کد خبر: ۶۲۵۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - به دنبال اعتراض دامداران به افزایش واردات گوشت قرمز منجمد، قرار بود تعرفه 35 درصدی برای واردات این محصول که از سال گذشته صفر شده بود، مجددا اعمال شود اما نه تنها اینگونه نشد بلکه به گفته رییس هیات مدیره مرکز همکاری‌های امور دام مجوزهای واردات گوشت قرمز به قدری صادر شده که عده‌ای این مجوزها را خرید و فروش ‌کرده و بازار سیاه در این میان به وجود آمده است.

واردات گوشت قرمز ابتدا در حد 50 هزار تن و به عنوان مصرف صنایع کشور صورت گرفت اما هم اکنون در مغازه‌های سطح شهر در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد؛ درصورتیکه کشورمان یکی از تولیدکنندگان مرغوب‌ گوشت‌ قرمز در جهان محسوب می‌شود و به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در تولید این محصول استراتژیک در مرز خودکفایی قرار دارد و حدود 80 هزار تن واردات برای جبران کمبود تولید داخل لازم است اما هر ساله بسیار بیشتر از این میزان از کشورهای هندوستان، پاکستان،‌ برزیل و ... وارد می‌شود که تولید داخل را تحت تاثیر سوء قرار داده است.

هم‌اکنون نیز میزان مجوزهای صادر شده برای واردات گوشت‌های منجمد که به عنوان تنظیم بازار و مصرف پادگانها و بیمارستانها داده می‌شود در سطح شهر هم عرضه می‌گردد که تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده و انگیزه تولید را با وجود ظرفیت‌های بالا از بین برده است.

سعادت‌الله عباسی - معاون وزیر جهاد کشاورزی شرایط تولید گوشت قرمز در سال جاری را مناسب ارزیابی و اظهار می‌کند: سال گذشته 933 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید شد که امسال حدود سه درصد افزایش خواهد داشت و همچنین سال گذشته کمتر از 100 هزار تن گوشت قرمز به منظور ذخیره استراتژیک و اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها وارد شد که امسال میزان نیاز به واردات کمتر خواهد بود و حدود 80 هزار تن گوشت قرمز منجمد به منظور ذخیره‌سازی و تامین کمبود نیاز کشور وارد می‌شود.

رییس هیات مدیره مرکز همکاری‌های امور دام از بازار سیاه خرید و فروش مجوزهای واردات گوشت‌های یخی خبر داده و اظهار می‌کند: واردات به حدی است که بازار از گوشت‌های منجمد ارزان و با کیفیت بسیار پایین اشباع شده و میزان مصرف گوشت داخلی نیز در این میان کاهش یافته است.

به گفته وکیلی گیلانی درپی افزایش 40 تا50 درصدی قیمت انواع علوفه دامی و رکود بازار فروش دام زنده در پی واردات بی‌رویه، ‌بسیاری از پرواربندان، پرواربندی ندارند که با ادامه این روند نه تنها خودکفا نخواهیم شد بلکه تولید کاهش می‌یابد؛ کمااینکه هم اکنون هم به دلیل شرایط نامساعد، تولید کاهش یافته است.

درحال حاضر سالانه بیش از 930 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود که با توجه به مصرف سرانه‌ی 12 کیلوگرم، سالانه 900 تا 950 هزار تن نیاز کشور است و در مرز خودکفایی این محصول پروتئینی استراتژیک قرار داریم اما دامداران معتقدند دلالان نمی‌گذارند بازار سالم باشد و تولید ادامه یابد. از سوی دیگر دام زنده همچنان به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که همواره دام‌های داخلی و دامداری‌ها را در معرض تهدید بیماری تب برفکی قرار می‌دهد.

به گفته رییس هیات مدیره مرکز همکاری‌های امور دام سال گذشته تنها با توزیع گندم درجه دو 15 درصد از نیاز علوفه دامداری‌ها تامین شده و امسال نیز هنوز هیچ علوفه‌ای برای تولیدات دامی توزیع نشده در حالیکه بازار جو با قیمت کیلویی 420 تومان به دست دلالان افتاده است.

