کد خبر: ۶۲۸۲۴
تعداد نظرات: ۴ نظر

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: در اجرای عملیات رصد و پایش برنامه ملی کنترل و پیشگیری بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، پنج کانون شیوع بیماری در استان شناسایی و مهار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مجتبی ورمقانی» روز یکشنبه اظهار داشت: کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در روستاهای "جعفرآباد" و "عزیزآباد" از توابع دیواندره و ۲ روستای "بوبکتان" و "کندولان" سقز و نیز دریاچه زریبار مریوان شناسایی و عملیات معدوم سازی طیور بومی در آن آنجام شده است.

وی افزود: از کانون‌های شناسایی شده چهار کانون روستایی و یک کانون مربوط به پرندگان مهاجر بوده است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان اضافه کرد: تاکنون ۴۰۰ میلیون ریال خسارت ناشی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به روستاییان شهرستانهای سقز و دیواندره پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه نگرانی‌ها از شیوع این بیماری در حال افزایش است، افزود: در حال حاضر مرغداریهای صنعتی استان عاری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند.

وی تاکید کرد: با هدف جلوگیری از انتقال عامل بیماری به طیور بومی و یا واحدهای صنعتی و گسترش آن، شهروندان هرگونه بروز تلفات غیر متعارف در طیور بومی را در اسرع وقت به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها و یا خانه‌های بهداشت اطلاع دهتد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان با تاکید بر محصور نمودن محل نگهداری طیور بومی و قطع ارتباط با پرندگان آزاد پرواز، افزود: کاهش مصرف دانه و آب و کاهش تولید در واحدهای صنعتی توسط مسوول فنی بهداشتی و یا مدیریت واحد به نزدیکترین اداره دامپزشکی گزارش شده و از خرید و فروش طیور بومی بصورت دوره‌گردی خودداری شود.

ورمقانی با بیان اینکه در کردستان علاوه بر واحدهای مرغداری گوشتی، ۱۶ واحد مرغداری مرغ مادر و هشت واحد مرغداری تخمگذار فعالیت می‌کنند، که مستعد ابتلا به این بیماری هستند، افزود: واکسن به اندازه کافی تامین شده و به مرغداران توصیه می شود تا هرچه زودتر نسبت به تهیه و تزریق آن به طیور خود اقدام کنند.

وی افزود: این تاکید نسبت به واحدهایی که در  اطراف تالاب‌ها و دریاچه ها از جمله زریبار مریوان و سراب قروه هستند بیشتر از سایر واحدها است و در این بیماری نگرانی اصلی متوجه روستاییانی بوده که با کشتار بدون مجوز و نظارت بهداشتی، خرید و فروش مرغ بومی امکان شیوع بیماری را افزایش می‌دهند.

ورمقانی تاکید کرد: به صورت مرتب از تلفات مشکوک نمونه برداری و در آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی کردستان، آزمایش می‌شود.

در بهمن امسال برای نخستین بار نتیجه نمونه‌گیری از یک قطعه لک‌لک در دریاچه زریبار مریوان آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مثبت اعلام شد.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است که این عفونت در پرندگان اهلی به سرعت سبب همه‌گیری در میان آنها می‌شود.

پرندگان وحشی آبزی به عنوان مهمترین ذخایر طبیعی ویروس آنفلوآنزا محسوب می‌شوند و بوسیله آنها ویروس از یک نقطه به نقطه دیگری حمل و از طریق بزاق و فضله، بیماری به پرندگان اهلی و کسانی که با پرندگان تماس دارند، منتقل می‌شود.

در نوع خفیف آنفلوآنزای پرندگان، ابتلا به بیماری با ریزش پرهای پرندگان و کاهش تولید تخم مشخص می‌شود و در نوع دوم، بیماری به سرعت در میان پرندگان شایع و باعث اتلاف شمار زیادی از آنها می‌شود.

این بیماری از طریق تجارت پرندگان زنده و پرندگان مهاجر مانند اردک‌ها و سایر پرندگان دریایی از کشوری به کشور دیگر منتقل می‌شود.

سرفه، گلودرد، تنگی نفس و سابقه تماس در یک هفته قبل از مرگ پرندگان آلوده یا در مرحله واگیری و سطوح آلوده به ویروس و تب بالای۳۸درجه از علایم بیماری آنفلوآنزای مرغی در انسان محسوب می‌شود.

پرندگان آبزی، وحشی و مهاجر بدون ابتلا بـه ایـن بیماری می‌توانند ویروس را تا مسافت‌های طولانی انتقال دهند و لازم است اقدامات پایش بیماری به صورت مستمر تشدید شود.

انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه‌های پرندگان کشته شده نیز می‌تواند به این بیماری مبتلا شود.

در ایران منشاء این بیماری پرندگان مهاجری عنوان می‌شود که در فصل سرد سال از مناطق سردسیر شمالی وارد مناطق گرم یا معتدل می‌شوند.


انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
محسن فرخ نیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
4
2
سرعت عمل همکاران دولتی در مواجهه با کانونهای آنفولانزای فوق حاد و پاسداری از صنعت اول استان شایسته تقدیر است.
پاسخ ها
ءشنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
پارسال هم همینا کانون بودن ولی صداشو در نمی اوردن
..........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
3
1
سالهای قبل بر اساس دستورات سازمانی،نباید اطلاع رسانی عمومی می شد
امسال ولیکن ممنوعیتی برای اطلاع رسانی وجود ندارد
ضمنا سال ۹۸ کانونی در کردستان نبوده

چرا مغرضانه صحبت می کنید و ناراحتی خودتان را اینگونه بیان می کنید
پاسخ ها
أشنا
| France |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
مطينيد؟؟؟؟
تب برفكي هم سازمان نميزاشت؟؟؟؟
يه تحقيق بكنيد متوجه ميشيد سال ٩٨ سرو اباد ديواندره و سقز همين مناطق بوده
نظر شما
ادامه