کد خبر: ۶۲۸۰۲
تعداد نظرات: ۴ نظر

گرانی گوشت و عدم مدیریت مناسب باعث شده تا این روزها شاهد رشد قارچ‌گونه لاشه‌های آویزان کشتار غیرمجاز در گوشه و کنار شهر کرمانشاه باشیم موضوعی که علاوه بر زشت کردن سیمای شهری سلامت شهروندان را هم تهدید می‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، در گذشته وقتی از شهر کرمانشاه خارج می شدیم در کنار جاده ها شاهد ذبح گوسفند و لاشه های آویزان بودیم اما امروز می توانیم رشد قارچ گونه این لاشه های آویزان را در داخل شهر نیز ببینیم.

آنچه مسلم است مسیر درست دسترسی به گوشت باید از طریق کشتارگاه ها و نظارت دامپزشکی باشد اما گران تر بودن گوشت در قصابی ها و فروشگاه ها، شیوع کرونا و بعضا کاهش نظارت ها مسیر دسترسی مردم به گوشت را به سمت کشتار غیرمجاز سوق داده است.

در کنار این دلایل برخی نیز فرهنگ مردم در استفاده از گوشت تازه ذبح شده را از عوامل رشد کشتار غیرمجاز  در استان می دانند.

این گزارش در پی واکاوی علل رشد کشتار غیرمجاز در استان و راهکار کنترل این معضل است.

«فضل الله رنجرم فرماندار کرمانشاه اول بهمن ماه در کارگروه سلامت و امنیت غذایی از شورای شهر خواسته بود تا به موضوع کشتار غیرمجاز و فروش دام زنده در سطح شهر ورود کند.

او گفت: اعضای شورای شهر بهتر است به جای پرداختن به مسایل حاشیه ای به موضوع کشتار غیرمجاز که با سلامت مردم در ارتباط است ورود کند.

به گفته وی، حتی چند نقطه در کرمانشاه از جمله انتهای دولت آباد، شهرک اسلامی و ده مجنون به محلی برای فروش دام زنده تبدیل شده که برای کلانشهر کرمانشاه معنی ندارد.

ماحصل آنکه قرار شد تا اکیپی متشکل از چندین دستگاه از جمله اجراییات شهرداری، دامپزشکی، بهداشت، محیط زیست و نیروی انتظامی به صورت مستمر از سطح شهر بازدید و با متخلفان برخورد کنند.

شاهرخ یارویسی معاون سلامت دامپزشکی استان در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: راه اندازی این اکیپ ۱۰ روز طول کشید و  اعضای آن هر روز ساعت ۹ صبح در محل اجراییات شهرداری جمع می شوند و تاکنون نیز با متخلفانی در محله های مسکن، پردیس و فرهنگیان فاز یک برخورد شده است.

وی اما کشتار غیرمجاز در محله هایی مانند دولت آباد را ریشه دار و سرطانی توصیف کرد و برخورد با آن را نیازمند پشتیبانی بیشتر و هماهنگی کامل فرمانداری، قوه قضاییه  و نهادهای امنیتی دانست.

او افزود: به طور کل نمی توانیم ادعا کنیم کشتار غیرمجاز را به صفر برسانیم اما باید این موضوع به درجه معقولی برسد ضمن اینکه طبق صراحت قانون، شهرداری باید مانع تردد دام زنده در سطح شهر شود و دامپزشکی در این زمینه نقش نیروی پشتیبان را دارد.

«شیرزاد عباسی» مدیر اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری کرمانشاه اما ادعای پیگیری مستمر موضوع را رد می کند و می گوید که  گاهی اوقات اکیپی برای برخورد با کشتار غیرمجاز تشکیل و بعد از مدتی فراموش می شود.

او می گوید: درست است که طبق قانون شهرداری باید با تردد دام زنده در سطح شهر برخورد کند اما وظیفه اصلی برخورد با کشتار غیرمجاز به دلیل موضوع بیماری ها بر عهده دامپزشکی است و اجراییات شهرداری فقط نقش نیروی پشتیبان را دارد.

سیاوش میری مدیر کشتارگاه بیستون نیز در خصوص سرنوشت شکل گیری اکیپ برخورد با کشتار غیرمجاز می گوید: ۲ هفته از این ماجرا می گذرد و هنوز موفق به جذب نیروی امنیتی و انجام یک گشت داخل شهری نشده ایم!

دلایل رشد کشتار غیرمجاز

حال سوال اینجاست که چه دلایلی منجر به رشد کشتار غیرمجاز شده است که در پاسخ به این سوال معاون سلامت دامپزشکی استان موضوع را بیشتر مرتبط به فرهنگ مصرف مردم می داند.

او می گوید: مردم بیشتر علاقه مندند گوشت تازه آویزان و مرغی که جلوی چشم خودشان ذبح شده باشد را مصرف کنند.

