کد خبر: ۶۲۴۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قزوین، همدان، ایلام، کردستان و خوزستان

 

توقیف خودروی غیر مجاز حامل ضایعات کشتارگاهی طیور

 

اداره کل دامپزشکی استان قزوین اعلام کرد : با عنایت به توقیف یکدستگاه خودروی خاور حاوی مقادیر زیادی  ضایعات کشتاری طیور، توسط پاسگاه نیروی انتظامی کوهگیر و ارجاع خودروی فوق به شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین، مشخص گردید محموله فوق حدود 3000 کیلوگرم انواع ضایعات کشتاری طیور می باشد که بدون داشتن مجوز حمل و عدمرعایت حداقل شرایط بهداشتی ، به مقصد و مصرف نامشخصی  از مبدا یکی از استانهای شمالی کشور حمل می گردید

با توجه به بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان واحد نظارت شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین و نامناسب بودن وضعیت ارگانولیپتیکی و بوی مشمئز کننده، محموله فوق ضبط و جهت معدوم سازی به واحد تبدیل ضایعات یکی از کشتارگاههای استان ارسال و معدوم گردید.

 

تشدید نظارت بر عرضه فراورده های خام دامی در قزوین

 

 کارشناسان واحد نظارت بر بهداشت عمومی شبکه دامپزشکی قزوین ، در سه ماهه نخست سال 1390 اقدام به 7341 مورد بازدید از مراکز عرضه فرآورده های خام دامی نموده که طی بازرسی های مذکور 280 مورد تخلف بهداشتی شناسایی و تعداد 39 فقره پرونده تخلف تنظیم و جهت رسیدگی به مراجع قضایی ارسال و مقدار 5727 کیلوگرم انواع فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف ، ضبط و معدوم گردید . دکتر اکبر شاهی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین ضمن اعلام مطلب فوق گفت: به دلیل قرار گرفتن در آستانه ماه مبارک رمضان و ایام گرم سال ، واحد نظارت بر بهداشت عمومی این شبکه ، طرح تشدید کنترل و نظارت برتوزیع ، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی را در دستور کار خود دارد.

 

----------------------------------

 

قابل توجه مرغداران استان همدان


اداره کل دامپزشکی همدان اعلام کرد : با توجه به شرایط خاص محیطی – زمانی و امکان بروز مجدد بیماری های واگیر طیور خصوصاً بیماری های حاد تنفسی، ضروری است به منظور حفظ سلامت گله های طیور، سرمایه های ملی و بهداشت عمومی، اقدامات پیشگیرانه لازم خصوصاً تشدید ضوابط قرنطینه ای و امنیت زیستی در تمامی سطوح واحدهای پرورش، تولید و فرآوری فوراً مد نظر قرار گیرد.
اهم این اقدامات شامل موارد ذیل می باشد.
اقدامات سختگریانه درخصوص کنترل و کاهش ترددها اعم از کلیه افراد، وسایل نقلیه، تجهیزات و نهاده ها
ضدعفونی دقیق تمامی مواد و وسایل ورودی و خروجی واحد
اجرای دقیق برنامه های علمی و جامع بهداشتی و پیشگیری
اعمال برنامه های واکسیناسیون مناسب با توجه به شرایط منطقه، خصوصاً در موردبیماری های پر مخاطره مانند نیوکاسل
استفاده از نیروهای متخصص و آموزش دیده برای اقدامات بهداشتی و پیشگیری مانند واکسیناسیون و نیز بکارگیری وسایل واکسیناسیون مختص هر واحد .
حذف بهداشتی لاشه ها و تمامی ضایعات
عمل آوری، ضدعفونی و بسته بندی کود حین و پایان دوره خصوصاً قبل از حمل
حذف امکان دسترسی پرندگان، جوندگان و سایر حیوانات وحشی و اهلی به سالن های تولید، انبارها و حتی ضایعات و کود .
عدم تهیه و استفاده از مواد (مانند کارتن، شانه و ...) و خوراک دست دوم از واسطه ها و یا سایر واحدها .
رعایت اصل حیاتی ورود و خروج همزمان گله در زمان شروع و خاتمه دوره پرورش و تولید (all in –all out ) و پرهیز شدید از ورود پرندگان جدید به واحد در حال پرورش و تولید (حتی ممانعت در مواردی مانند افزودن خروس از سایر واحدها به گله های مرغ مادر)
عدم ذخیره و نگهداری بیش از حد دان، خوراک و سایر موا مصرفی در واحد .
گزارش فوری هرگونه علائم بیماری و تلفات (حتی کاهش تولید و یا مصرف آب و خوراک ) به شبکه دامپزشکی شهرستان توسط مرغدار و دامپزشک فارم .
تهیه بیمه نامه از صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای کلیه پرندگان واحد
خودداری از مصرف هرگونه واکسن ، دارو و ... غیر مجاز از نظر سازمان دامپزشکی کشور .
رعایت کلیه مراحل قانونی و بهداشتی نقل و انتقال تخم مرغ، جوجه یکروزه پولت و پرنده زنده، تولیدات و ضایعات از واحد و یا به واحد
رعایت دقیق تمامی ضوابط بهداشتی آماده سازی واحد از جمله پاکسازی و ضدعفونی کامل سالنهای پرورش، تجهیزات، محوطه واحد و محیط پیرامونی .
رعایت فواصل زمانی مناسب بین جوجه ریزی ها
رعایت ظرفیت قانونی هر واحد و حتی المقدور کاهش تراکم به منظور کاهش خطر .
توصیه: عدم ادامه دوره پرورش بعد از سن بیمه ای (48 روز) در مرغداری های گوشتی به منظور کاهش مخاطرات .
توصیه: حذف گله های مرغ مادر گوشتی بالای سن بیمه ای (68 هفته ) به دلیل کاهش ایمنی گله و افزایش خطر درگیری .
انجام سایر اقدامات بهداشتی طبق ضوابط سازمان دامپزشکی کشور

