسیون حیوانات نداریم.

«دکتر محمدرضا بهروزیان» در پاسخ به این سؤال که آیا کلینیک‌های دام‌پزشکی مجاز به ارائه خدمات هتلینگ حیوانات ازجمله خدمات سرگرمی و اقامت شبانه هستند یا خیر، تأکید می‌کند: خدمات کلینیک‌های دامپزشکی تعریف شده و مشخص است که باید به ویزیت و درمان و اقدامات پزشکی حیوانات بپردازند و هر اقدامی خارج از این تعاریف، غیرمجاز و غیرقانونی است.

به این مسئول در دامپزشکی خراسان رضوی، گزارشی از بازدید‌های میدانی‌مان و اینکه برخی از کلینیک‌های دامپزشکی مشهد، خدمات هتلینگ حیوانات را ارائه می‌دهند، ارائه می‌کنیم. وی در پاسخ فقط به این جمله بسنده می‌کند: موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
0
12
همه ی این هایی که به عنوان بدی ذکر کردید از نظر کسانی که حیوانات را دوست دارند پسندیده است.
بدون کمک دولتی و بدون جشم داشت هم اشتغالزایی کرده اند و هم به جیوانات سرویس میدهند.
انشالله بیشتر هم بشود.
لطفا از بخش هایی که با پول بیت المال تغذیه میکنند و به کسی هم پاسخ نمیدهند گزارش تهیه کنید( شهرآرا نیوز عزیز)
نظر شما
ادامه