کد خبر: ۶۲۳۲

حکیم مهر -  کارشناس سازمان دامپزشکی کشور گفت: زنبورداران برای کنترل آفات و بیماریهای زنبورهای عسل از مواد طبیعی و داروهای دارای پروانه دامپزشکی استفاده کنند.

 دکتر محمد فرسی در کارگاه آموزشی یک روزه که با حضور بیش از 90 نفر از زنبورداران استان در محل اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی برگزار شد، افزود: با توجه به احتمال باقی ماندن مواد شیمیایی در موم، لازم است در حال حاضر مردم و مصرف کنندگان عسل برای بهره گیری از خواص معجزه گر عسل، این ماده مغذی را بدون موم مصرف کنند.

فرسی یادآور شد: با تدابیری که سازمان دامپزشکی کشور جهت استفاده از مواد طبیعی و ارگانیک اتخاذ کرده، امیدواریم با همکاری زنبورداران مصرف این مواد در زنبورستانها جایگزین سایر داروها شود تا با این روش مومهای کلنی‌های زنبورهای عسل از مواد شیمیایی عاری شود.

وی از زنبورداران خواست برای حفظ سلامت زنبورهای عسل، کلنی ها را در مناطق طبیعی و به دور از سمپاشی نگهداری کرده و از نگهداری زنبورهای عسل در مناطق صنعتی و مناطقی که در طول سال سمپاشی می شوند، خودداری کنند.

در ادامه دکتر محمدرضا شریعتی، کارشناس مسوول مبارزه با بیماری‌های زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان اظهار کرد: در حال حاضر 120 هزار کلنی زنبور عسل و 1644 نفر زنبوردار در استان مشغول به فعالیت هستند که سرمایه دامی تحت پوشش آنها باید مورد صیانت و حفاظت قرار گیرد و این مهم در حالی صورت می گیرد که با راه اندازی آزمایشگاه کشوری تخصصی کنترل کیفی مواد غذایی مشهد در سال گذشته امکانات تشخیصی در زمینه بیماری های زنبور عسل نظیر لوک، نوزما و ... با آخرین روشهای نوین آزمایشگاهی مثل PCR در حال انجام است.

 

 

نظر شما
ادامه