کد خبر: ۶۲۴۹۲
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر سید بهمن نقیبی» افزود: تلفات طیور بومی روستای شهرکلای شهرستان نور به همین مورد خلاصه می‌شود و واحد‌های صنعتی مرغداری عاری از آنفلوآنزا هستند ...
 

حکیم مهر: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور بوتولیسم را علت اصلی تلف شدن پرندگان در میانکاله اعلام کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر سید بهمن نقیبی» گفت: علت اصلی تلف شدن دست‌جمعی پرندگان مهاجر در تالاب بین‌المللی میانکاله و خلیج گرگان بر اساس نتایج آزمایشگاهی بوتولیسم است.

او افزود: چند فرضیه مانند ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان و نیوکاسل برای مرگ پرندگان محتمل بود که پس از بررسی میدانی و نمونه‌گیری، همه این موارد رد شد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: با توجه به شباهت‌های تلف شدن پرندگان با اتفاقی که پارسال به دلیل بوتولیسم در میانکاله افتاده بود، گزینه بعدی ما احتمال ابتلا پرندگان به بوتولیسم بود که بررسی‌های آزمایشگاهی دقیق این مورد را تایید کرد و علت اصلی مرگ پرندگان در میانکاله بوتولیسم است.

او افزود: این مورد به شکل رسمی طی اطلاعیه‌ای از سازمان دامپزشکی اعلام خواهد شد.

بوتولیسم مسمومیت طبیعی است و زمانی که مواد آلی در آب تالاب‌ها افزایش پیدا می‌کنند، میکروارگانیسم‌های خاص که تولید بیوتوکسین می‌کنند نیز افزایش می‌یابند و سم تولید شده از آن سیستم عصبی پرندگان را درگیر می‌کند و در نهایت نارسایی تنفسی به مرگ پرنده منجر می‌شود.

مشاهده آنفلوآنزای پرندگان در یک روستا

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از مشاهده آنفلوآنزای پرندگان در مازندران به تعداد محدود نیز خبر داد و گفت: چهار قطعه طیور بومی در روستای شهرکلای شهرستان نور به دلیل آنفلوآنزای پرندگان تلف شدند.

نقیبی گفت: تلفات طیور بومی به همین مورد خلاصه می‌شود و واحد‌های صنعتی مرغداری عاری از آنفلوآنزا هستند.

او با بیان اینکه شکار پرندگان مهاجر و خرید و فروش پرندگان بومی در بازارهای روز ممنوع است، از مردم خواست هرگونه تلفات غیرطبیعی پرندگان را به دامپزشکی محل اقامت خود اعلام کنند.

 

نظر شما
ادامه