کد خبر: ۶۲۳۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قزوین

 

آغاز واکسیناسیون پنجاه هزار راس بره وبزغاله در سطح شهرستان قزوین

 

رئیس شبکه شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین اعلام کرد: به منظور کنترل و پیشگیری از بروز بیماری بروسلوز در جمعیت دامی منطقه، طرح واکسیناسیون بروسلوز بره و بزغاله را در تمامی واحدهای دامی منطقه ( روستایی، عشایر ی، ییلاقی و صنعتی)  آغاز نموده است.

دکتر علیرضا اکبر شاهی ضمن بیان این مطلب افزود، در این طرح که با استفاده از توانمندیهای بخش خصوصی و دولتی صورت می پذیرد ، پیش بینی می گردد بالغ بر50 هزار راس بره و بزغاله علیه بیماری تب مالت واکسینه گردد.

وی همچنین اعلام کرد: بیماری بروسلوز بعنوان یکی از بیماریهای مشترک بین انسان و دام محسوب گردیده و مهمترین راه کنترل و پیشگیری بیماری در دام، واکسیناسیون به موقع و در انسان نیز، مصرف شیر و فراورده های لبنی بهداشتی می باشد.

 

-----------------------------------

 

برگزاری کلاس آموزشی در روز ملی مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین انسان ودام

همزمان با روز ملی مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین انسان ودام یکدوره کلاس آموزشی در ارتباط با بیماریهای مشترک،با همکاری مرکز بهداشت شهرستان قزوین برگزار گردید.

  

تدریس این دوره را دکتر شکری رئیس اداره مبارزه با بیماری دامی اداره کل دامپزشکی استان قزوین برعهده داشت که توضیحاتی را در اتباط با پیشگیری از بیماریهای مشترک بین وانسان ودام جهت بانوان شرکت کننده در کلاس ارائه نمود.

درپایان کلاس نیز بروشورهایی در ارتباط با بیماری های مذکور در بین شرکت کنندگان توزیع گردید.

 

------------------------------------

 

افتتاح اولین درمانگاه اختصاصی دام کوچک در استان قزوین

 

بنا بر اعلام رئیس اداره دارو درمان اداره کل دامپزشکی استان قزوین ،اولین درمانگاه  اختصاصی دام کوچک تحت نظارت یکی از دامپزشکان این استان افتتاح شد.

این درمانگاه که توسط بخش خصوصی دایر گردیده، مجهز به امکاناتی نظیر رادیولوژی، تجهیزات ارتوپدی، میکروچیپ گذاری، جرم گیری دندان، کیت های تشخیص سریع و تست های بیو شیمیایی بوده و در حال حاضر آماده پاسخگویی به کلیه پرورش دهندگان دام کوچک می باشد.

 

-------------------------------------

 

آغاز اجرای طرح بررسی اپیدمیولوژیکی زنبورستانهای استان قزوین

 

بنا بر اعلام دکتر کشاورز رئیس اداره مبارزه با بیماریهای طیور و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان قزوین در این طرح که باهمکاری گروه زنبور عسل سازمان دامپزشکی کشور اجرا می گردد، وضعیت زنبورستانهای استان، بویژه از نظر وضعیت بهداشتی، بروز بیماریها و تغذیه، بصورت گذشته نگر ، از مهر ماه 89 مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته وتحلیلهای مربوطه جهت مطالعات آتی ارائه خواهد شد.

 

-------------------------------------

 

پایش بهداشتی شیر دراستان قزوین از مزرعه تا سفره

 

رئیس اداره نظارت بربهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت :در ادامه اجرای طرح جامع بهداشت شیر که از سال 1387 شروع شده، در سال 1390و در فاز بهاره، به منظور کنترل بهداشتی شیر استحصالی در استان از نظر میزان افلاتوکسین، باقیمانده های دارویی  و تقلبات TC و SCC بار میکروبی و سلولهای سوماتیک ، از گاوداریهای صنعتی و سنتی و مراکز جمع آوری شیر و خودروهای حمل شیر نمونه های لازم اخذ و پس از انجام آزمایشات لازم در آزمایشگاه اداره کل آیتمهای مزبور  به عنوان معیاری برای سنجش شیر بهداشتی مورد پایش قرار گرفت.

دکتر اقدمی همچنین نظارت بربهداشت فرآورده های خام دامی (شیر و گوشت و تخم مرغ و... )در کلیه مراحل تولید ،نگهداری وعرضه را از وظایف دامپزشکی برشمرد.

 

نظر شما
ادامه