کد خبر: ۶۲۳۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

مرغداران خراسان‌جنوبی بعد از آسیب‌های وارده به واسطه شیوع آنفلوانزا برای جوجه‌ریزی و فعالیت مجدد نیاز به تأمین سرمایه در گردش دارند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر،در تاریخ سیزدهم دی ماه ۹۹ یعنی حدود یک ماه پیش خبرگزاری مهر به نقل از مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی خبری با عنوان «آلوده شدن دو واحد مرغ تخم‌گذار به آنفلوآنزای حاد پرندگان» منتشر کرد.

هر چند در همان خبر مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی اطمینان داد که تمامی تخم‌مرغ‌های موجود در بازار سالم هستند و تمام تلاش خود را برای ممانعت از شیوع این ویروس خواهد کرد، ولی علی رغم همه تلاش‌ها و اقدامات هر روز خبری از مثبت شدن یک واحد طیور خراسان‌جنوبی به ویروس آنفلوانزای پرندگان منتشر می‌شد.

جلسات متعدد برگزار، رایزنی‌ها انجام و فعالان صنعت طیور نیز درددل های خود را به متولیان امر بیان کردند. اما باید بررسی کرد که امروز بعد از گذشته حدود یک ماه از شیوع این ویروس، استان در چه شرایطی از این نظر به سر می‌برد.

آیا مسئولان به قول و وعده‌هایی که به فعالان صنعت طیور برای حل مشکلاتشان داده بودند، پایبند هستند و یا تنها بر روی کاغذ مانده است.

گفتنی است فعالان عرصه صنعت طیور در گفت‌وگو با مهر در قالب گزارشی که با عنوان «سیل آنفلوانزایی بر جان صنعت طیور/ نوشدار بعد از مرگ پرندگان» منتشر شد، مواردی چون تأمین سرمایه در گردش، درخواست بیمه بیکاری موقت کارگران بیکار شده صنعت طیور، تسریع در پرداخت خسارات و.. را به عنوان خواست‌های خود مطرح کرده بودند.

«سید حسین خیریه»، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار کرد: در شرایط فعلی استاندار خراسان‌جنوبی، جهاد کشاورزی و دامپزشکی پیگیر بحث آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و مشکلات و مسائل صنعت طیور بعد از این اتفاق هستند.

ثبت نام برای بیمه موقت بیکاری کارگران آغاز شده

وی اظهار کرد: یکی از درخواست‌های ما بحث بیمه بیکاری موقت کارگران فعال در صنعت طیور بود که در این زمینه همکاری لازم صورت گرفته و در حال حاضر اقدامات اولیه و ثبت نام‌ها آغاز شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند در زمینه تعداد کارگران بیکار شده صنعت طیور بعد از شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیان‌کرد: به طور کلی نمی‌توانم آماری در این زمینه ارائه کنم ولی در واحد خود من بی شک حدود ۱۵۰ – ۱۶۰ کارگر تعدیل نیرو خواهند شد.

وی افزود: البته قول و وعده‌هایی در زمینه دریافت اقساطی سهم کارفرمایی حق بیمه برای واحدهای آسیب دیده از شیوع آنفولانزا نیز داده شده است.

خیریه ادامه داد: در حال حاضر با توجه به شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در بسیاری از واحدهای صنعت طیور استان زنجیره تولید قطع شده و در آمد آنان به شدت کاهش یافته است و از این جهت برای جوجه‌ریزی مجدد نیاز به سرمایه در گردش دارند.

قول و وعده بانک‌ها برای تأمین سرمایه در گردش

وی با اشاره به اینکه برای تأمین سرمایه در گردش نیاز به همکاری بانک‌ها داریم و با چند بانک نیز در این زمینه رایزنی شده است، گفت: البته بانک‌ها نیز باید هماهنگی‌های لازم را با مرکز و تهران انجام بدهند و منتظر روزهای آتی در این زمینه هستیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به تماس استاندار خراسان‌جنوبی با وزیر جهاد کشاورزی در زمینه پیگیری مشکلات ناشی از شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یادآور شد: جلسه رفع موانع تولید با هدف بررسی مشکلات تولیدکنندگان صنعت طیور نیز برگزار خواهد شد.

