کد خبر: ۶۲۵۱۰
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
مدیرکل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر وهاب پیرانی» افزود: پانسیون و پت‌شاپ فعالیت‌هایی تجاری هستند که یک شخص عادی هم می‌تواند در این حوزه فعالیت کند و نیازی به اخذ مجوز از سازمان دامپزشکی ندارند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «راه‌اندازی پانسیون ارتباطی به سازمان دامپزشکی ندارد و هر کس می‌تواند اقدام به این تجارت کند»؛ این را مدیر کل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور به حکیم مهر می‌گوید.

از نظر «دکتر وهاب پیرانی» پت‌شاپ یک فعالیت تجاری است که یک شخص عادی هم می‌تواند در این حوزه فعالیت کند. فروش لباس حیوانات خانگی، غذا و اقلام بهداشتی و آرایشی مربوط به آنها نیازی به اخذ مجوز از سازمان دامپزشکی ندارد و سازمان دامپزشکی در زمینه فروش این اقلام برای کسانی که درمانگاه و بیمارستان دارند، ممانعتی قائل نمی‌شود.

حکیم مهر: آقای دکتر، آیا کلینیک‌ها یا بیمارستان‌های دامپزشکی مجاز به راه‌اندازی پانسیون هستند؟

تعریف کلینیک، درمانگاه و پلیکلینیک مشخص است. فعالیت اصلی این مراکز، درمانی است و نگهداری از حیوانات برای آموزش و غیره ارتباطی به کار آنها ندارد. وظیفه اصلی سازمان دامپزشکی تامین بهداشت دام و پیشگیری و کنترل و مبارزه با بیماری‌های دامی  است. اینکه یک نفر پانسیون راه‌اندازی کرده و بخواهد از حیوان نگهداری کند، به سازمان دامپزشکی ارتباطی ندارد.

حکیم مهر: پس پانسیون‌هایی که در حال حاضر فعالیت می‌کنند، از کجا مجوز می‌گیرند؟

من نمی‌دانم. از سازمان دامپزشکی که مجوز ندارند.

حکیم مهر: پس سازمان دامپزشکی به آنها مجوز نمی‌دهد؟

کار سازمان دامپزشکی کاملا تعریف شده است. سازمان دامپزشکی به‌عنوان سیاست‌گذار و دستگاه حاکمیتی و نظام دامپزشکی بهعنوان مجری، مجوز تاسیس درمانگاه، پلی‌کلینیک یا بیمارستان را می‌دهند. هر کدام از این اماکن، تعریف خاص خود را دارند. درمانگاه و پلیکلینیک طبق تعریف، مجاز به بستری کردن دام نیستند. در مورد بیمارستان هم به هر حال افراد می‌توانند در شرایط خاصی حیوان را برای یک یا چند شب بستری و نگهداری کنند؛ کمااینکه آن حیوان بیمار است یا جراحی شده است. اینکه الان افرادی پانسیون راه‌اندازی کرده‌اند، از سازمان دامپزشکی مجوز نگرفته‌اند و ما هم هیچ دخالتی در این موضوع نداریم.

حکیم مهر: قانون در مورد فعالیت پت‌شاپ‌ها در کلینیک‌ها و بیمارستان‌های دامپزشکی چه نظری دارد؟

پت‌شاپ یک فعالیت تجاری است که یک شخص عادی هم می‌تواند در این حوزه فعالیت کند و نیازی به اخذ مجوز از سازمان دامپزشکی ندارد. سازمان دامپزشکی در زمینه فروش  اقلام بهداشتی، آرایشی و غذایی حیوانات خانگی در درمانگاه و بیمارستان ممانعتی قائل نمی‌شود، اما اینکه انحصار مجوز در اختیار سازمان دامپزشکی باشد، خیر. این یک کار تجاری است و ارتباطی با سازمان دامپزشکی ندارد؛ مثلا مراکز فروش لوازم پزشکی از وزارت بهداشت مجوز نمیگیرند بلکه تحت پوشش اصناف فعالیت میکنند.