-----------------------------------

 

برگزاری جلسه شورای هم اندیشی مشاوران جوان دامپزشکی استان ایلام


 اولین جلسه هم اندیشی مشاوران جوان اداره کل با حضور مدیرکل و تعدادی از پرسنل جوان در اداره کل دامپزشکی برگزار گردید.
در این جلسه دکتر پیرانی مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به نقش ارزشمند شور و مشورت گفت: کاری که بر مبنای فکر جمعی و هم اندیشی باشد، با کیفیت بهتر و بالاتری انجام خواهد گرفت.
در ادامه این جلسه دکتر الهام جم زاده به عنوان مشاور جوان اداره کل معرفی گردید.
دکتر جم زاده نیز طی سخنانی از اعضاء خواست ضمن بررسی نقاط ضعف و قوت دستگاه، در همه موارد و وظایف دستگاه نظرات و پیشنهادات خود را ارائه نمایند.
در این جلسه پس از بحث، هم اندیشی و اعلام نظرات اعضای شورا، مقرر شد که در یکی از جلسات شورای مشاوران جوان استانداری، با میزبانی اداره کل دامپزشکی، نسبت به آگاه سازی کلیه مشاوران جوان دستگاه ها با فعالیت های این اداره کل از طریق تهیه مستندات و ارائه توضیحات اقدام گردد.

 

------------------------------------

 

برگزاری دوره بازآموزی بیماری مشمشه در کردستان


 دوره بازآموزی روشهای تشخیص و مبارزه با بیماری مشمشه در روز 13/4/90 با حضور دکتر نیک خواه مسئول کنترل بیماری مشمشه سازمان دامپزشکی کشور برای تعداد 10 نفر از کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان کردستان برگزار گردید.

در این دوره آخرین دستاوردهای علمی و عملی در ارتباط با بیماری مشمشه، نحوه تست و .... تشریح و ارائه گردید.

 

-------------------------------------

 

امحاء نزدیک به 120 تن فرآورده های خام دامی غیربهداشتی و فاسد در خوزستان


سرپرست دامپزشکی خوزستان اعلام کرد از ابتدای سال جاری تاکنون نزدیک به 120 تن فرآورده خام دامی ناسالم و غیربهداشتی امحاء شده است.
دکتر توکلی گفت: کارشناسان اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خوزستان در طی بازدیدهای مکرر از مراکز تولید، توزیع و عرضه محصولات خام دامی(گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ) در صورت برخورد به موارد مشکوک آن را ضبط و به آزمایشگاه دامپزشکی ارسال می کنند و پس از دریافت پاسخ آزمایشگاه، محصولات ضبط شده را آزاد و یا با دستور قضایی منهدم می کنند، که از ابتدای امسال تا کنون نزدیک به 16 تن محصول ناسالم منهدم شده است.
 وی گفت: دامپزشکی در تمام کشتارگاهها دام و طیور استان بازرس بهداشتی دارد و درصورت برخورد به موارد غیربهداشتی در کشتارگاهها، انهدام در همان جا صورت می گیرد که در 3 ماهه نخست امسال  104 تن گوشت سفید و قرمز در کشتارگاهها منهدم شده است.
توکلی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 33 هزار بازدید از اماکن توزیع، عرضه و پخش فرآورده های خام دامی و نزدیک به 7 هزار بازدید از شناورها و اسکله های صیادی توسط کارشناسان دامپزشکی خوزستان صورت گرفته اس .

 

نظر شما
ادامه