گفتنی است چندی پیش وزیر جهاد کشاورزی نیز از وضیت تولیدات گوشتی و پروتئینی کشور ابراز رضایت کرد و گفت: با اقدامات انجام شده، 90 درصد گوشت مورد نیاز کشور به راحتی در داخل تامین می‌شود و کمتر از 10 درصد نیازمان باید از طریق واردات جبران گردد.

خلیلیان تاکید کرد: خوشبختانه واردات گوشت کنترل شده و ضابطه‌مند است و وزارت جهاد کشاورزی، واردات گوشت را در حد همان 10 درصد مورد نیاز محدود کرده که این میزان واردات در اختیار پادگان‌ها، مراکز آموزشی، بیمارستان‌ها و نهادها و ارگان‌هایی که پرمصرف هستند، قرار می‌گیرد.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۳
0
0
میزان واردات گوشت به کشورازمیزان اعلام شده بسیارفراتراست مرکزهمکاریها درست اعلام کرده است
امااینکه میگویندگوشت وارداتی کیفیت بایینی دارد
فعال درمعاونت اموردام
|
-
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
0
0
میزان واردات گوشت به کشورازمیزان اعلام شده بسیارفراتراست مرکزهمکاریها درست اعلام کرده است
امااینکه میگویندگوشت وارداتی کیفیت بایینی دارد مطلب درستی نیست چون مطابق قراردادها تمامی دامهای کشتاری زیر3سال سن دارندوبارعایت کلیه موازین بهداشتی کشتار وبسته بندی ونگهداری وبه کشورحمل میشوند و تنها مشکل عمده درمسیرتولید تا مصرف،سیستم معیوب توزیع داخلی می باشد. اتفاقاگوشتهای وارداتی کیفیت بسیار بالایی نیزدارند.
-درموردجلوگیری ازقاچاق دام که موردتایید تمامی دست اندرکاران است بایدفکری اساسی شودهمه استحضارداشته باشند سازمان دامبزشکی کشورباکمبودشدیدنیرو مواجه است که توان انجام حتی 50%وظایف خودراندارد.ودراین موردعلاوه بروظیفه خطیر نیروهای امنیتی وانتظامی وهمکاری انها مشکل نیروی انسانی سازمان دامبزشکی کشوربایدحل شودتاسازمان بتواندجوابگوی مشکلات قاچاق دام باشد.
-البته تمام بحث هایی که درموردسرمایه عظیم دام کشورمطرح است بوچ ومصداق بارز مثل اب درهاون کوفتن بوده وتااشبزیکی نشود مشکلات بخش قابل حل نمی باشدچراکه اشبزکه دوتاشداش یاشورمیشودیابی نمک اما اموردام کشور8-7 اشبزدارد.
عصاره مطلب اینکه بایدتمامی امورمربوط به دام ازحوزه ها وبخش های مختلف دولتی جمع شده وبصورت وزارتخانه ای مجزا یاجزومعاونت های رییس جمهوری اداره شودتادرتصمیم گیری هاتمرکزووحدت رویه حاصل شودچراکه یک بخش مهم برای هرکشوری می باشدبویژه ایران:
حوزه امنیتی :بروزوشیوع یک بیماری بویژه بیماری مشترک چه مشکلی رابدنبال خواهدداشت؟ ووابستگی اقتصادی درتامین این محصول استراژیک چه سایه سنگینی برمناسبت های سیاسی کشور خواهدداشت؟!!!
اقتصادی:ازنظرسرمایه گذاری درسطحی بسیار فراترازصنعت نفت بوده وازنظرتوزیع وابستگی اقتصادی جمعیت کشور،بیشترین سهم راداردوبروزمشکلات دردامبروری ها علاوه برضرراقتصادی دامداران براقتصادخانوارها نیزتاثیرسوئ دارد.
اجتماعی: سوتغذیه موجب تغییرات دربافت جمعیتی کشورشده وحتی ترکیب جمعیتی را برهم میزند . ومقوله بهداشت وسلامت وبیماریها....................................... .
بس سعی وتلاش تمام دست اندرکاران خصوصی ودولتی دام بایدمعطوف به این اصل باشد
تمرکزامورمربوط به تمام مسایل دام دریک ساختارسازمان دولتی و
تقویت ساختارسازمان دولتی متولی دام.
نظر شما
ادامه