«دکتر یارویسی» همچنین  ارزانتر بودن گوشت کشتار غیرمجاز به نسبت قصابی ها را دیگر عامل گسترش این پدیده دانست و در عین حال به مردم هشدار داد که مصرف کشتار غیرمجاز خطر  انتقال بیماری های دام مانند تب مالت را به دنبال دارد.

مدیر اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری نیز در خصوص چرایی گسترش کشتار غیرمجاز می گوید: مردم اگر چیزی ارزانتر باشد به آن سمت می روند ضمن اینکه در محلاتی مانند دولت آباد این موضوع ریشه فرهنگی نیز دارد.

اما مدیر کشتارگاه بیستون در خصوص فرهنگ مردم در استفاده از گوشت آویزان دیدگاه متفاوتی دارد و می گوید:‌ ما  هر جایی که در مدیریت کم می آوریم تقصیرها را متوجه فرهنگ مردم می کنیم.

میری افزود: مردم ما خیلی هم با فرهنگ هستند، چرا فرهنگ مردم را زیر سوال می بریم؟ گوشت ارزان را در دسترس مردم قرار بدهیم تا به سراغ کشتار غیرمجاز الان هر کیلو ران بدون استخوان در کشتار غیرمجاز ۴۰ هزار تومان ارزانتر از قصابی هاست.

پرسش او از مدیران استان این بود که  چرا در ۲ سال گذشته مشکل کشتار غیرمجاز به شکل امروز نداشتیم، آیا آن زمان مردم ما با فرهنگ بودند و امروز بی فرهنگ شده اند؟

سهم کشتار غیرمجاز در سبد مصرفی مردم

اما سوالی که در کنار دلایل رشد کشتار غیرمجاز پیش می آید این است که این موضوع چه  سهمی در گوشت مصرفی مردم دارد؟

«نوربخش حاتمی» رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در این زمینه  معتقد است سهم کشتار غیرمجاز شاید فقط  ۱۰ درصد گوشت مصرفی مردم کرمانشاه باشد اکثر مردم از قصابی ها و یا مکان هایی با نظارت دامپزشکی گوشت تهیه می کنند.

وی همچنین در خصوص کشتار غیرمجاز مرغ نیز معتقد است که همانند گوشت قرمز سهمی ۱۰ درصدی در سبد مصرفی خانوارهای کرمانشاهی دارد.

حاتمی البته میزان کشتار غیرمجاز در شهرستان ها را بیشتر از مرکز استان دانست و گفت: شرایط اجتماعی کنونی و کرونا از عوامل گسترش این پدیده هستند.

یارویسی معاون سلامت دامپزشکی استان هم سهم کشتار غیرمجاز در گوشت مصرفی مردم را کم توصیف کرد و گفت: حتی همین مقدار نیز موجب زشت شدن چهره شهر و آلودگی های محیطی می شود.

طبق برآورد عباسی مدیر اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری، ممکن است کشتار غیرمجاز سهمی ۲۵ درصدی از سبد گوشت مصرفی مردم کرمانشاه داشته باشد.

اما میری مدیر کشتارگاه بیستون دیدگاه متفاوت تری دارد، او معتقد است که کشتار غیرمجاز ۲ برابر کشتار مجاز است.

وی کشتار روزانه ۲ کشتارگاه بیستون و ماهیدشت را شامل ۵۰۰ راس گوسفند و ۲۰۰ راس گوساله اعلام کرد و گفت: این میزان کشتار بسیار کمتر از مصرف روزانه شهر کرمانشاه است.

او مدعی شد که کشتار غیرمجاز در شهرهایی مانند اسلام آبادغرب، سنقر و هرسین به اندازه کشتارگاه های کرمانشاه است.

راهکار مقابله با کشتار غیرمجاز

در خصوص راهکار مقابله با کشتار غیرمجاز هم رنجبر فرماندار کرمانشاه خواستار ورود دادستان برای پلمب دایمی (جوشکاری) اماکن فروش دام زنده شد و گفت جزیره ای عمل کردن دستگاه های مربوطه باعث افزایش کشتار غیرمجاز دام در سطح شهر شده است.

او از کوتاهی برخی دستگاه ها در برخورد قاطع با موضوع گلایه مند بود و بیان داشت: لازم است برای برخورد با این پدیده  اجراییات شهرداری، دامپزشکی، مرکز بهداشت، نیروی انتظامی، بازرسی اصناف و صنعت و معدن و نیز محیط زیست پای کار بیایند.

رنجبر حتی خواستار مطرح شدن موضوع کشتار غیرمجاز در جلسه شورای تامین برای لازم الاجرا شدن مصوبات شد.

حاتمی رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه نیز ساماندهی این موضوع را نیازمند تصمیم مدیریت ارشد استان اعلام کرد و افزود: شاید حدود ۳۰۰ خانوار از طریق کشتار غیرمجاز ارتزاق می کنند که به زودی جلساتی برای ساماندهی آن برگزار خواهد شد.