حکیم مهر: آیا در قانون در مورد مساحت مجاز برای بخش پت‌شاپ در مراکز درمانی دامپزشکی صحبتی نشده است؟

ما دستورالعمل استقرار واحدهای درمانگاهی و کلینیک‌ها در بافت شهری را تدوین کردهایم و بهزودی ابلاغ میشود. در این دستورالعمل به این مساله ورود نکردیم، چون یک کار تجاری است. کمااینکه همه اقلامی که در آنجا به فروش می‌رسند، اقلام درمانی نیستند. خیلی از اقلام مربوط به حوزه زیبایی، آرایشی و بهداشتی، غذا، لباس، قلاده و این مسائل است و به ما ارتباطی ندارد. از نظر من یک شخص عادی هم می‌تواند یک پت‌شاپ تاسیس کند و وسایل مربوط به حیوانات خانگی را بفروشد.

حکیم مهر: نظارت بر روی فعالیت پت‌شاپ‌ها با کیست؟

سازمان دامپزشکی هیچ نظارتی بر فعالیت پت‌شاپ‌ها ندارد، چون رسالت این سازمان چیز دیگری و مربوط به بحث بهداشت دام و بیماری‌ها است. سازمان اصلا وارد این فضا نمی‌شود. اتاق اصناف می‌تواند برای این فعالیت‌ها سازوکار طراحی کند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
|
Germany
|
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
0
3
ضمنا این نکته را یادآور میگردم که فروش پت شاپ و لوازم حیوانات خانگی توسط داروخانه ها و مراکز واکسیناسیون مستقل دامپزشکی کاملا قانونی بوده و بلا مانع است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
فروش دارو هم نوعی کار تجاری است ولی چون مربوط به درمان و بهداشت است تحت نظارت و مجوز سازمان دامپزشکی هستند به هر حال پانسیونها و یا پت شاپها و هر نوع محل نگهداری از حیوانات یک موضوع مرتبط با بهداشت و سلامت حیوان و انسان هستند و لازم است تحت نظارت یک سازمان متولی بهداشت حیوانات قرار گیرد .
بسیاری ار پت شاپها عملا مرکزی برای خرید و فروش حیوانات هم هستند و اتفاقا مراکز خرید و فروش حیوانات علی رغم تجاری بودن تحت نظر سازمان دامپزشکی است و مراکز فروش محصولات دامی هم تحت نظارت سازمان دامپزشکی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
1
6
.............. چطور است که برای احداث مرکز نگهداری پرندگان زینتی باید از شما مجوز گرفت ولی پانسیون حیوانات خانگی که محل تجمیع و گسترش عوامل بیماریزا است لازم نیست
..................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
0
4
با سلام . مگر می شود خیلی راحت اعلام کنیم که پانسیون ارتباطی به دامپزشکی ندارد. این مکان ها بالاخره باید از جایی مجوز بگیرند و نظارت بهداشتی از طرف دامپزشکی اعمال شود. چون در صورت بروز هرمشکل بهداشتی و بیماری دامپزشکی باید پاسخگو باشد .پس اگر قانونی در این رابطه وجود ندارد لطفا سازمان در این رابطه برنامه ای بنویسد.
دکتر اول
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
0
5
به عنوان یک دامپزشک دولتی با سابقه نزدیک 20 سال کار، نظر خودم را اعلام میکنم:
در مورد این پت شاپ ها همیشه گفته ایم ارتباطی با دامپزشکی ندارد و خیلی هم راحت هستیم که مسئولیتی متوجه ما نیست ولی فکر میکنم به راحتی گذشتن از کنار این موضوع که در سالیان اخیر رشد زیادی هم پیدا کرده، خیلی منطقی به نظر نمیرسد!
به هرحال درسته کارشون درمان یا مسایل دامپزشکس نیست ولی مرتبط ترین دستگاه بر ینظارت و ساماندهی ایم مراکز هم دامپزشکی هست!
مخصصا تخلفات گسترده ای که در زمینه دارو، واکسن و درمان در این مراکز اتفاق می افته!
حالا اگه ما بکشیم کنار میشه مثل اون موضوعی که صنف گل فروش ها میاد مجوز میده و پلمپ میکنه و ....
بهتره فعال تر عمل بشه. مخصوصا از طریق صنف مربوطه و با نظارت و سیاستگذاری سازمان...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
0
1
پانسیون ها از هر دستگاهی که پروانه بگیرند باید از دامپزشکی هم مجوز بهداشتی دریافت کنند.مثل باشگاههای سوارکاری و یا پناهگاههای نگهداری حیوانات بدون صاحب.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