خیریه قبلاً نیز بیان کرده بود که پیش‌بینی می‌شود که شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان خسارت و آسیب اقتصادی وارد کند.

فعالان صنعت طیور موضوع بیمه را جدی بگیرند

«دکتر محمد اصغرزاده»، مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از مسائلی که مرغداران ما باید به صورت جدی آن را مد نظر قرار دهند، بحث بیمه‌کردن طیور است.

وی بیان‌کرد: شاید در شرایط فعلی بسیاری از فعالان صنعت طیور سخن از واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بزنند در حالی که نسبت به موضوعاتی چون بیمه حساسیت چندانی نداشته باشند.

اصغرزاده یادآور شد: همچنانکه در مصاحبه‌های قبلی نیز بیان کردم آزمایش pcr برای آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در بیرجند از چندی قبل فعال شده است که در شناخت هر چه بیشتر کانون‌های آلوده مؤثر خواهد بود.

آرامتر شدن شرایط نسبت به هفته قبل

«دکتر سید بهمن نقیبی»، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به حجم بالای شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خراسان‌جنوبی نمی‌توان گفت که در شرایط فعلی دیگر کار به اتمام رسیده است.

وی بیان‌کرد: البته نسبت به ۷-۸ روز قبل شرایط به طور نسبی آرامتر شده است ولی هنوز هم در برخی موارد ابتلای جدید به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را مشاهده می‌کنیم.

آلودگی یک واحد مرغ گوشتی در دشت بجد

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به یک مورد مثبت آلودگی به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در واحد مرغ گوشتی در دشت بجد بیرجند، ادامه داد: همه تلاش ما بر این است که شرایط هر روز بهتر از قبل باشد.

نقیبی با اشاره به اینکه در زمینه واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور کمبودی وجود نداشته و به میزان نیاز مرغداران، امکان وارد کردن آن به خراسان جنوبی وجود دارد، گفت: البته کارایی واکسن آنفلوانزا به شرطی است که بعد از تزریق طیور تا مدت زمان مشخصی در مواجهه با ویروس قرار نگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ماه‌های آتی ما را با کمبود مرغ و تخم مرغ مواجه خواهد کرد یا خیر، اظهار کرد: بر اساس آمار اعلام شده در کشور ۶۰۰ تن مازاد بر نیاز تولید تخم داریم و از این جهت حتی اگر در خراسان جنوبی با کمبود مواجه شویم، مشکلی به وجود نخواهد آمد.

یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان غرامت پرداخت شده است

معاون بهداشتی و پیگیری سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: در زمینه میزان خسارت وارد شده بر واحدهای صنعت طیور در خراسان جنوبی نیز بیمه آمار و اطلاعات را باید اعلام کند ولی دامپزشکی تاکنون یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان غرامت پرداخت کرده است.

به نظر می‌رسد که باز هم باید منتظر روزهای آینده بود. اینکه بانک‌های عامل تا چه اندازه سرمایه در گردش واحدهای صنعت طیور آسیب دیده از شیوع آنفولانزا را تأمین و بازوی آنان برای شروع به کار دوباره و جوجه‌ریزی مجدد می‌شوند.

و براساس گفته‌های معاون سازمان دامپزشکی هنوز هم برخی موارد مثبت ابتلاء به ویروس آنفولانزا در واحدهای طیور خراسان جنوبی وجود داشته و هیچ چیز تمام نشده است.پس باید منتظر ماند تا روزهای آتی چه برای صنعت طیور خراسان جنوبی رقم می‌زند.

بیش از هر چیز این نکته را هم باید در نظر بگیریم که نه تنها ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بلکه شیوع کرونا نیز از جنبه‌های مختلف به صنعت طیور استان خسارت و آسیب وارد کرده بود. پس باید بیش از آنکه چرخ این صنعت متوقف شود، آستین همت بالا زد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Canada
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
0
3
واحد۲۴۰هزاری سربیشه هم مثبت شد..کی بشه استان پاک بشه
نظر شما
ادامه