یارویسی معاون سلامت دامپزشکی استان نیز  کشتار غیرمجاز را زخمی بر تن شهر توصیف کرد که باید جراحی شود، او نیز خواستار حکم های باز دارنده و قاطع قوه قضاییه و برخورد نیروی انتظامی با افراد خاطی شد.

میری مدیر کشتارگاه بیستون اما مدعی شد که منافع عده ای مردم را تعمدا به سمت کشتار غیرمجاز سوق می دهد، او پرسید: اگر منافع شخصی در میان نیست پس چرا کارگروه سلامت با موضوع به طور قاطع برخورد نمی کند؟

عباسی مدیرکل اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری نیز مشکل کشتار غیرمجاز را معضلی ۲۰ ساله در شهر کرمانشاه دانست و گفت: برای قاطعانه عمل کردن نیازمند قاطعیت مدیریت ارشد استان و دستگاه قضایی و نیز پیگیری های روزانه ارگان های درگیر به خصوص دامپزشکی هستیم.

وی افزود: متاسفانه به بهانه کمبود نیرو شاهدیم که پیگیری مستمری در این زمینه از ناحیه دستگاه های اجرایی صورت نمی گیرد.

عباسی همچنین از مقاومت فروشندگان کشتار غیرمجاز به عنوان مشکل دیگر نام برد و افزود: متاسفانه برای شکستن این مقاومت چاره ای جز برخورد قهریه از طریق مقامات قضایی و انتظامی وجود ندارد.

این مقام مسوول در پایان در دسترس قرار دادن گوشت ارزان بهداشتی و فرهنگ سازی مردم در توجیه مضرات احتمالی مصرف کشتار غیرمجاز را راه حل خاتمه دادن به موضوع بیان کرد.

 


انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
0
1
دکتر یارویسی دمت گرم
این دکتر یارویسی هم خیلی عزیزه هم سیستمی کار میکنه در مدیریت قبلی هم معاون بود هم رئیس اداره کرمانشاه الانم هر دو معاونت رو عهده داره
امیدوارم دامپزشکی کرمانشاه قدردان زحمات این بزرگوار باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
0
3
با سلام.قصابیهای کرمانشاه علی الخصوص خیابان مسکن و وزیری یه لاشه مهردار رو تو ویتیرین میزارن و از اون ور 20 تا لاشه غیر مجاز میکشند. وقتی نظارتی روی مرغ فروشیها نیست و به هر مرغ با سرنگ 200 سی سی آب تزریق می کنندو مرغ تو نایلون شبیه قهرمانهای بدنسازی میشه و وقتی میگیری میبری خونه و سینشو چاقو میزنی میبینی که چقدر اب توش تزریق شده خوب معلومه که مردم مرغ زنده رو میپسندن. پس قوه قضاییه کجاست و تعزیرات کجاست نیروی انتظامی کجاست چرا واسه یکبار هم که شده یه برخورد سراسری و جدی و محکم با این از خدا بیخبرها نمیکنید.غروب که از خیابون وزیری رد میشی والله قسم لاشه سر نبریده و مردار گوساله میبینی.دل و جگر گوساله کوچیک رو بجای گوسفند به ملت غالب میکنند. دامپزشکی تا پشتیبانی نشه نمیتونه به تنهایی کاری انجام بده علیرغم تلاشهای زیادی که دارند.و اینکه کسانی که متمولند که از این جور جاها که گوشت تهیه نمیکنند و فقط اقشار ضعیف که حتما درصد بالاتری دارند محل خریدشون این جور جاهاست و متاسفانه بااین وضعیت اقتصادی انواع بیماریها هم بهش اضافه میشه. سازمان دامپزشکی هم اینو بدونه که باید بعضی از اداره کلهارو از نظر نیرو تقویت کنه و با این وضعیت جدیدی که درست کرده و ابتکار عمل و روحیه عملیاتی رو از کارکنانش گرفته و همه رو مشغول جی آی اس و امار کرده باید دین و مسولیت این همه مصرف کننده بر دوشش هست و این کارها دردی از مردم دوا نمیکنه.
سعدی
|
Germany
|
۰۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
2
1
تنها کسی که تو .......... اداره دامپزشکی کرمانشاه بدون زیر آبی رفتن کار می‌کنه همین دکتر یار ویسی هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
5
0
احسنت به دکتر حیدری مدیرکل صادق دامپزشکی استان که صادقانه و صرفا برای ارتقای دامپزشکی استانه داره زحمت میکشه و انصافا در انتصاباتش اهل رفیق بازی نیست حتی از مخالفینش هم در انتصابات استفاده میکنه بنظرمیرسه یکی از بهترین مسیولین تاریخ دامپزشکی کرمانشاه باشه
ازلحاظ معیشتی کمک های خیلی خوبی هم به پرسنل میکنه
صداقت در رفتار و گفتار و عمل از ویژگیهای این مدیر جوان هست
قطعا اینده خوبی در انتظار دامپزشکی استان هست
نظر شما
ادامه