0
1
چرا تلاشی در جهت اصلاح قوانین صورت نمی گیرد پت شاپ و پانسیون عامل اصلی بروز مشکل و الودگی هستند.
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
1
1
هر مرکز نگهداری حیوان از نظر بهداشت دام و در نهایت بهداشت عمومی و بیماریهای مشترک به دامپزشکی مربوط میشود و لازم است ‌یک دکتر دامپزشک مسولیت آنرا بعهده داشته باشد طبق قانون دامپزشکی ۱۳۵۰
ناشناس
|
Korea (the Republic of)
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
1
1
چرا ادارات کل در برخی از استانها برای صدور پروانه شرکتهای پخش دارو و واکسن سنگ اندازی میکنند؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
0
3
اگر اینطور باشه من هم تو آپارتمان خروس و بز و گوسفند نگهداری میکنم یا شاید هم کفتر و به دامپزشکی ربطی ندارد یا مثلا وسط شهر مرغداری و گوسفند داری باز کنیم چه فرقی دارد .......................
ناشناس
|
Japan
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
0
1
محل نگهداری حیوانات خانگی یا پانسیون اگر به سازمان دامپزشکی ربطی ندارد به چه کسی ربط دارد، مگر سگ و گربه در تعریف دام نیامده است؟!؟
..............................
یک نفر در یک باغ ۱۰۰ تا سگ پرورش بده نیاز به نظارت بهداشتی ندارد؟! هزارارن بیماری انگلی به دامداری ها و ... منتقل کند مهم نیست؟!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
0
0
........... هرجا بحث بهداشت حیوانات مطرح است به صورتی سازمان دامپزشکی وظایفی را در رابطه باتامین بهداشت حیوانات و بررسی و پیشگیری و مبارزه با بیماریهای مشترک و غیرو به عنوان یک وظیفه ذاتی و تخصصی برعهده دارد به هرصورت پاسخگویی به مطالبات در حوزه بهداشت حیوانات و سیاست های حاکمیتی در رابطه با صدور پروانه بهداشتی و یا هرگونه مجوز بهداشتی در بخش بهداشت حیوانات، این سازمان می باشد و نمی شود به علت کمبود نیرو و بودجه و.... وظایف را نادیده گرفت بلکه باید به دنبال رفع کاستی ها بود اگر سازمان دامپزشکی در حوزه بهداشت حیوانات وظیفه ندارد پس متولی حاکمیتی بهداشت حیوانات کیست ؟
ساسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
0
2
پت شاپ رو میشه قبول کرد به دامپزشکی ربطی نداشته باشه که داره خیلی از غذا ها و ویتامینها و قلاده های ضد انگل نیاز به توصیف توسط دامپزشک و یا بهتر کاردان دامپزشک دارد و واکسن و دارو نیز در این مراکز تجویز میشود یعنی دامپزشکی نیاز ندارد از پت شاپ ها بازدید کند !
ولی پانسیون ارتباط مستقیم با دامپزشکی دارد مگه میشه به دامپزشکی ربطی نداشته باشه نگهداری سگ که بیماری مشترک با انسان داره در یک مرکز اگر به ما ربط نداره پس به کی ربط داره
دکتر عباس ضیغمی کلینیسین دام بزرگ و رییس بیمارستان دامپزشکی آرین گنبد
|
United States of America
|
۰۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
0
2
................ پس مراکز فروش دام سبک مثلا مال بازار ها هم یک مرکز تجاری هستند که دامپزشکی نباید دخالت بکند . درسته که صدور پروانه ممکن است مربوط به آن سازمان نشود . ولی عدم دخالت در این حوزه را بخصوص از نظر بهداشت عمومی به صلاح نمی بینم . شایسته است همانطور که یک کافه یا رستوران یا اغذیه فروشی از صنف مربوطه پروانه کسب دریافت میکند همزمان بهداشت هم دخالت کرده و باید افراد و پرسنل آنها کارت بهداشتی داشته باشند و حتما باید سازمان دامپزشکی از این نظر ورود پیدا کند . اگر غذای فاسد و تاریخ گذشته به حیوان داده شود تکلیف چیست ؟
سعید
|
Belgium
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
0
0
............. عدم داشتن برنامه ای مدون برای ساماندهی یک عنوان شغلی ساده ( پت شاپ ) که علاوه بر اشتغال زایی بیشترین ارتباط را با جامعه دامپزشکی و مراکز درمانی دام کوچک را دارد ................................
نظر شما
ادامه